کد خبر : 9273

حذف از جام ملت های آسیا مقدمه خداحافظی پیرمردهای تیم ملی

حذف از جام ملت های آسیا مقدمه خداحافظی پیرمردهای تیم ملی

حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام ملت های 2019 با خداحافظی چند تن از ستاره هایی این تیم که به پایان دوران فوتبالی خود نزدیک شده اند، همراه خواهد شد. اتفاقی که دومینوی ورود استعدادهای جوان را به این تیم، به حرکت در می آورد.

فاکس اسپورت در تحلیل عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در هفدهمین دوره جام ملت های آسیا، نوشت: مدعی عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا در دیدار برابر ژاپن در مرحله نیمه نهایی، آزمونی حقیقی را پشت سر گذاشت. آزمونی سخت که در جریان آن توسط سامورایی های آبی با سه گل شکست خورد و از گردونه رقابت ها کنار رفت.

این در حالی است که هواداران با تصور اینکه تیم کنونی برای فتح عنوان قهرمانی بیشترین شانس را دارد، همواره به تعریف و تمجید از تیم ملی فوتبال ایران می پرداختند. رویایی که شب گذشته به یکباره از هم پاشید.

اکنون باتوجه به اینکه بسیاری از ستاره های نسل فعلی این تیم، به پایان روزهای فوتبالی خود نزدیک می شوند، بد نیست با نیم نگاهی به جام جهانی 2022 قطر، به بررسی 5 بازیکن جوانی بپردازیم که می توانند ستاره های آینده این تیم لقب بگیرند.

با این حال، تعدادی از بازیکنانی که قرار است در قالب فهرست زیر ارائه شوند، در تیم کنونی حاضرند و تعدادی دیگر نیز به رغم دعوت شدن به اردوهای پیش از جام ملت ها، از فهرست نفرات اصلی خط خوردند.

1- سردار آزمون (24 ساله، روبین کازان)

'جذاب'؛ تنها لغتی که می تواند دوران ملی «سردار آزمون» را توصیف کند.

مهاجم 24 ساله تیم ملی ایران پس از اتمام کار این تیم در جام جهانی 2018 روسیه به دلایلی مبهم از فوتبال ملی خداحافظی کرد، اما خیلی زود نظر خود را تغییر داد و در جام ملت های آسیا خوش درخشید. او با افزودن 4 گل دیگر به شمار گل های ملی خود، این رقم را در مجموع به 28 گل در 45 بازی رساند.

با توجه به این آمار می توان حضور آزمون را در تیم ملی ایران اینگونه خلاصه کرد: آزمون برای ایران، حیاتی است.

با این حال، همچنان نگرانی هایی در مورد اضطراب وی در دیدارهای بزرگ وجود دارد؛ بازی هایی که در بسیاری از موارد، منتقدان همواره او را به افت ناگهانی و عدم درخشش متهم می کنند.

مهاجم جوان روبین کازان هنوز به اوج فوتبال خود نرسیده و به اصطلاح خام است، اما این توانایی را دارد تا به حیاتی ترین عنصر هجومی ایران در سال های آینده تبدیل شود.

2-علیرضا بیرانوند (26 ساله، پرسپولیس)

بیرانوند یکی از درخشان ترین بازیکنان ایران در جریان جام جهانی 2018 بود و با ارائه چند نمایش شجاعانه، تک و تنها در برابر غول های جزیره ایبری یعنی پرتغال و اسپانیا ایستادگی کرد و در هیجان انگیزترین لحظه آن تورنمنت برای ایرانی ها، ضربه پنالتی «کریستیانو رونالدو» را مهار کرد.

علاوه بر این، سنگربان 26 ساله ایران فرم آماده خود را در جام ملت های آسیا ادامه داد و موفق شد تا در 5 بازی نخست این تیم، ضمن مهار یک ضربه پنالتی حساس، پنج کلین شیت را ثبت کند.

همواره گفته می شود دروازه بان ها طولانی ترین زمان بازی را در بین بازیکنان سایر پست ها دارند که با این حساب، بیرانوند تا زمان آغاز جام جهانی و جام ملت های بعدی، بی شک در اوج دوران فوتبالی خود خواهد بود و می تواند قفس توری ایران را از هر گونه گزندی دور نگه دارد.

3 -سعید عزت الهی (22 ساله، ریدینگ)

تا اینجای فهرست، هم آزمون و هم بیرانوند عضو مجموعه کنونی تیم ملی بوده اند، اما اگر نگاهی دقیق تر بیاندازیم خواهیم دید که یک استعداد توانمند دیگر، می تواند این زوج را برای ده سال آینده همراهی کند و آن کسی نیست جز «سعید عزت اللهی».

بازیکن 22 ساله تیم ملی ایران که هم اکنون در تیم دسته دومی ریدینگ در کشور انگلیس توپ می زند، به دلیل مصدومیت تنها موفق شد تا در چهار بازی برای تیم انگلیسی به میدان برود. مصدومیتی که به قیمت از دست دادن جام ملت ها نیز تمام شد.

عزت اللهیِ، هافبکی سختکوش است. بازیکنی که به خاطر همین خصیصه، مهر تایید یکی از بزرگ ترین سرمربیان کنونی فوتبال یعنی «دیگو سیمئونه» آرژانتینی را پای سابقه کاری خود نشاند. حالا با توجه به ورود خط هافبک ایران به دوره به اصطلاح گرگ و میش خود، عزت اللهی جوان می تواند ایده آل ترین گزینه برای ورود باشد.

4 -علی علیپور (24 ساله، پرسپولیس)

علی علیپور یکی دیگر از استعدادهای فوتبال ایران است که متاسفانه از همراهی این تیم در جام ملت های آسیا ناکام مان. نام او در فهرست اولیه گنجانده شد، اما پس از اعلام 23 نفر نهایی از فهرست خط خورد.

با این حال، علیپور هنوز برای دست و پا کردن نام برای خود در سطح بین المللی زمان زیادی در اختیار دارد؛ کاری که آن را بدون هیچ زحمتی برای باشگاهش به انجام رساند.

مرد خط حمله قرمزهای تهران، در سال گذشته فصل فوق العاده ای را به همراه این تیم سپری کرد و در مجموع رقابت ها 26 گل به ثمر رساند. این در حالی است که نوزدهمین گل او در لیگ برتر فوتبال ایران کافی بود تا کفش طلا را از آن خود کند. علاوه بر چهار گلی که در جریان لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رساند، راه را برای رسیدن پرسپولیس به فینال این تورنمنت معتبر باشگاهی قاره کهن هموار کرد. 

5-امید نورافکن (21 ساله، شارلوا)

جوان ترین نام حاضر در این فهرست، هافبک 21 ساله استقلال است؛ بازیکنی که به تازگی راهی شارلوا بلژیک شده بود و اخیرا دوباره به جمع آبی های تهران بازگشته است.

تارنمای باشگاه شارلوا در توضیح نورافکن نوشت: او قدرت بدنی فوق العاده ای دارد؛ ذکاوت تاکتیکی و انضباط تیمی و فردی را هم به خصوصیات او اضافه کنید. ویژگی هایی که برای هافبکی به جوانی او نادر است.

اگرچه هواداران انتظارات زیادی از نورافکن دارند، اما او همچنان در حاشیه تیم ملی ایران حضور داشته و تنها یک حضور ملی در کارنامه دارد. این در حالی است که تغییر سرمربی می تواند آینده او را که سابقه کاپیتانی تیم جوانان ایران را نیز در کارنامه دارد، تحت تاثیر قرار دهد.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها