کد خبر : 13725

از مزایا و معایب بنزین سوپر چه می دانید؟

از مزایا و معایب بنزین سوپر چه می دانید؟

اگر خودرو دارید و رانندگی می کنید پس بارها به پمپ بنزین رفته و می روید. اما آیا تا بحال تفاوت بنزین معمولی و بنزین سوپر را فهمیدید؟ آیا پرسیدید از کسی که این دو مدل بنزین موجود در ایران چه تفاوتهایی دارند؟ معایب و مزایای بنزین سوپر چیست؟

به گزارش خودروتک ، بهتر است تا برای شروع این مطلب با اصطلاحی علمی به نام عدد اکتان آشنا شویم. عدد اکتان عددیست بین ۰ تا ۱۰۰ که نشان دهنده توان مقاومتی یک بنزین در برابر متراکم شدن است ( قبل از احتراق ). اما هرچه عدد اکتان یک بنزین بالاتر باشد، سوخت توان بیشتری برابر متراکم شدن خواهد داشت و به احتمال کمتر به صورت خود به خودی متراکم می شود و احتراق پیدا می کند. ( قبل از عمل احتراق )

اما تفاوت میان بنزین معمولی و بنزین سوپر هم در عدد اکتان آنهاست. معمولا بنزین های سوپر دارای عدد اکتان بالاتر از ۹۰ را دارند اما بنزین های معمولی دارای عدد اکتانی بین ۸۵ تا ۹۰ می باشند.

اما در خصوص معایب و مزایای بنزین سوپر جدا از اینکه عدد اکتان آنها تا حدودی از مزایای بنزین سوپر محسوب می شود، باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنیم تا ببینیم بنزین مناسب برای خودرو باید چه عدد اکتانی داشته باشد. هر خودرویی دفترچه راهنمایی دارد که قبل از شروع به استفاده از خودرو بهتر است آن را مطالعه کنیم تا با شرایط خودرو آشنا شویم. در این دفترچه نوع بنزین مناسب برای خودرو و همچنین روغن موتور مناسب خودرو هم مشخص شده.

اما اگر در دفترچه خودرو، بنزین سوپر را به عنوان بنزین مناسب خودرو معرفی کرده باشد باید از بنزین سوپر استفاده کرد. زیرا در صورت استفاده از بنزین معمولی و به دلیل بالاتر بودن ضریب تراکم موتور خودرو ( کم بودن ضریب تراکم بنزین معمولی ) بنزین ممکن است قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر و قبل از جرقه شمع خودرو ، بنزین به صورت خود به خودی مشتعل شود و باعث ضربه خوردن موتور ماشین خواهد شد و منجر به بی نظمی شدید در حرکت پیستون می شود و قطعا فشار زیادی وارد می کند و موتور دچار ضربه می شود. این امر حتی در کوتاه مدت به موتور خودرو صدمات زیادی را وارد می کند و عمر مفید موتور ودرو را کاهش خواهد داد. یکی از معایب بنزین های معمولی هم سوختن ناقص محسوب می شود که این امر می تواند منجر به کاهش عمر کاتالیست ها در خودرو های جدید شود و به دنبال آن آلایندگی های بیشتری از اگزوز خودرو وارد محیط زیست خواهد شد. پس تا اینجا با برخی از معایب و مزایای بنزین سوپر آشنا شدیم.

اما آیا در هر حالتی و در هر خودرویی استفاده از بنزین با عدد اکتان بالاتر منجر به بهبود عملکرد و در نتیجه ایجاد انرژی خروجی بیشتر می شود؟

این امر ممکن است تا حدودی درست و منطقی به نظر برسد منتها از نظر علمی کاملا به ساختار شیمیایی سوخت مرتبط است.

در ساختار شیمیایی بنزین پیوند هایی به نام کربن-کربن وجود دارند و همچنین پیوند های کربن-هیدروژن هم از دیگر ترکیب های مهم داخل بنزین است. هرچه نسبت ترکیب های کربن-کربن به کربن-هیدروژن بیشتر باشد به این معنی است که آن بنزین قادر به تولید انرژی بیشتری است. دلیل آن هم انرژی تولید شده بیشتر توسط پیوند های کربن-کربن است و به دنبال آن می توانند انرژی بیشتری را نسبت به سایر بنزین هایی که این ترکیب را کم دارند، تولید کند. البته بنزین صرفا با عدد اکتان بالاتر نمی تواند منجر به طی کردن مسافت بیشتر و توان بیشتر شود ولی بدون شک با توجه به مزایای بنزین سوپر استفاده از این بنزین می تواند عملکرد موتور را بهبود ببخشد.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها