کد خبر : 13724

راهکارهای ساده برای افزایش عمر باتری خودرو

راهکارهای ساده برای افزایش عمر باتری خودرو

باتری جزو مهم‌ترین بخش‌های خودرو محسوب می‌شود و مالکان خودروها باید با رعایت نکات مهم عمر باتری خودرو خود را افزایش دهند. در ادامه روش‌های افزایش عمر باتری خودرو را بررسی می‌کنیم.

به گزارش خودروتک ، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو، باتری آن است. زمانی که قصد دارید با استارت زدن خودرو را روشن کنید، برق این بخش توسط باتری تامین می‌شود. بسیاری از خودروها با استفاده از باتری‌های سربی اسیدی (Lead Acid Battery) قابل شارژ، برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. نحوه کار این باتری‌ها به این گونه است که آن‌ها انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. تاریخچه تولید این باتری‌ها به 160 سال قبل بر می‌گردد، اما از آنجایی که هزینه آن‌ها کم بوده و کارایی زیادی دارند، همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عمر متوسط باتری‌های سربی اسیدی در شرایط معمولی حدود 3 تا 5 سال است، اما اگر از باتری خودرو به خوبی مراقبت نکنید عمر آن به 2 تا 4 می‌رسد و توان باتری به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند یا به اصطلاح خالی می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای افزایش عمر باتری خودرو نکات ساده‌ای رو رعایت کنید تا هزینه‌های تعویض باتری برای مالک خودرو کاهش پیدا کند.

روش‌های افزایش عمر باتری خودرو

تمیز کردن باتری خودرو

عمر باتری خودرو

یکی از راه‌های افزایش عمر باتری خودرو تمیز کردن خوردگی‌های اطراف قطب‌های باتری است. در واقع پس از مدتی هیدروژن اسید باتری به بیرون نشت می‌کند که باعث می‌شود اطراف قطب‌های باتری خوردگی‌هایی سبزرنگ یا سفیدرنگ ایجاد شود که از رسیدن برق به کابل‌ها جلوگیری می‌کند. از این رو با تمیز کردن آن می‌توان عمر باتری و عملکرد آن را افزایش داد. پیشنهاد می‌شود هر زمانی که روغن موتور را تعویض می‌کنید، باتری خودرو و خوردگی‌های آن را نیز تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن خوردگی‌های اطراف قطب‌های باتری بسیار آسان است. شما می‌توانید با یک برس سیمی یا اسفنج خوردگی‌ها را از بین ببرید. در بازار محلول‌های تمیزکننده‌ای نیز برای تمیز کردن باتری خودرو وجود دارد، اما شما می‌توانید یک محلول ساده با آب و جوش شیرین و با نسبت 50 به 50 بسازید. هر زمانی که با این محلول خوردگی‌ها را شستید، پس از آن با مقداری آب سطح تمیز شده را شستشو داده و با یک پارچه آن را خشک کنید. حتی می‌توانید با آغشته کردن وازلین به قسمت بالای قطب‌ها از خوردگی‌های آینده جلوگیری کنید. پس از این کار اگر خودرو را روشن کنید شاهد برق‌رسانی بهتر خودرو خواهید بود.

کمتر استارت بزنید

عمر باتری خودرو

اگر زیاد خودرو را خاموش و روشن کنید، به طبع میزان استارت زدن‌های شما افزایش پیدا می‌کند که چنین موضوعی برق زیادی از باتری دریافت کرده و به آن فشار می‌آورد. به طور کلی برای شارژ باتری می‌بایست موتور خودرو مدتی کار کند تا انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل شود، اما سفرهای کوتاه باعث می‌شود تا استارت زدن‌های شما افزایش پیدا کند و در این شرایط برای شارژ شدن باتری فرصت مناسبی وجود نخواهد داشت. از این رو اگر باتری همواره در حالت شارژ شدن قرار داشته باشد، به مرور زمان اسیدهای درون آن لایه‌لایه می‌شود.

در واقع محلول الکترولیتی درون باتری از اسید سبکی بهره می‌برد که قسمت بالایی باتری را شامل می‌شود. در نیمه پایینی نیز نوعی اسید سنگین وجود دارد. هنگامی که باتری در حالت شارژ بیش از حد استاندارد باشد، لایه اسید سبک کارایی خود را از دست داده و اسید سنگین وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده می‌گیرد که چنین موضوعی باعث کاهش عمر باتری خودرو می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم کاهش دفعات استارت زدن باعث می‌شود عمر باتری افزایش پیدا کند.

دوری از سرما و گرمای شدید

عمر باتری خودرو

یکی از راه‌های افزایش عمر باتری خودرو حفظ آن از گرما یا سرما است. در واقع دمای مناسب برای باتری سربی اسیدی حدود 19 تا 32 درجه سانتی‌گراد اعلام شده است. باتری‌های سربی اسیدی دارای صفحه‌هایی از جنس سرب و دی‌اکسید سرب هستند که در محلولی از آب و اسید سولفوریک شناور بوده و درون یک جعبه پلاستیکی قرار دارند. به دلیل وجود محلول الکترولیتی، الکترون‌ها می‌توانند بین صفحه‌ها حرکت کرده و انرژی الکتریکی را تولید کنند، اما مواردی وجود دارد که باعث می‌شود این روند مختل شود. یکی از این موارد کاهش یا افزایش دما است. در واقع گرمای شدید باعث می‌شود واکنش شیمیایی افزایش پیدا کرده و عمر باتری خودرو کاهش بیابد. در طرف مقابل سرمای زیاد نیز از قدرت باتری می‌کاهد که بهتر است در فصل سرما باتری را عایق‌بندی کنید.

شما برای عایق‌بندی باتری می‌توانید از کیت‌های مخصوص استفاده کنید. در واقع روکش‌های عایق‌بندی می‌تواند باتری خودرو را در زمستان گرم نگه دارند و در تابستان نیز آن را خنک کنند. این روکش‌ها عایق‌بندی در برابر گرما و اسید مقاوم بوده و باعث می‌شوند هوا به خوبی از آن‌ها بگذرد. در هنگام خرید باتری سعی کنید مدل سایز کوچک آن‌ها را انتخاب کنید تا بتوان دور آن‌ها را با روکش عایق‌بندی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمر باتری کوچک با عایق‌بندی بیشتر از باتری‌ها بزرگ است.

خاموش کردن لوازم برقی خودرو

عمر باتری خودرو

دینام‌ها در زمانی که خودرو روشن باشد، به کمک موتور خودرو فعال شده و باتری خودرو را شارژ می‌کنند، اما در زمانی که موتور خاموش است،‌ لوازم برقی خودرو برق مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از باتری تامین می‌کنند که به تدریج باعث خالی شدن باتری می‌شود. روشن بودن رادیو یا برف‌پاک‌کن در مدت زمان کوتاه مشکلی به همراه ندارد، اما در طولانی‌مدت عمر باتری خودرو را کاهش می‌دهد. اگر نیاز داشتید لوزام برقی خودرو حتما روشن باشند،‌ هر چند دقیقه برای مدتی کوتاه موتور را روشن کنید تا دینام‌ها باتری را شارژ کنند. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم، حتی استارت زدن‌های مداوم نیز به باتری آسیب می‌زند و این نکات را باید جدی بگیرید.

جلوگیری از خاموش بودن زیاد خودرو

عمر باتری خودرو

بررسی‌های نشان می‌دهد که اگر خودرو در زمان زیادی خاموش باشد، شارژ آن خالی می‌شود؛ چراکه با خاموش بودن خودرو، موتور غیرفعال بوده و دینام‌ها نمی‌توانند باتری را شارژ کنند. از این رو بهتر است در بازه‌های زمانی مختلف خودرو را برای مدتی روشن کنید تا باتری آن شارژ شود. در واقع حتی باتری به صورت کامل هم شارژ باشد، پس از مدتی اگر خودرو را روشن نکنید، به صورت خودکار شارژ آن به اتمام می‌رسد. توصیه می‌شود اگر قرار است خودرو به مدت زیادی در پارکینگ بماند، باتری آن را جدا کرده و در محیطی با دمای مناسب قرار دهید.

بررسی امنیت باتری

عمر باتری خودرو

همواره باتری خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید باتری در محفظه خود به صورت ثابت قرار دارد. به مرور زمان ممکن است سیم اتصال شل شود یا باتری در جای خود بلرزد که باید آن را در جای خود محکم کنید.

بررسی موتور خودرو

عمر باتری خودرو

بررسی منظم موتور خودرو باعث می‌شود از مشکلات موتور مطلع شوید و آن را برطرف سازید؛ چراکه مطلوب نبودن کارکرد خودرو باعث فشار به باتری و کاهش عمر آن می‌شود. به طور کلی در هر زمانی که روغن موتور را تعویض می‌کنید، وضعیت باتری را نیز بررسی کنید تا اگر خوردگی‌هایی در قطب‌های باتری وجود داشت را تمیز کرده و کارایی باتری را افزایش دهید. همواره در زمان تمیز کردن باتری یا بررسی آن، نکات ایمنی را در نظر بگیرید و از عینک مخصوص استفاده کنید. اگر در این زمینه تخصص ندارید حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها