کد خبر : 10082

دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

مشکلی که احتمالا خیلی از ما حداقل یک بار با آن روبرو شده ایم. اما جدا از بالا رفتن دمای هوا و تاثیر آن روی دمای موتور، مسلما عوامل دیگری هم می توانند روی بالا رفتن دمای موتور، جوش آوردن احتمالی و سوختن واشر سرسیلندر؛ تاثیر بگذارند.

به گزارش خودروتک، اما در ادامه قصد داریم تا علت های گرم شدن بیش از حد موتور خودرو را بررسی نماییم. بالا رفتن دمای موتور خودرو جدا از خسارت هایی که احتمالا به خودروی شما می زند نشان دهنده عملکرد نادرست موتور می باشد. این اشکلات به طور جانبی می توانند روی مصرف سوخت خودرو تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بگذارند.

داغ شدن موتور خودرو چه نشانه هایی دارد؟

در برخی موارد شاهدیم موتور خودرو به خوبی کار می کند با این حال پس از مدتی رانندگی ، شاهد داغ کردن موتور خودرو و بالا رفتن ناگهانی دما هستیم. مثلا پس از یک یا دو ساعت رانندگی شاهد خروج حجم زیادی از بخار آب که از موتور خودرو خارج می شود و شاهد جوش آوردن موتور خودرو می باشیم.

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

جوش آوردن و داغ کردن موتور خودرو

دلایل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

یکی از اصلی ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو ، می تواند پایین آمدن سطح آب رادیاتور خودرو باشد یا همان کم کردن آب رادیاتور . در صورت مشاهده این وضعیت باید پس از هواگیری کردن موتور، کمبود آب را جبران کنید. برای این کار بهتر است از آب مقطر استفاده نمایید. از عوامل دیگری که می تواند منجر به گرم شدن موتور خودرو شود می توان به وضعیت تسمه های خودرو اشاره کرد. موتور خودرو دارای چند تسمه می باشند که به طور دوره ای باید وضعیت آنها را بررسی نمود و از سلامت و کارکرد درست آنها مطمئن شد. در این مواقع اگر مشاهده کردید که حتی تسمه ها شل هستند باید به فکر سفت کردن آنها و یا حتی تعویض شان باشید. حتی روز های گذشته مطالبی را برای چگونگی کاهش مصرفت سوخت خودرو که در ان به چک کردن و بررسی وضعیت تسمه های خودرو اشاره شد.

اما در این زمینه حتما باید به فن رادیاتور هم اشاره ای داشت. این قطعه از مهم ترین قطعات رادیاتور محسوب می شود و با توجه به وظیفه ای که دارد می تواند در بین مهمترین و حساس ترین قطعات موتور خودرو شمرده شود. آسیب هایی که فن رادیاتور می تواند ببیند و منجر به گرم شدن بیش از حد موتور خودرو شود احتمالا در اثر استحلاک یا دستکاری وایرینگ خودرو و یا معیوب بودن خود رادیاتور است. این مشکل بیشتر در زمان ترافیک و رانندگی شهری منجر به داغ شدن موتور خودرو می شود و معمولا در جاده ها این مشکل برای خودروها به وجود نمی آید. این مشکل در سربالایی های خیلی تند و یا در زمان حمل بار هم خود را بروز می دهد. برای جلوگیری از این وضعیت باید فن رادیاتور خودرو هم به صورت دوره ای چک شود و حتما در سرویس های دوره ای خودرو هم قرار داشته باشد. در این زمان مسیر سیم کشی فن باید مورد بازدید قرار بگیرد و در صورت نیاز حتی مورد تعویض قرار گیرد.

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

فن رادیاتور خودرو

گفتنی است جرقه زنی شمع ها از نظر زمانبندی از تنظیم درآید و در آن اختلالی ایجاد شود. این مشکل باعث می شود تا اتلاف انرژی خودرو بسیار افزایش یافته و کار مفید موتور به شدت کاهش یابد. این اتلاف انرژی، خود را به شکل گرمای اضافه نشان می دهد. برای جلوگیری از این مشکل تنها باید به یک مکانیک مراجعه کرده تا وی زمانبندی جرقه زنی شمع ها را بازدید و بررسی نماید.

موارد دیگری که می توانند منجر به داغ شدن موتور خودرو شوند

عوامل دیگری هم می توانند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور خودرو شوند که عبارتند از:

  • وجود ایراد در کانال تنفسی موتور و یا نشتی در مسیر خلاء

    راه حل این مشکل برطرف کردن نشتی

  • ایجاد شدن مشکلات مکانیکی در موتور

    برای برطرف کردن این مشکل باید کمپرس موتور چک شود.

  • به وجود آمدن نشتی در سیستم خنک کاری موتور خودرو

    پس از رفع نشتی باید کمبود آب جبران شود تا از گرم شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری شود.

  • خرابی واشر سرسیلندر

    به طور معمول در صورت خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر بهتر است مورد تعویض قرار گیرد.

  • گرفتگی مسیر جریان آب رادیاتور

    برای برطرف کردن گرفتگی باید با فلاشینگ موتور رسوبات را خارج کرد.


منبع: اسمارت کار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها