کد خبر : 11181

وقتی روغن موتور را سر وقت تعویض نکنیم چه فاجعه ای رخ می دهد؟

وقتی روغن موتور را سر وقت تعویض نکنیم چه فاجعه ای رخ می دهد؟

عواقب استفاده از روغن نامناسب و تاخیر در تعویض روغن موتور بسیار است. عدم رعایت این موارد می‌تواند در نهایت منجر تحمیل هزینه‌های سنگین ناشی مشکلاتی چون یاتاقان زدن می‌شود.

به گزارش خودروتک، وقتی به علت تعویض دیرهنگام، روغن موتور به اصطلاح لجن می‌شود یا به‌صورت لخته درمی‌آید، دیگر به‌راحتی نمی‌تواند توسط اویل پمپ، ارسال شود بنابراین گیر می‌کند و ساچمه‌های فنر آن می‌شکند. این وضعیت در نهایت منجر به یاتاقان زدن خودرو می‌شود که تعویض یاتاقان، تعویض پیستون‌ها و متعلقات، تراش سرسیلندر، تعویض اویل پمپ و تسمه تایم و همچنین تعویض زنجیر اویل پمپ را در پی دارد. به عنوان مثال این مشکل برای یک خودرو معمولی چون پژو ۴۰۵ هزینه‌ای در حدود ۴ میلیون تومان به مالک خودرو تحمیل می‌کند. به همین سادگی!

روغن موتور علاوه بر شست‌وشوی قطعات و شناور نگه داشتن قطعات در خود، وظیفه خنک‌کاری موتور را نیز بر عهده دارد که انجام این فرآیند فقط به کمک اویل پمپ امکان‌پذیر است. یکی از فرهنگ‌های غلط نگهداری از خودرو در کشور ما این است که همه تصور می‌کنند که اگر روی روغنی درج شده ۸ هزار کیلومتر می‌توان تا این مسافت یا حتی بیشتر از آن با این روغن از خودرو استفاده کرد.

حتی برخی فکر می‌کنند تا روغن سیاه نشده می‌توان با آن راند. در حالی که چک کردن گیج روغن و بررسی رنگ آن نمی‌تواند معیار کاملا مناسبی برای سلامت روغن باشد. سیاهی روغن به علت دوده است و روغنی که سیاه شده الزاما غیرقابل مصرف نیست و خواص آن از دست نرفته. البته عکس این مورد هم ممکن است.

 

به هر حال روغن موتور بر اساس عمر آن باید تعویض شود و عمر روغن موتور نیز مستقیما به کارکرد و زمانی که از کارکرد یا تعویض‌اش می‌گذرد مرتبط است. 

انتخاب روغن بر اساس مشخصات

از دیگر سو باید حتما توجه داشته باشید که روغن مناسب برای خودرو شما الزاما همان برندی که کارخانه سازنده توصیه کرده نیست، بلکه الزاما باید از شماره و نوع روغن توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو خود استفاده کنید. حتی این را هم بدانید که اگر ۲ روغن با مشخصات یکسان از ۲ برند مختلف را با هم ترکیب کنید و درون موتور بریزید مشکلی پیش نخواهد آمد! 

برخی حتی تصور می‌کنند روغن موتورها با هم تفاوتی ندارند و می‌توان از هر روغنی برای هر خودرویی بهره برد. در صورتی که اصلا این گونه نیست. بعضی افزودنی‌ها به روغن موتور، عملکرد بهتر موتور را سبب می‌شوند. مقاومت در برابر گرما در بعضی انواع روغن ها بسیار بالاست و برای سوپرکارها حتما باید از روغن هایی با خواص منحصربه فرد استفاده شود. توصیه خودروساز برای استفاده از نوع خاصی از روغن موتور را حتما جدی بگیرید؛ مثال در خودروهای جدید نمی‌توان از روغن های قدیمی (معدنی) استفاده کرد. 

  • نقش افزودنی‌ها

این افزودنی‌ها و فرمول‌ها هستند که با نوع موتور خودرو شما هماهنگ عمل می‌کنند و سبب روانکاری مناسب برای آن می‌شوند. پس عدم استفاده از روغن موتور با مشخصات توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو (نه برند توصیه شده) می‌تواند نقش روغن را کمرنگ کرده و سبب سوختن پمپ روغن و در نهایت یاتاقان زدن موتور خودرو شود.

در نهایت باید این نوشتار را این گونه جمع‌بندی کنیم که توجه به مشخصات و خواص توصیه شده روغن موتور در دفترچه راهنمای خودرو شما، همچنین تعویض روغن بسته شرایط عملکرد- مثلا دما، ترافیک، کارکرد روزانه و شرایط آب و هوایی- و کیلومتر کارکرد بهترین راه برای جلوگیری از آسیب به موتور خودرو شماست.

پس تصور نکنید اگر سازنده یک روغن مدعی است می‌توان تا ۱۰ هزار کیلومتر از روغن تولیدی‌اش در خودرو بهره برد، تحت هر شرایطی حتی در بدترین شرایط آب و هوایی نیز کارایی آن روغن حفظ می‌شود و می‌توانید تا ۱۰ هزار کیلومتر یا حتی بیش از آن از روغن خودرو تحت فشار یا شرایط آب و هوایی نامساعد استفاده کنید.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها