کد خبر : 13582

ترمز ABS چیست و چگونه کار می کند؟

ترمز ABS چیست و چگونه کار می کند؟

ترمز ABS یکی از بهترین تکنولوژی های صنعت خودرو در بخش ایمنی محسوب می شود که آمار جهانی نشان داده تا کنون جان خیلی از انسان ها و حتی برخی از حیوانات که در حال عبور از جاده بوده اند را نجات داده است.

به گزارش خودروتک ، از سیستم کلی ترمز ای بی اس برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی در یک هواپیما مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن محبوبیت زیادی یافت ولی برای چندین سال به دور از استفاده ماند. سپس از این سیستم در سال ۱۹۷۵ در کامیون های سنگین آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. سپس در سال ۱۹۸۰ با شروع تحول در صنعت خودرو، از ترمز ABS به شکل امروزی در خودروهای سواری استفاده شد.

ترمز ABS چیست؟

همه ما می دانیم که نگه داشتن یک خودرو با سرعت بالا در یک جاده لغزنده ممکن است بسیار خطر آفرین اشد. در یک جاده لغزنده یک راننده حرفه ای هم شاید نتواند خودرو را ناگهانی و به خوبی نگه دارد در صورتی که یک راننده معمولی و حتی تازه کا می تواند یک خودروی دارای سیستم ترمز ای بی اس را با کمترین مشکل نگه دارد.

نام دیگر ترمز های ABS ترمز ضد قفل است. تئوری این ترمز ها شاید سخت به نظر برسد ولی اگر کمی آشنایی پیدا کنید متوجه ساده بودن این سیستم و درک صحیحی از آن می شوید. سیستم ترمز abs به شکلی است که به دلیل سر نخوردن چرخ ها، ماشین زودتر می ایستد و امکان هدایت خودرو در زمان ترمز گرفتن وجود دارد.

عملکرد ترمز ABS به چه شکلی است؟

برای درک نحوه عملکرد این ترمز ها ، باید سعی داشت تا درکی از نحوه قفل شدن چرخ ها پیدا کنیم. با توجه به مبحث انتقال قدرت از موتور به چرخ های خودرو، می توان فهمید که در صورت برابر نبودن سرعت دورانی یک چرخ با چرخ دیگر، به احتمال زیاد آن چرخ قفل خواهد کرد. برای این کار مهندسین طراح خودرو و مکانیک، با استفاده از سنسور ها و به کمک علم الکترونیک شرایط هر چرخ را بررسی می کنند.

سپس مهندسین، نیروهای وارد بر چرخ ها به منظور دوران را طوری تغییر می دهند که سرعت چرخ ها با یک نسبت تغییر مشخص از حالت بحرانی خارج شود. یعنی اگر سرعت دورانی یک چرخ از سرعت سایر چرخ ها بیشتر باشد با اعمال نیروی ترمز و کاهش سرعت آن چرخ، از حالت بحرانی خارج می شود.

سیستم ترمز های معمولی هیدرولیکی است یعنی برای اعمال فشار به لنت ها از یک سلندر و پیستون استفاده می شود. در این ترمز ها اگر فشار درون سیلندر کم یا زیاد شوند نیروی لنت و ترمز هم تغییر پیدا می کند. به منظور پیاده سازی ترمر ای بی اس ، سوپاپ ورودی سیلندر ترمز با یک مدل الکتریکی همنوع جایگزین می شود و در این صورت می توان با پردازنده مرکزی خودرو، میزان فشار درون سیلندر را کنترل و تغییر داد که برای این کار از یک پمپ هم باید استفاده شود.

اجزا و عملکرد ترمز ABS

اجزا و عملکرد ترمز ABS

پس روند و طراحی کلی ترمزهای ضد قفل به گونه ای است که پردازنده مرکزی ماشین با کمک گرفتن از سنسورهای موجود در هر چرخ ، سرعت دورانی چرخ ها را در زمان ترمز گیری بررسی می نماید. سپس با تغییر نیروی وارده ترمز به چرخ، از قفل شدن چرخ جلوگیری می کند و چرخ را از حالت بحرانی خارج خواهد کرد. این روند به شکل مداوم و با سرعت بسیار بالا انجام می شود به طوریکه در هر ۶۰ ثانیه، این روند حدود بیست مرتبه انجام شده.

پس اجزای ترمز ABS عبارتند از:

  • حسگرهای سرعت
  • سوپاپ ها
  • پمپ
  • کنترل کننده

منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها