کد خبر : 13054

آموزش رانندگی در جاده های پر پیچ و خم

آموزش رانندگی در جاده های پر پیچ و خم

رانندگی در پیچ و یا رانندگی در پیچ های تند و جاده های پر پیچ و خم که نیاز مند مهارت های خاص رانندگی است، موضوع این مقاله از مجموعه مقاله های آموزش مهارت های رانندگی است.

به گزارش خودروتک ، اگر راننده باشید، خواسته یا ناخواسته به هر حال روزی در سفر های خود با جاده هایی با پیچ های تند رو به رو می شوید که اگر به رانندگی در پیچ و یا مهارت های آن آشنا نباشید حتی تا پای جان در خطر خواهید بود. اگر به دنبال فرا گیری مهارت های رانندگی در پیچ هستید با ما همراه باشید.

نیازی به گفتن نیست که رانندگی در جاده های پر پیچ و خم بسیار خطرناک هستند. به اندازه کافی در آمار تصادفات جرحی و فوتی از پیچ های خطرناک صحبت به میان می آید. از سوی دیگر هم اگر در جاده های برون شهری رانندگی کرده باشید تجربه سخت و پر استرس مواجهه ناگهانی با پیچ های تند را داشته اید، می دانید که شرایط تا چه اندازه سخت خواهد شد.

از سوی دیگر نیز اگر اهل سفر با خودروی خود باشید، و عادت به رانندگی در بزرگ راه های هموار و خیابان های صاف داشته باشید، احتمالا مواقعی برایتان پیش آمده که مجبور شده اید از دل کوه و کمر بروید. راه های پر پیچ و خم و کنار پرتگاه در دل راننده و سرنشینان خودرو هراس می اندازند. چگونه می توان با خیال راحت از این گذرگاه ها عبور کرد؟ و اگر با پیچ مواجه شدیم چه کنیم؟

چرا رانندگی در پیچ خطرناک است

همه رانندگان باید بدانند که چرا جاده های پر پیچ و خم خطرناک هستند. وقتی ماشین می خواهد از سر پیچ عبور کند دو نوع اتفاق رخ می دهد:

یکی اینکه تایرهای ماشین به خاطر سرعت و شتاب خودرو رو میل به حرکت رو به جلو دارند و از طرف دیگر حالت ایستایی ماشین هنگام عبور از پیچ است.

این حرکات با هم تضاد دارند و گاهی باعث سر خوردن و تصادف و خدای نکرده سقوط در ته دره می شوند. حالا که دانستید چرا جاده های پر پیچ و خم خطرناک هستند باید نکات ایمنی را رعایت کنید.

رعایت نکات ایمنی در مواجه با پیچ

اولین نکته ایمنی این است: سرعت را کم کنید! البته اگر دوست دارید خودتان و همراهنتان سالم به مقصد برسید، یا اگر نمیخواهید آخرین صحنه ای که با آن مواجه می شوید پشت سر گذاشتن گارد های کنار جاده باشد، پس بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید.

اکثر تصادف هایی که سر پیچ ها اتفاق می افتند می توانستند با کاهش سرعت اتفاق نیفتند. قبل از رسیدن به سر پیچ سرعت را کم کنید. مراقب علائم نصب شده کنار جاده باشید. این علائم در صورت رسیدن به سر پیچ به شما هشدار می دهند. توصیه می شود سرعت خود را حتی کمتر از سرعت اعلام شده روی تابلوی کنار جاده نگه دارید.

معمولا در جاده های استاندارد یا جاده هایی که حداقل استاندارد ها را دارا هستند، پیش از پیچ از تابلو های هشدار دهنده استفاده شده است اما شما همیشه افق دید بلند داشته باشید و یا جاده ها را پیش از سفر سرچ کنید تا آمادگی مواجهه با پیچ های تند را داشته باشید.

پیچ را ببُرید

پیچ ماشین را حتی الامکان کم کنید. یک روش خاص برای عبور از گردنه ها و پیچ های جاده وجود دارد. در این روش باید پیچ ماشین را کم کنید. وقتی به گردنه یا پیچ رسیدید به مسیرمخالف جهت پیچ بروید. بگذارید این گونه روشن کنیم:

مثلا اگر پیچ به سمت چپ است شما باید به سمت راست بروید. همینکه از پیچ دارید عبور می کنید، خودروی خود را در آن سوی جاده ببرید که از پیچ دور است. در نهایت، وقتی از پیچ عبور کردید خودرو را به همان سمتی برگردانید که قبلا بودید. این تکنیک ریسک لیز خوردن و تصادف را کاهش می دهد.

اگر متوجه نشدید به تصویر بالا دقت کنید. خط سبز بهترین مسیر برای عبور از پیچ است. البته توجه داشته باشید که برای جاده های دو طرف این کار امکان پذیر نیست.

نکته مهم برای رانندگی در پیچ و بریدن پیچ

اگر رانندگان توجه و دقت کافی نداشته باشند، برایشان فرقی ندارید در کدام مسیر دارند به سمت پیچ و گردنه حرکت می کنند. بنابراین شما حتما ترفند قبلی را رعایت کنید و در مسیر خود حرکت کنید. البته، باید مراقب ماشین هایی که از روبرو به شما نزدیک می شوند هم باشید. اگر می خواهید از گردنه ای عبور کنید و ماشین های روبرو بیش تر در مرکز جاده قرار دارند خطر تصادف وجود دارد. نکته دیگر این است که هنگام عبور از پیج نباید بیش از حد بپیچید و از جاده خارج شوید. بالاخره باید حواستان باشید که اینجا پیست مسابقه موتور نیست. اگر این اتفاق افتاد باید سرعت خود را کم کنید و فرمان هدایت خودرو را آرام در دست بگیرید و ماشین را به مسیر اصلی برگردانید.

با سرعت کمتر وارد پیچ و با سرعت بیشتر از پیچ خارج شوید

وقتی از پیچ عبور کردید گاز بدهید. حالا که به خوبی پیچ را پشت سر گذاشتید می توانید گاز بدهید و سرعت خود را زیاد کنید. اگر این کار را زودتر انجام دهید خطر تصادف خیلی بالاست. پس دقت کنید که منظور از سرعت بیش تر سرعت مطمئنه ولی سرعت بیش تر از سرعت وارد شدن باشد.

فرمان مخالف دادن برای رانندگی در پیچ

اگر راننده ماشین های مسابقه ای نیستید پس باید بدانید اگر در پیچ بر خلاف جهت پیچ فرمان را بچرخانید باید انتظار سر خوردن خودرو و لغزیدن چرخ ها را داشته باشید که برای مکانهای مثل پرتگاه ها این یعنی خطر مرگ.

البته در خودرو های مسابقه ای برای دریفت کردن همانطور که اموزش دادیم این کار را انجام می دهند ولی رانندگان حرفه ای مهارت کامل برای کنترل خودرو را دارند. ولی شما چطور؟ خودروی شما چطور؟ پس حتما حواستان باشد که در پیچ هیچ وقت بر خلاف پیچ فرمان را نچرخانید.

اگر در پیچ کنترل خودرو از دست رفت چه کنیم؟

حال شما کاربران هاو کن یو تصور کنید بنا به هر دلیل از سرعت بالا ویا پیچ تند و … در پیچ کنترل خودرو از دست شما خارج شده است و دیگر قادر به کنتلر خودرو نیستید. رانندگان باید بدانند که وقتی ماشین سر می خورد دیگر کنترلش در اختیار آنها نیست. وقتی ماشین لیز بخورد دیگر نه ترمز، نه گاز و نه فرمان در حالت عادی کار نمی کنند. اگر کنترل ماشین از دستتان خارج شد چه کار باید کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه کنترل ماشین را دوباره در دست بگیریم؟

  • بلافاصله پایتان را روی پدال های گاز و ترمز بردارید. هیچ یک از این دو فایده ندارند و بلکه وضع را بدتر هم خواهند کرد. فرمان را خیلی آرام با دو دستان خود نگه دارید. با فرمان حرکت های ناگهانی انجام ندهید.
  • پس از گذشت چند ثانیه و کم شدن از سرعت ماشین، خیلی آرام همینکه با فرمان ماشین را در مسیری که می خواهید قرار می دهید پایتان را روی پدال ترمز قرار دهید.
  • وقتی از گردنه دارید عبور می کنید و کنترل ماشین از دستتان خارج می شود و دوئباره کنترل را به دست می گیرید بهترین راه حل این است که هیچ گونه حرکت ناگهانی انجام ندهید. می دانیم این تجربه ی وحشتناکی است اما مهم این است که کنترل اعصاب خود را در دست داشته باشید.

منبع: هاو کن یو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها