کد خبر : 10374

10 کاری که عمر خودرویتان را افزایش می دهد

10 کاری که عمر خودرویتان را افزایش می دهد

در مطالب گذشته به کررات درباره نحوه صحیح نگهداری خودرو صحبت کردیم و دیدیم که تمام اجزای خودرو به نوبه ی خود کاملا مهم هستند و چک کردن و بازدید آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اما در این مطلب قصد داریم تا ۱۰ نکته را به طور خلاصه برای عمر بیشتر خودرو یادآوری نماییم. قطعا با رعایت این نکات می توانید بخش عمده ای از نگهداری صحیح خودرو را انجام بدهید.

به گزارش خودروتک، خودرو دارای یک دنیا علم و تخصص پشت آن می باشد و قطعا برای نگهداری از آن نمی توان به تجربیات شخصی بسنده نمود و باید هر از گاهی به تعمیرگاه ها و نمایندگی ها مراجعه نمود. خوشبختانه امروزه تعداد مراکز تخصصی خودرو در سطح شهر ها بسیار زیادند و نگرانی ای از این بابت وجود ندارد. حتی خودرو های خارجی ای که دارای نمایندگی در ایران هم نمی باشند می توانند از برخی تعمیرگاه های مجهز به تجهیزات پیشرفته و تعمیرکار های ماهر استفاده نمایند. با این حال یک سری از نکات را خودتان هم می توانید حد اقل به این که مشکل دارند پی ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا بطور خلاصه نکاتی کلی برای عمر بیشتر خودرو را دریابید.

گیربکس خودرو

چک کردن گیربکس خودرو برای عمر بیشتر خودرو بسیار مهم می باشد. گیربکس خودرو دارای روغنی به نام واسکازین می باشد که هر ۵۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود. اگر دنده ها بد جا خورد و یا صدای غیر عادی از گیربکس به گوش رسید باید سریعا به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید. سهل انگاری در این زمینه می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و هزینه های زیادی را روی دست شما بگذارد. هر دیسک و صفحه کلاچ مرغوب خودرو هم باید هر ۸۰ هزار کیلومتر تعویض شوند.

سیستم برق

وایرهای خودرو باید هر ۸۰ هزار کیلومتر و شمع های خودرو هر ۳۰ هزار کیلومتر تعویض شوند. برای استفاده از شمع های جدید سعی کنید تا از دفترچه راهنمای خودرو استفاده نمایید و شمع های مرتبط با خودروی خود را بکار گیرید. اگر باتری خودروی شما آبی می باشد باید هر ماه میزان آب آنرا چک نمایید. البته منظور از آب همان آب مقطر می باشد. گفتنی است چه در باتری های تر و چه در باتری های خشک سر باتری ها نباید سولفاته شوند. در صورت مشاهده سولفاته شدن سر باتری ها به وسیله آب داغ نسبت به شستشوی آن اقدام کنید.

جلوبندی و فرمان خودرو

طبق گفته متخصصین خودرو، هر شش ماه یک بار باید برای تست جلوبندی خودرو به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید. تا در صورت مشاهده ایراد، آنرا برطرف نمایید. هر بیست هزار کیلومتر باید میزان فرمان خودروی خود را بررسی نمایید زیرا این کار می تواند علاوه بر فرمانپذیری بهتر، از خراب شدن سیستم جلوبندی خودروی شما هم جلوگیری کند. همچنین چک کردن سطح روغن هیدرولیک هم می تواند بسیار مهم باشد.

شیشه شور و برف پاک کن ها

تلاش نمایید تا در محفظه شیشه شور خودرو، بجای آب از مایعات مخصوص استفاده نمایید. این کار ضمن تمیزتر کردن شیشه خودرو موجب خراب نشدن برف پاک کن ها و مجموعه شیشه شور می شود. تیغه های برف پاک کن هم بهتر است هر ۲ سال یک بار تعویض شوند. این تیغه های قیمت بالایی ندارند.

لاستیک ها

یکی از توصیه های قدیمی مکانیک ها درباره خودرو این بوده که هر بیست هزار کیلومتر لاستیکهای محور عقب را با محور جلو جابجا نمایید. و در صورت بالانس نبودن لاستیک ها، نسبت به بالانس نمودن آنها اقدام کنید. همچنین به منظور کاهش مصرف سوخت خودرو و استهلاک کمتر تایر ها، بهتر است که هر هفته نسبت به تنظیم باد لاستیک ها اقدام کنید.

سیستم سوخت رسانی

هر ۵۰ هزار کیلومتر نسبت به شستشوی سوزن‌ انژکتورها اقدام نمایید. دستگاه‌های شستشو و رفع عیب انژکتور، هم اکنون در بسیاری از مراکز خدماتی خودرو موجود است. در صورتی که از خودروی کاربراتوری استفاده می‌کنید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید، کاربراتورها هم نیاز به رسیدگی و شستشو دارند. بدلیل وجود آب و آلودگی در بنزین‌های داخلی بهتر است هر ۱۰ هزار کیلومتر فیلتر بنزین را هم تعویض کنید.

بار اضافی

صندوق عقب و داشبورد خودرو با انباری منزل تفاوت‌هایی دارند! پس همین حالا وسایل غیر ضروری را خارج کنید تا نقشی در افزایش شتاب و کاهش مصرف خودرویتان داشته باشید. همچنین در صورت وجود باریند و عدم استفاده، آن را باز کنید.

کولر و بخاری

در زمستان از کارکرد درستِ ترموستات اطمینان حاصل کنید، در خودرویی که ترموستات به درستی عمل می کند نیازی به جای‌گذاری کارتن یا موارد دیگر در جلوپنجره نیست! در فصل سرما هر دو هفته سیستم ایرکاندیشن خودرو را برای دقایقی روشن کنید، این عمل باعث سلامت این مجموعه خواهد شد و برای عمر بیشتر خودرو کاملا موثر می باشد.

سیستم خنک کننده خودرو

در یک شهر با شرایط آب و هوایی مناسب از مخلوط ۷۰ درصد آب و ۳۰ درصد ضدیخ در رادیاتور استفاده کنید و همیشه از متناسب بودن سطح مایع خنک کننده اطمینان حاصل فرمایید. مایع خنک کننده را هر دو سال یکبار تعویض کنید تا به عمر بیشتر خودرو کمک کرده باشید.

سیستم ترمز

همیشه از درستی کارکرد این مجموعه حیاتی اطمینان حاصل نمایید. هرگز با لنت ترمز رو به اتمام رانندگی نکنید، اتمام لنت ترمز باعث ایجاد خط‌ و خش در دیسک ترمز خواهد شد. سعی کنید لنت ترمز تمام شده را با مرغو‌ب‌ترین جنس موجود در بازار تعویض کنید. از روغن ترمز هم غافل نباشید و آن را هر دو سال یکبار تعویض کنید تا به عمر بیشتر خودرو بیشتر کمک کرده باشید.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها