کد خبر : 12783

هرآنچه باید از دینام خودرو بدانید + رفع عیب

هرآنچه باید از دینام خودرو بدانید + رفع عیب

در این مقاله از سری مقالات نکات فنی همراه مکانیک قصد داریم شما را با دینام خودرو آشنا کنیم.این قطعه اساسی خودرو که وظیفه شارژ کردن باتری خودرو را بر عهده دارد نیاز به مراقبت هایی دارد که در این مقاله قصد داریم به انها شاره کنیم.

به گزارش خودروتک ، گفته می شود خودرو نیز از جهاتی شبیه به بدن انسان است.  دلیل این گفته شاید این است که خودرو نیز مانند بدن انسان تا زمانی که به مشکل و عیب و ایرادی بر نخورد، ممکن است دلیل وجود  یک قطعه برای ما مشخص نباشد؛ ممکن است اطلاعاتی نسبت به وجود آن قطعه نیز نداشته باشیم و ندانیم اصلاً چیست.

ممکن است تا به حال به این مسئله فکر کرده باشید که برق خودرو از کجا تامین می شود. برخی ممکن است فکر کنند باتری خودرو تامین کننده برق خودرو است. اگر کمی اطلاعات فنی راجع به کارکرد خودرو داشته باشید حتماً می‌دانید که شارژ شدن مجدد باتری و جریانهایی از برق در خودرو که در زمان روشن بودن اتومبیل استفاده میشود از دینام خودرو تامین میگردد.

دینام چیست و چه هدفی دارد؟

 

دینام خودرو که در واقع یک موتور مولد الکتریکی است تولید کننده برق اتومبیل می باشد. این قطعه الکتریکی وقتی موتور روشن میشود به وسیله آرمیچر داخلی که شامل یک سیم پیچ میدان می باشد و  بوسیله میدان مغناطیسی ایجاد شده برق لازم را تولید می نماید. دینام از یک پوسته فلزی، دوعدد بالشتک، آرمیچر، بوش، کلکتور، فولی و چند قطعه زغال تشکیل شده است و همانطور که گفته شد هدف اصلی آن تولید جریان مستقیم یا جریان dc برای شارژ باتری خودرو و تامین انرژی جریان الکتریکی مورد نیاز یک خودرو و یا دستگاه دیگر می باشد.

بهتر است بدانید یکی از حساس ترین و مهمترین قطعه های خودروی ماشین دینام است. نکته جالب توجه در برق خودرو این است که باتری فقط در زمان استارت به تنهایی وظیفه تامین برق اتومبیل را بر عهده دارد. شاید تا زمانی که دینام شما به خوبی کار می‌کنند با اهمیت وظیفه آن آشنایی کافی نداشته باشیدباشید، کافی است اندکی دینام خودروی شما کم کاری داشته باشد تا متوجه شوید که در صورت کار نکردن و یا حتی کم کار کردن دینام خودرو چه مشکلاتی برای اتومبیل شما به وجود خواهد آمد.

نحوه عملکرد دینام خودرو

دینام خودرو

دینام که یک موتور الکتریکی در خودرو می باشد، با استفاده از حرکت میل لنگ موتور خودرو در زمان روشن بودن اتومبیل با استفاده از سیم پیچ الکتریکی و میدان مغناطیسی پوسته دینام در حول محور خود چرخش نموده و برق مورد نیاز خودرو را تولید می نماید. اگر بخواهیم به با جزئیات بیشتری به عملکرد دینام بایستی گفت که آرمیچر موجود در دینام به وسیله چرخش در مدار مغناطیسی بالشتکهای بدنه دینام تولید برق نموده که به وسیله ذغال های موجود در دینام جمع‌آوری شده و بدین ترتیب خروجیهای دینام خودرو قادر به ارایه جریان لازم خواهند بود.

انواع دینام خودرو موجود

دینام خودرو

دینام خودرو در انواع دو ذغال و سه ذغال موجود می باشد. آفتامات های موجود در دینام خودرو نیز به دو دسته سه قرقره و یک قرقره تقسیم بندی می شود. دینام ٢ ذغال با آفتامات سه قرقره و دینام سه  زغال با آفتامات یک قرقره کار میکند.

امروزه همچنین در موتور خودروهای جدید می‌توان نوع جدیدی از دینام خودرو را دید که به آن آلترناتور گفته می شود. در توضیح آلترناتور باید گفت دینام های قدیمی در دور های پایین قادر به تولید جریان برق کافی برای خودرو نبودند و به همین جهت اگر مدت زمان طولانی خودرو در جا کار می کرد از لحاظ برقی دچار کمبود می شد. این مشکل در دینام های الترناتور حل شده و به همین خاطر مشکل شارژ باتری خودرو ها تا حدود زیادی رفع شده است.

نشانه های خرابی دینام خودرو

دینام خودرو

نشانه های زیادی در خودرو وجود دارد که با دیدن آنها می توانید به خرابی دینام خودروی خود پی ببرید:

چراغ هشدار دهنده دینام: امروزه در خودرو های جدید در صفحه کیلومتر به عنوان چراغ اخطار یک چراغ مخصوص به دینام خودرو تعبیه شده است. در صورتی که دینام خودروی شما به درستی کار نکند و یا کلا از مدار خارج شود چراغ دینام روشن خواهد شد. ممکن است با استفاده از رادیو پخش، چراغ های خودرو و یا برف پاکن، چراغ اخطار دینام روشن شود توصیه می شود در این گونه موارد با خاموش کردن تجهزات مورد نظر سعی کنید تا اولین تعمیرگاه با خودروی خود مدارا کنید. ولی بهتر است تعمیر و بازدید دینام خودرو را به بعد موکول نکنید زیرا ممکن است نوسان جریان حاصل از خراب کار کردن دینام و یا کار نکردن آن آسیب‌های جدی به سیستم برق خودروی شما بزند.

چراغ های کم نور خودرو: از آنجایی که مصرف عمده چراغ ها از طریق دینام خودرو تامین می‌شود کم نور بودن آنها باید شما را به فکر بررسی مدار برقی خودرو و در ابتدای آن باتری و دینام بیندازد.

خوابیدن باتری: اگر در ابتدای روز برای استارت زدن خودرو با مشکل خوابیدن باطری رو به رو شده اید، به احتمال بسیار قوی مشکل از باتری و یا دینام  است احتمال اول این است که  عمر باتری شما به پایان رسیده است و بایستی آن را تعویض نمایید. احتمال دوم خوب کار نکردن و یا کار نکردن دینام خودرو برای شارژ مجدد باتری است.توصیه می شود پیش از تعویض باتری ابتدا احتمال دوم را نیز بررسی نمایید.

صدا و بو های عجیب و غریب

صداهای عجیب و غریب از موتور خودروی شما ممکن است مربوط به دینام باشد که شل بودن و یا سفت بودن بیش از حد و یا پوسیده بودن آن باعث افت کارکرد دینام خودرو خواهد شد. همچنین بوهای شبیه به بوی سوختگی ممکن است مربوط به سوختگی بالشتک ها و یا زغال های داخل دینام خودرو باشد.

شایع ترین خرابی های دینام خودرو

دینام خودرو

شایع ترین خرابی های دینام خودرو مواردی هستند که بهتر است با آنها آشنایی داشته باشید تا در زمان خرابی دینام خودروی خود بدانید که چه اتفاقی افتاده و در چه سطحی نیاز به تعمیر دارد.

- درست کار نکردن تسمه دینام این مورد می‌تواند بر اثر شل بودن بیش از حد و یا سفت بودن بیش از حد تسمه اتفاق بیفتد . در مواردی پوسیده بودن و پاره شدن تسمه خودرو نیز باعث وجود مشکلاتی خواهد شد. که بایستی تسمه مورد نظر را رگلاژ و یا تعویض نمود.

- از بین رفتن زغال دینام که بر اثر کار کردن زیاد و یا گاهی بر اثر حرارت بسیار بالا به اتفاق می‌افتد با تعویض مجدد زغالهای دینام مشکل حل شده و دینام می‌تواند به طور کامل با حداکثر راندمان به کار خود ادامه دهد.

- خراب شدن آفتامات، خراب شدن این قطعه که کنترل کننده نوسان های جریان برق در خروجی های دینام می باشد به احتمال زیاد دچار نوسانات شدید در برق خودرو خواهید شد، آیا ممکن است دینام به کلی کار نکند. این شرایط با تعویض آفتامات دینام می تواند به کار کردن خود ادامه دهد.

- سوختن سیم پیچ داخلی و یا بالشتکها که بر اثر کار کردن بیش از حد و یا در برخی از موارد به دلیل بالا اتفاق می‌افتد، می‌تواند با تعمیر و تعویض قطعه حل شده و یا در صورت نیاز می توان دینام خودرو را تعویض نمود .

چند توصیه در مورد دینام خودرو

دینام خودرو

 

- اگر وسایل و تجهیزاتی در خودروی خود دارید که از برق خودرو بیش از حد استاندارد استفاده می کنند( مانند سیستم صوتی و یا چراغ های اسپورت با مصرف بالا)  بهتر است باتری با مشخصات فنی متناسب با آن ها انتخاب نمایید تا از فشار بیش از حد به دینام جهت شارژ همیشگی پیشگیری گردد. صورتی که ظرفیت باتری پایین باشد تجهیزات برقی شما به طور دائم از باتری مصرف نمایند دینام خودرو نیز همیشه در حال شارژ و فعالیت بوده و بنابراین از عمر آن کاسته خواهد شد.

- در شرایط ترافیکی و روزهای خیلی گرم استفاده از کولربه  طور مداوم می تواند به دینام خودروی شما آسیب برساند.  توصیه می‌شود اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید بهتر است اندکی نیز به فن کولر خود استراحت بدهید.

منبع: همراه مکانیک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها