کد خبر : 13820

نگهداری از باتری خودرو در تعطیلات نوروز

نگهداری از باتری خودرو در تعطیلات نوروز

معمولاً اگر مشکل استارت خوردن خودرو، مخصوصاً در فصل زمستان را داشته باشید، اولین چیزی که باید به آن شک کنید باتری است. باتری خودرو باید در طول سال به خوبی مراقب و همچنین هر از چند گاه آزمایش شود. در غیر این صورت، با مشکلات زیادی ممکن است مواجه شوید.

به گزارش خودروتک ، مراقبت خوب از باتری شامل مراحل مختلفی از جمله بازرسی و همچنین نگهداری منظم آن به صورت دوره‌ای هست.

معمولاً با گرم شدن هواست که مشکلات باتری خودرو شروع می‌شود، ولی چون در هوای گرم پیشرانه راحت‌تر روشن می‌شود، راننده‌ها کم‌تر متوجه مشکلات و ایرادهای باتری خودروی خود می‌شوند. علت بیشتر شدن مشکلات باتری خودرو در فصل تابستان چیست؟ پاسخ ساده است! هوای گرم تابستان در کنار گرمای زیادی که در محفظه موتور وجود دارد، سرعت خوردگی قطب‌های باتری و همچنین کابل‌ها را سرعت می‌بخشد.

گرمای هوا سبب تبخیر آب موجود در مایع باتری می‌شود، اتفاقی که نهایتاً سبب قرار گرفتن صفحه‌های باتری در معرض خوردگی می‌گردد. از سویی دیگر، قدرت باتری خودرو همراه با افزایش دما کاهش می‌یابد. این اتفاق به طور قابل توجهی توانایی باتری برای استارت خودرو در هوای سرد را کم می‌کند. جالب است بدانید زمانی که دمای هوا به منفی صفر درجه می‌رسد، قدرت باتری خودروی شما یک سوم هوای گرم است.

مراقبت خوب از باتری خودرو شامل مراحل مختلفی از جمله بازرسی و همچنین نگهداری منظم آن به صورت دوره‌ای هست. همیشه هنگام کار با باتری خودرو، به منظور پیشگیری از آسیب‌های احتمالی اسید باتری عینک محافظ، دستکش و لباس آستین بلند بپوشید.

بخش اول: مراقبت از باتری خودرو در فصل تابستان

    قدم اول: وضعیت ظاهری باتری را بررسی کنید.

اگر بدنه باتری ترک خورده، چکه می‌کند یا بخش‌هایی از آن ورم کرده، حتماً باید باتری خودرو را عوض کنید. توجه داشته باشید اگر سر کابل‌ها یا روی قطب‌های باتری خوردگی می‌بینید، مطابق روشی که در بخش سوم آموزش خواهیم داد می‌توانید این خوردگی‌ها را تمیز کنید.

    قدم دوم: باتری را کامل شارژ کنید.

شارژ باتری خودرو

اگر معمولاً با خودرو به سفرهای کوتاه می‌روید یا بیشتر داخل شهر رانندگی می‌کنید، احتمال این که باتری بین مسیر مبدأ تا مقصد شما به خوبی شارژ نشود بسیار بالاست. این موضوع با گذر زمان می‌تواند شما را با یک باتری ضعیف مواجه کرده و زمانی که به تمام قدرت باتری نیاز دارید، دستتان را در پوست گردو بگذارد! برای حل این مشکل می‌توانید از دستگاه اتوماتیک شارژ باتری خودرو استفاده نمایید. برای استفاده از این دستگاه‌ها، کافی است کابل قرمز را به قطب مثبت و کابل مشکی را به قطب منفی باتری خود متصل کنید.

بالاترین سرعت شارژ مانند 12 آمپر را انتخاب کرده، سپس شارژر را به برق وصل کنید. بسته به وضعیت باتری خودروی شما، شارژر به صورت خودکار سرعت شارژ را تغییر خواهد داد. شارژ شدن کامل باتری ممکن است چندین ساعت طول بکشد و با اتمام شارژ، دستگاه به صورت خودکار قطع خواهد شد. شارژر را از برق خارج کرده و سپس کابل‌های آن را از دو سر باتری جدا کنید.

بخش دوم: مراقبت از باتری خودرو در فصل زمستان

در فصل زمستان، خودروی شما در مقایسه با تابستان به دو برابر قدرت بیشتری برای روشن شدن نیاز دارد. اگر باتری شما وضعیت خوبی نداشته باشد، قطعاً مشکلات زیادی می‌تواند برای شما دست و پا کند.

    قدم اول: از یخ زدن باتری محافظت کنید.

یک باتری با شارژ کامل در دمای منفی 60 درجه سانتی‌گراد یخ می‌زند و از سوی دیگر، باتری بدون شارژ از دمای زیر صفر درجه می‌تواند شروع به یخ زدن کند. هرگز در فصل زمستان اجازه ندهید شارژ باتری خودرو به طور کامل خالی شود، در غیر این صورت با کاهش دما قطعاً شاهد یخ زدن آن خواهید بود.

5 علت اصلی خالی شدن باتری خودرو

یک باتری یخ‌زده نه تنها امکان شارژ نخواهد داشت، بلکه می‌تواند سبب آسیب رسیدن به قاب باتری و سلول‌های داخل آن شود. اگر در فصل زمستان باتری یدکی دارید که روی خودرو نصب نشده، حتماً در جایی گرم مانند گاراژ یا انباری آن را نگهداری کنید.

    قدم دوم: شارژ باتری را پر نگه دارید.

همان طور که گفتیم، در هوای سرد روشن کردن خودرو به نیروی بیشتری از باتری نیاز دارد و ممکن است برای روشن کردن آن، به یک باتری با شارژ کامل احتیاج داشته باشید. در ماه‌های سرد سال، بهتر است با نصب یک شارژر باتری اتومات همواره سطح شارژ آن را پر نگه دارید.

    قدم سوم: هر سه تا شش ماه باتری خودرو را تست کنید.

هر سه تا شش ماه یک بار به باتری ساز مراجعه کرده و نگاهی به وضعیت باتری خودروی خود بیندازید. معمولاً مغازه‌های فروش باتری خودرو نیز دستگاه تست باتری دارند.

بخش سوم: تمیز کردن خوردگی روی کابل‌ها و پایانه‌های باتری خودرو

موارد و ابزارهای مورد نیاز: برس سیمی، آچار، اسپری تمیزکننده باتری و آب

    قدم اول: کابل‌های باتری را جدا کنید.

با شل کردن پیچ‌های نگه دارنده کابل‌ها روی پایانه‌های باتری، هر دو کابل را به صورت همزمان از روی باتری جدا کنید.

    قدم دوم: با برس سیمی به خوبی روی قطب‌های باتری را از خوردگی‌ها تمیز کنید.

با استفاده از برس سیمی، به راحتی می‌توانید تمام خوردگی‌ها را از روی قطب‌های باتری تمیز کنید. این کار بسته به میزان خوردگی‌های موجود روی قطب‌های باتری ممکن است کمی زمان‌بر باشد و مجبور به چند بار تکرار آن باشید.

تمیز کردن باتری خودرو

    قدم سوم: سر کابل‌ها را تمیز کنید.

دقیقاً همان پروسه‌ای که برای تمیز کردن قطب‌های باتری انجام دادید را این بار برای سر کابل‌های باتری باید انجام بدهید. این دو مرحله سخت‌ترین و زمان برترین مراحل تمیز کردن خوردگی از روی باتری و کابل‌ها هستند.

    قدم چهارم: کابل‌های باتری را روی قطب‌ها وصل کنید.

بعد از وصل کردن کابل‌ها، با آچاری که در اختیار دارید پیچ سر باتری را تا جایی که مطمئن شوید کابل‌ها امکان جدا شدن ندارند سفت کنید.

    قدم پنجم: از اسپری تمیزکننده باتری استفاده کنید.

با کمک این اسپری بخش‌های مختلف باتری مانند قطب‌های باتری، قاب و سر کابل‌ها را می‌توانید تمیز کنید. با این کار تمام باقیمانده‌های اسید باتری روی قاب آن را می‌توانید به راحتی تمیز کنید. مایع اسپری اجازه بدهید تقریباً 1 دقیقه روی باتری بماند، سپس با آب به خوبی آن را بشویید. اگر در حین تمیز کردن و شستن باتری متوجه موردی غیر طبیعی در باتری شدید، حتماً نزد یک باتری ساز ماهر به بررسی موضوع بپردازید.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها