کد خبر : 11499

25 دلیلی که باعث می شود تصادف کنیم

25 دلیلی که باعث می شود تصادف کنیم

تصادف‌ با خودرو عواقب ناخواسته متعددی در پی دارد؛ از خسارات مالی گرفته تا آسیب‌های جانی و روانی. پس بهتر است از همان ابتدا تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از تصادف جلوگیری کنید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا علت تصادفات خودرویی را درک کنید و با اقدامات لازم برای پیشگیری از تصادف آشنا شوید.

به گزارش خودروتک، با اینکه ممکن است بعضی از دلایل تصادفات در این مقاله واضح و بدیهی باشند، و رانندگان باتجربه نیازی به دانستن آنها نداشته باشند ولی این فهرست برای آگاهی رانندگان در تمام سطوح است و از یک راننده نوجوان که به تازگی گواهینامه خود را دریافت کرده تا یک راننده باسابقه که بیش از ۴۰ سال سابقه رانندگی دارد را دربر می‌گیرد. یادگیری رانندگی نیاز به ساعت‌های بی‌شماری آموزش پشت فرمان دارد. به‌خصوص اگر راننده قصد جلوگیری از تصادفات خودرویی را داشته باشد. بنابراین این ۲۵ دلیل وقوع تصادفات را راهنمای خود در زندگی برای پیشگیری از تصادف قرار دهید.

۱- عدم تمرکز

مهمترین علت تصادفات خودرویی، رانندگی در حالت غیر هوشیاری، سرعت بالا یا عبور از چراغ قرمز نیست. امروزه دلیل عمده تصادفات خودرویی رانندگان حواس‌پرت هستند. راننده حواس‌پرت به کسی گفته می‌شود که توجهی به جاده ندارد و معمولا با تلفن همراه صحبت می‌کند، پیغام می‌فرستد یا درحال خوردن و آشامیدن است.

۲-رانندگی با سرعت بالا

حتما بسیاری از رانندگانی که سرعت مجاز را نادیده می‌گیرند و ۱۵، ۳۰ و گاهی اوقات ۵۰ کیلومتر بالاتر از سرعت مجاز در بزرگراه رانندگی می‌کنند را دیده‌اید. رانندگی با سرعت بالا مرگبار است و به سادگی به تصادف منجر می‌شود. هر چه سریعتر برانید مدت زمان واکنش شما برای پیشگیری از تصادف کمتر خواهد بود.

۳- رانندگی در حالت غیرهوشیاری

افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف کرده‌اند، قابلیت تمرکز و عکس‌العمل مناسب را از دست می‌دهند که هنگام رانندگی با خودرو بسیار خطرناک است. رانندگی تحت تاثیر عوارض الکل هر روز باعث تصادفات خودرویی می‌شود؛ تصادفاتی که می‌توان به راحتی از آن پیشگیری کرد.

۴-رانندگی تهاجمی و بی‌دقت

اگر با بی‌احتیاطی رانندگی کنید درگیر یک تصادف ناخواسته خواهید شد. این اتفاق اغلب برای رانندگان بی‌دقتی که با سرعت بالا رانندگی می‌کنند، خیلی سریع لاین عوض می‌کنند یا با فاصله کم پشت سر خودروهای دیگر حرکت می‌کنند، رخ می‌دهد. رانندگان بی‌دقت اغلب در ترافیک بی‌طاقت و عجول هستند. بنابراین هنگامی که رانندگان تهاجمی در اطراف شما هستند، بیشتر احتیاط کنید.

۵- رانندگی هنگام بارش باران

اگر وضع هوا نامساعد شود اوضاع جاده‌ها نیز وخیم خواهد شد. تصادفات خودرویی زیادی هنگام بارش باران اتفاق می‌افتد. آب سطح جاده را لغزنده می‌کند که برای خودروها، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها خطرناک است و اغلب باعث می‌شود خودروها با یک تغییر مسیر ناگهانی به دور بچرخند یا هنگام ترمزگرفتن لیز بخورند. برای پیشگیری از تصادف هنگام بارش باران با نهایت احتیاط رانندگی کنید.

۶- عبور از چراغ قرمز

در رانندگی قرمز به معنای توقف است و توقف نکردن با دیدن چراغ قرمز منجر به تصادف می‌شود. رانندگانی که چراغ قرمز را رد می‌کنند با خطر بازخواست‌شدن به دلیل قتل غیرعمد مواجه هستند زیرا ردکردن چراغ قرمز اغلب منجر به تصادف از کنار با خودروهای دیگر در سرعت‌های بالا و کشته‌شدن سرنشینان آن خودروها می‌شود. برای جلوگیری از تصادف هنگامی که نزدیک سبزشدن چراغ است خودروهای عبوری از هر دو جهت خیابان را نگاه کنید.

۷- ردشدن بدون توقف از مکان‌هایی که تابلوی ایست دارند

تابلوهای ایست را هیچگاه نباید نادیده گرفت. نتیجه نادید‌ه‌گرفتن آنها وقوع تصادفات شدید خودرویی است. هر سال هزاران تصادف به خاطر اینکه یک راننده بدون توقف از تابلوی ایست عبور کرده است رخ می‌دهد. عامل بیشتر تصادفاتی که منجر به واژگونی می‌شوند یا تصادف از کنار با خودروهای دیگر، رانندگانی هستند که بدون توقف از تابلوهای ایست عبور می‌کنند. اگر قصد دارید از مکان‌هایی عبور کنید که تابلوی ایست دارند باید اول کاملا توقف کنید و مراقب خودروهای عبوری از هر دو طرف باشید.

۸- رانندگان جوان

جوانان به دلیل تجربه پایین در رانندگی، اغلب با‌دقت رانندگی نمی‌کنند. متاسفانه اکثر اوقات دقت و احتیاط از خصوصیات بارز جوانان نیست. وقتی رانندگان جوان وارد جاده می‌شوند همیشه نمی‌دانند که چطور باید رانندگی کنند و نداشتن تجربه کافی منجر به تصادف می‌شود.

۹-رانندگی در شب

رانندگی در روز ممکن است خطرناک باشد ولی رانندگی در شب خطر وقوع تصادف را تقریبا دوبرابر می‌کند. وقتی نمی‌توانید ببینید چه چیزی جلوی شماست، طبیعتا نمی‌توانید پیش‌بینی درستی از لحظات بعدی داشته باشید. هنگام غروب آفتاب باید هوشیاری شما نسبت به جاده و خودروهای اطرافتان بیشتر باشد.

۱۰- ایرادهای طراحی در خودروها

تابه‌حال هیچ محصول بی‌‌عیب و نقصی ساخته نشده است و خودروها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خودروها صدها قطعه دارند و هر یک از آن قطعات معیوب می‌تواند یک تصادف شدید ایجاد کند. ضعف در طراحی مشکل بسیاری از خودروسازان در گذشته بوده است، مانند مشکل واژگونی برخی مدل‌های فورد یا مشکل شتابگیری ناخواسته خودروهای تویوتا که منجر به تصادف می‌شد.

۱۱-تعویض لاین بدون احتیاط

همیشه در رانندگی زمانی فرا می‌رسد که باید لاین عوض کنید مثلا هنگام خروج از بزرگراه یا ورود به لاین مناسب برای دور زدن. وقتی رانندگان با احتیاط لاین عوض نمی‌کنند، اغلب منجر به تصادف می‌شود. برای جلوگیری از یک تصادف بی‌مورد راهنما بزنید، نقاط کور خودروی خود را درنظر بگیرید و همیشه با دقت لاین عوض کنید.

۱۲ رانندگی در خلاف جهت مسیر حرکت

اشتباه در رانندگی برای هر کس رخ می‌دهد، ولی وقتی پشت فرمان خودرو هستید، نباید بیش از حد به خودتان مطمئن باشید. ممکن است بپیچید و از یک خیابان پایین بروید و فکر کنید یک گردش به راست عادی انجام داده‌اید ولی در واقع در جهت مخالف وارد یک خیابان یک طرفه شده‌اید. وقتی در جهت خلاف مسیر حرکت می‌کنید همه در معرض خطر هستند. در این حالت مستقیما به سمت تصادف پیش می‌روید.

۱۳ عدم رعایت حق تقدم

دلیل وجود چراغ قرمز، چراغ راهنما در خودروها و لاین‌های جانبی برای حرکت به سمت راست یا چپ، این است که رانندگان بتوانند با رعایت حق تقدم تغییر مسیر دهند. برای پیشگیری از تصادف همیشه به علائم ترافیکی توجه داشته باشید و قبل از دور زدن حق تقدم را رعایت کنید.

۱۴ عدم رعایت فاصله طولی

بسیاری از رانندگان بی‌طاقت و بی‌ملاحظه هستند و به‌حدی به خودروهای دیگر نزدیک می‌شوند که اگر خودروی جلوی آنها ناگهان ترمز کند نمی‌توانند به موقع واکنش نشان دهند. بسیاری از تصادفات مرگبار هنگامی رخ داده‌اند که یک خودرو در سرعت‌های بالا به طرز خطرناکی با فاصله کم پشت خودروی دیگری حرکت کرده است. برای پیشگیری از این نوع تصادفات به ازای هر ۱۵ کیلومتر افزایش سرعت به اندازه طول یک خودرو با خودروی جلویی خود فاصله بگیرید.

۱۵ رانندگی تحت تاثیر عوارض مصرف دارو

فقط الکل نیست که رانندگی پس از مصرف آن خطرناک باشد. مصرف داروها چه قانونی و غیرقانونی باشند توانایی شما در ایفای نقش کامل به عنوان یک راننده را مختل می‌کنند. اگر آشفتگی ذهنی دارید و بر حرکات بدن خود تسلط ندارید نشستن پشت فرمان ممکن است منجر به تصادفات شدید شود. بسیاری از داروها، مثل مسکن‌ها یا داروهای ضدحساسیت معمولی، می‌توانند سطح هوشیاری را کاهش دهند. در هنگام مصرف هر دارو، حتما به نکات مطرح‌شده در راهنمای مصرف آن توجه کنید.

۱۶ رانندگی در مسیرهای یخ‌زده

درحال رانندگی هستید، هوا تاریک است و با عجله قصد دارید به محیط گرم منزل برسید. اتفاق بعدی که برای شما رخ می‌دهد این است که خودروی شما در اثر تماس با لایه‌های نازک یخ روی جاده تعادلش را به طرز خطرناکی از دست می‌دهد. در شهرهایی که آب‌وهوای سردی دارند لایه‌های یخ یکی از دلایل عمده تصادفات خودرویی هستند.

۱۷ رانندگی در مسیرهای برفی

برف که ترکیب خطرناکی از آب و یخ است، هر سال در زمستان باعث تصادفات خودرویی می‌شود. ساکنین شهرهایی که زمستان‌های سردی دارند از خطر برف برای خودروهایی که مکرر درحال رفت‌و‌آمد هستند به خوبی آگاهند. در مسیرهای برفی استفاده از لاستیک‌های زمستانی و زنجیر چرخ می‌تواند تا حد خوبی کنترل خودرو را بهبود بخشد.

۱۸ خشونت در رانندگی

برای هر شخص پیش آمده است که به دلایلی از دست رانندگان دیگر عصبانی شده باشد. ولی بعضی رانندگان اجازه می‌دهند خشم به آنها غلبه کند. این قبیل افراد با حرکت با فاصله خیلی کم پشت خودروی دیگر یا عبور با سرعت از کنار راننده دیگر برای اینکه جلوی او برسند و ترمز کنند، هر سال باعث ایجاد بسیاری از تصادفات خودرویی بی‌مورد می‌شوند.

۱۹ گودال‌ها و چاله‌ها

رانندگان با تجربه به‌خوبی از خطر چاله‌ها در خیابان آگاه هستند. با افتادن در این چاله‌ها خطر از دست‌دادن کنترل خودرو یا ترکیدن تایر، رانندگان را تهدید می‌کند. اگر در مسیر حرکت خود چاله‌ای مشاهده کردید برای پیشگیری از تصادف اطمینان حاصل کنید که تایرهای خودرو از داخل چاله رد نمی‌شوند.

۲۰ رانندگی در حالت خواب‌آلودگی

هرچند به این موضوع چندان توجهی نمی‌شود، ولی چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم شخصی که به‌سختی می‌تواند خودش را بیدار نگه دارد، بتواند به‌خوبی رانندگی کند؟ بیشتر تصادفات ایجادشده در اثر رانندگی در حالت خواب‌آلودگی، در شب رخ می‌دهند. اگر احساس کردید که تمایل به خوابیدن پشت فرمان خودرو را دارید در محل امنی کنار جاده توقف کنید و یک چرت کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای بزنید تا انرژی بگیرید. خصوصا در آزادراه‌ها که یکنواختی مسیر موجب خواب‌آلودگی می‌شود، می‌توانید با گوش دادن به موسیقی هوشیاری خود را حفظ کنید. حداکثر هر دو ساعت به مدت ۱۵ دقیقه توقف کنید، آبی به دست و رویتان بزنید و یک نوشیدنی گرم مثل چای و قهوه بنوشید.

۲۱ ترکیدن لاستیک

در هر آزادراهی که بروید، حتما باقیمانده لاستیک‌های ترکیده را می‌بینید. ترکیدن لاستیک باعث می‌شود کنترل خودرو از دست شما خارج شود و خطر آن برای خودروهای بزرگتر مثل کامیون‌ها بیشتر است. هنگامی که با ترکیدن لاستیک مواجه شدید سعی کنید کنترل خودرو را حفظ کنید و با احتیاط در کنار جاده توقف کنید تا شاید بتوانید از یک تصادف شدید جلوگیری کنید. برای جلوگیری از این اتفاق، به خصوص در مورد سلامت لاستیک‌های جلو به شدت احتیاط کنید. لاستیک‌ها را مرتب بازدید کنید و از لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته یا آپارات‌شده به هیچ عنوان استفاده نکنید. ترکیدن لاستیک جلو باعث می‌شود که فرمان‌پذیری خودرو به طور کامل از دست برود. ترکیدن لاستیک‌های عقب معمولا تاثیر کمتری بر فرمان‌پذیری خودرو دارد.

۲۲ رانندگی در مه

خوشبختانه مه‌گرفتگی به اندازه بارندگی اتفاق نمی‌افتد و این خبر خوبی برای رانندگان است. رانندگی مهارتی است که نیاز به تبحر در دیدن دارد، اما باوجود مه گاهی اوقات حتی دیدن به فاصله بیش از طول یک خودرو در جلوی شما بسیار دشوار خواهد بود. با استفاده از چراغ‌های جلو از بروز تصادف جلوگیری کنید و هنگام رانندگی در مه هرگز از نور بالا استفاده نکنید. در جاده‌های کوهستانی مه‌گرفته، یک راه حل مناسب، حرکت با فاصله مجاز در پشت کامیون‌ها است. رانندگان کامیون معمولا با احتیاط رانندگی می‌کنند و البته جاده را مثل کف دستشان بلد هستند. اگر جاده را نمی‌شناسید، این گزینه نسبتا امنی برای شما محسوب می‌شود.

۲۳ پیچ‌های مرگبار

برخی از مردم این پیچ‌ها را پیچ‌های مرگ می‌نامند. بسیاری از رانندگان درحین عبور از یک پیچ خطرناک کنترل خودرویشان را از دست داده‌اند و در یک تصادف جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین هر وقت به علائم مربوط به پیچ نزدیک شدید به سرعت مجاز اعلام شده توجه کنید و با احتیاط برانید تا تصادفی رخ ندهد.

۲۴ عبور حیوانات

با اینکه رانندگان موظفند قوانین رانندگی در جاده را بدانند ولی حیوانات وحشی مثل رانندگان آموزش ندیده‌اند. حیوانات وحشی به جاده هجوم می‌آورند و اطمینان‌حاصل‌کردن از عدم برخورد با آنها بر عهده شماست. هنگامی که علامت عبور حیوانات را مشاهده می‌کنید احتیاط کنید و هنگام عبور از مناطق روستایی و پر از درخت از نور بالا استفاده کنید. دقت کنید که حیوانات اهلی هم در هنگام عبور از خیابان چندان بهتر از حیوانات وحشی عمل نمی‌کنند.

۲۵ مسابقات خیابانی

مسابقات خیابانی که توسط مجموعه فیلم‌های سریع و خشن رواج پیدا کرد، یک فرهنگ خودرویی غیرقانونی و مخفیانه است که منجر به تصادفات مرگبار با خودروهای اسپرت می‌شود. خودروها با موتورهای مجهز به توربوشارژر و استفاده از نیتروس اکساید برای افزایش قدرت موتور به سرعت‌های بالایی در مسابقات خیابانی دست می‌یابند که تصادفات را بسیار خطرناک‌تر می‌کند و بعید است سرنشینان آنها جان سالم به در ببرند.

یادتان باشد، خیابان و بزرگراه جای مسابقه نیست. اگر عشق سرعت در سر شماست، به پیست بروید و در فضایی ایمن، بدون اینکه خطری برای خود و دیگران ایجاد کنید، با سرعت و هیجان برانید.


منبع: نیسان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها