کد خبر : 13113

از چک لیست قبل از مسافرت با خودرو چه می دانید؟

از چک لیست قبل از مسافرت با خودرو چه می دانید؟

خیلی از ما بطور سالانه حداقل یک بار با خودروی خود به مسافرت می رویم. یکی از مواردی که همواره باید قبل از سفر با خودرو به آن توجه داشت، سلامت خودرو است. یعنی قسمت های حساسی از خودرو را باید همواره و بخصوص قبل از مسافرت چک کرد تا با مشکلاتی که می توانند خیلی گران تمام شوند مواجه نشویم.

به گزارش خودروتک ، درواقع باید یک چک لیست خودرو قبل از سفر تهیه نماییم و قسمت های مهم خودرو را بررسی نماییم. در ادامه قصد داریم تا نکات مهمی که در چک لیست خودرو قبل از سفر باید قرار دهیم بررسی کنیم. ضمن اینکه از همراه داشتن برگه معاینه فنی خودرو قبل از سفر مطمئن باشید.

چک لیست خودرو قبل از سفر

اگر قرار باشد در همین دو سه روز آینده به یک سفر ماشینی بروید به طور قطع باید خودروی خود را چک کنید و از سلامت آن باخبر باشید. در ادامه می توانید موارد ضروری ای که باید آنها را بازدید نمایید را بخوانید.

تایرها

اولین قسمتی که قبل از سفر با خودرو باید تست نمایید تایرهای خودروهستند. یعنی اولین قسمت چک لیست خودرو قبل از سفر باید تایرها یا همان لاستیک ها باشند. تایرها در صورت داشتن پارگی می توانند خطرات جبران ناپذیری را وارد نمایند. به طور کلی شما باید هفته ای یکبار تایرهای خودروی خود را برای همین پارگی ها چک نمایید. و این کار قبل از سفر کاملا اجباری می باشد. همچنین بهتر است با تایر هایی که بیش از شش سال از عمر انها می گذرد به سفر نروید. همچنین میزان باد تایرها را به صورت منظم چک کنید زیرا این کار می تواند به بهبود مصرف بنزین خودرو ی شما کمک نماید. برای این کار می توانید به یک آپاراتی بروید و تنظیم باد لاستیک را انجام دهید. همچنین باید از وجود لاستیک زاپاس هم مطمئن شوید و شرایطش را هم چک کنید. باید مطمئن شوید که لاستیک زاپاس خودروی شما سالم است.

سیستم خنک کننده

در هنگامی که خودروی شما سرد است، یعنی ۲ ساعت از خاموش بودن خودرو می گذرد، میزان مایع رادیاتور و همچنین تانک ذخیره آب رادیاتو را چک نمایید. در این هنگام که کاپوت خودروی شما بالاست باید شیلنگ ها و اتصالات رادیاتور را چک کنید. در واقع این کار از مهمترین موارد چک لیست خودرو قبل از سفر می باشد. زیرا اگر همین شلنگ ها و اتصالات حتی به صورت جزئی نشتی داشته باشند، ممکن است که وسط جاده خودروی شما جوش بیاورد و در این موقع است که هم زمان زیادی را باید در جاده منتظر امداد خودرو باشید و هم ممکن است مواردی مانند سوختن واشر سرسیلندر رخ دهد که بسیار هزینه بر می باشد. پس دقت داشته باشید که بازدید بخش خنک کننده ی خودرو از مهمترین قسمت های چک لیست خودرو قبل از سفر می باشد.

روغن خودرو

روغن خودرو همواره در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار داشته. در مواردی که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از زمان تعویض روغن خودروی خود رانندگی کرده اید، تعویض روغن موتور اجباری است. زیرا یک سفر با خودرو می تواند بیش از چند هزار کیلومتر باشد و همچنین رانندگی در جاده به مدت طولانی قطعا روغن بهتر و تازه تری را می خواهد. مثلا اگر می خواهید به یک سفر به دور ایران بروید قطعا باید روغن موتور خود را تعویض نمایید. برای این کار می توانید به یک مغازه ی تعویض روغن بروید و در کمتر از نیم ساعت این کار را انجام دهید. همچنین اگر احتمال می دهید خودروی شما روغن سوزی دارد، باید چند لیتر روغن اضافه را در خودرو گذاشته و با خود ببرید. همچنین چک کردن میزان ضدیخ خودرو بسیار پر اهمیت است.

فیلتر هوا

در زمان تعویض روغن حتما باید فیلتر هوای خودرو را بررسی نمایید و در صورت تشخیص آن را تعویض کنید. این کار زمان بر نیست و بسیار ساده است ضمن اینکه باید محفظه ی دریچه ی ورودی هوا را چک کنید تا عاری از هرگونه برگ و هر مانع دیگری باشد که در طول زمان معمولا انجا انباشته می شوند.

ترمزها

قطعا از مهمترین مواردی که باید در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار دهید ترمزهای خودرو می باشند. هیچ کسی دلش نمی خواهد که با ترمزهای خراب و مورد دارد به سفر ماشینی برود. سرویس ترمز ها به این شکل هستند که یا لنت باید تعویض شود و یا دسک ترمز. این تعویض ها ممکن است کمی زمانبر باشند. اگر نیازی به این تعمیرها و تعویض ها بود، باید با کمی تاخیر انداختن در سفر، خودرو را به تعمیرگاه برده و موارد را برطرف نمایید.

مایع شیشه شور

در خیلی از موارد در سفر ها بخصوص سفرهای به شمال کشور با بارندگی مواجه می شویم. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید این موضوع را فراموش نماییم. متاسفانه این موضوع بین خیلی از راننده های کشور ما رایج است که منبع مایع شیشه شور خودروی خود را چک نمی کنند. در برخی موارد که شما با سرعت بالایی در یک جاده در حال گذر هستید ممکن است که به هردلیلی شیشه خودروی شما کثیف شود و اگر این مایع شیشه شور وجود نداشته باشد جدا از اینکه باید توقف کنید و شیشه را بشورید، احتمال خطر و تصادف هم بالا می رود. پس همیشه این مورد را در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار دهید و ضمن اطمینان از وجود مایع کافی، مجرای آب را هم چک نمایید.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها