کد خبر : 7479

ابهامات اردوی کی ‏روش/ پنج سوال درباره تیم ملی

ابهامات اردوی کی ‏روش/ پنج سوال درباره تیم ملی

روزنامه سازندگی: در آستانه اولین بازی ایران در تورنمنت، چند علامت سوال در اردوی کی‌روش وجود دارد. ابهاماتی که شاید تا پایان سه بازی گروهی ایران روبه‌ روی یمن، عراق و ویتنام برای تماشاگران برطرف نشود اما همه می‌ دانند که کارلوس کی‌ روش پیش از ورود به هر تورنمنتی تمام علامت ‌های سوال اردو را در ذهن کادر فنی برطرف می‌ کند.

آخرین بازی دوستانه تیم کی ‌روش پیش از تورنمنت بزرگ قاره آسیا هم با پیروزی تیم ملی تمام شد. میزبان قطری که در این مدت کمپ اسپایر را به رایگان در اختیار تیم ملی ایران قرار داده، دوشنبه شب در بازی دوستانه ‌ای که پخش تلویزیونی هم نداشت، به ایران باخت. برای اینکه رقبای دو تیم در جام ‌ملت ‌ها امکان آنالیز نداشته باشند، بازی در قرنطینه و بدون حضور تماشاگران انجام شد و زوج مهدی طارمی و سردار آزمون که هنوز بین هواداران تیم ملی چندان محبوب نیستند، هر دو گل ایران را زدند. در فاصله پنج روز مانده به اولین بازی ایران در تورنمنت، چند علامت سوال در اردوی کی ‌روش وجود دارد. ابهاماتی که شاید تا پایان سه بازی گروهی ایران روبه ‌روی یمن، عراق و ویتنام برای تماشاگران برطرف نشود اما همه می‌ دانند که کارلوس کی‌ روش پیش از ورود به هر تورنمنتی تمام علامت ‌های سوال اردو را در ذهن کادر فنی برطرف می ‌کند. 

سوال اول: زوج هجومی تیم ملی کیست؟

سردار و طارمی گزینه‌‌ های اصلی بازی به عنوان مهاجم هدف هستند

به سنت همیشه هواداران تیم ملی باید برای انتخاب مهاجم نوک در آرایش یازده نفره تیم‌ ملی دچار سرگیجه می ‌شدند. حضور چند ستاره آماده در این پست همیشه گمانه‌ زنی ‌ها را برای انتخاب فورواردهای تیم پیچیده می‌ کرد اما این بار ماجرا فرق دارد. ایران برخلاف سیستم بازی در جام ‌جهانی نه با یک مهاجم هدف که با حضور دو فوروارد به زمین می ‌رود. اتفاقی که در بازی دوستانه با قطر هم دیده شد.  سردار آزمون با پیراهن شماره ۲۰ و مهدی طارمی با پیراهن شماره ۱۷، دو گلزن ایران در بازی با قطر در آخرین جدال تدارکاتی پیش از جام ملت ‌های آسیا بودند.

دو مهاجم لژیونر فوتبال ایران که از مقدماتی جام جهانی در کنار هم به برگ برنده‌ های کارلوس کی‌روش تبدیل شدند و با گذشت دو سال حضور در تیم ملی، هنوز با گلزنی به تاخت و تاز خود در مسابقات بین‌المللی و دوستانه ادامه می ‌دهند.  مسلما با آمادگی و انگیزه‌ های بالایی که این زوج جوان از خود نشان داده‌ اند، مرد پرتغالی امیدهای زیادی به درخشش سردار و طارمی در جام ملت‌ های آسیا دارد به‌خصوص سردار که انتظار می ‌رود همچون دوره قبل رقابت ‌ها در استرالیا -که درخشش فوق‌العاده‌ ای به عنوان یک جوان ۲۰ ساله در نوک پیکان خط حمله ایران از خود نشان داد- در امارات هم به دل‌ربایی ‌های خود این بار با مدل ۲۰۱۹ادامه دهد.

مهدی طارمی هم بعد از نیم‌فصل نه‌چندان خوب با الغرافه و به جان خریدن انتقادات فراوان در لیگ ستارگان، باز هم برخلاف بازی ‌های باشگاهی در رده ملی در حد ستاره‌ ای کلیدی ظاهر شد و نشان داد می ‌تواند به مهره خوشبختی تیم ملی ایران بدل شود. تکنیک و هوش سرشار شماره ۱۷ ایران می ‌تواند در جام ملت ‌های آسیا تکمیل‌کننده خوبی برای سردار آزمون باشد درست مثل بازی با قطر که ایران توانست با درخشش این زوج، پایانی خوش بر سال طلایی میلادی رقم بزند و برای سال جدید میلادی خط و نشان بکشد، به امید رسیدن به چهارمین قهرمانی در بزرگ‌ترین جشنواره فوتبالی قاره کهن.

سوال دوم: کاپیتان تیم کیست؟

این بار تیم ۵ بازیکن باسابقه برای بستن بازوبند کاپیتانی دارد

در آخرین بازی دوستانه تیم ملی پیش از جام‌ملت‌ها، با قطر احسان حاج‌صفی بازوبند کاپیتانی تیم را بسته بود. اما آیا او کاپیتان تیم در تورنمنت است؟ شاید برای رسیدن به پاسخ این سوال باید ابتدا مطمئن شویم که مسعود شجاعی فیکس تیم است یا نه؟ پس از خداحافظی جواد نکونام از فوتبال ملی، مسعود شجاعی جانشین او شد و درحال ‌حاضر شماره هفت تیم ملی ایران، کاپیتان اول ماست. بازیکنی که کی‌روش در جام جهانی در نشست‌ های مطبوعاتی او را همراه خود می‌ برد تا نشان دهد احترام ویژه‌ ای برایش قائل است. به جز مسعود، اشکان دژاگه هم که نه مسن‌ترین بازیکن تیم ملی است و نه باسابقه‌ترین، در اولویت بازوبند تیم ملی قرار دارد. جالب است بدانید مسن‌ترین بازیکن تیم ملی ایران منتظری ۳۵ ساله است و احسان حاج‌صفی با بیش از ۱۰۰ بازی ملی بیشترین بازی ملی را دارد.

احسان حاج‌صفی سومین کاپیتان تیم ملی است که در بازی دوستانه با قطر هم به عنوان سرگروه وارد زمین شد و صد و سومین بازی ملی ‌اش را به ثبت رساند. کریم انصاری‌فرد دیگر بازیکنی است که می‌ تواند کاپیتان تیم ملی باشد البته به شرطی که هیچ کدام از این سه نفر در ترکیب نباشند. انصاری‌فرد در بازی پرتغال در غیاب همه مدعیان کاپیتانی در لحظه به ثمر رسیدن گل تساوی بازوبند بر بازو داشت. بعد از کریم که سابقه ملی ‌اش به پیش از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ می‌رسد، پژمان منتظری است به عنوان بازیکنی که با ۴۸ بازی ملی پنجمین بازیکن باسابقه تیم ملی است، ولی او هم احتمالا در جام ملت‌ ها پشت خط مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی خواهد ایستاد و بعید است شانس زیادی برای بازی پیدا کند. اما در این بین با‌سابقه‌ترین بازیکن تیم ملی احتمالا کاپیتان اصلی این تیم در جام ملت‌ ها خواهد بود. احسان حاج‌صفی سال‌ ها است سمت چپ خط دفاعی تیم ملی را قبضه کرده است و از ۳ بازیکن اصلی تیم ملی شانس بیشتری برای بازی کردن دارد، پس او احتمالا در بخش زیادی از بازی ‌های جام ملت‌ ها کاپیتان تیم ملی ایران خواهد بود و تیم کی‌روش را در داخل زمین رهبری می‌کند.

در بین دیگر بازیکنان، امید ابراهیمی و علیرضا جهانبخش هم سابقه بستن بازوبند کاپیتانی را دارند. امید با ۳۸ بازی کم‌سابقه‌ترین بازیکن تیم ملی است ولی چون دژاگه، منتظری و شجاعی احتمالا بازیکن ثابت تیم ملی نیستند، اگر احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد در ترکیب نباشند شانس زیادی برای بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی خواهد داشت.

سوال سوم: چه کسی دفاع راست بازی می‌ کند؟ 

وریا و رامین هر دو برای بازی در این پست آماده هستند

هر چند کارلوس کی‌روش نشان داده به ترکیب ثابت و اصلی اعتقادی ندارد اما همواره آخرین دیدارهای دوستانه قبل از تورنمنت ‌های بزرگ شاکله اصلی تیم‌ ها را تشکیل داده و سرمربی تیم ملی هم در این دیدارها اسکلت اصلی تیم ملی را معرفی و رونمایی می‌کند.

با تصمیم کارلوس کی‌روش در دیدار دوستانه با قطر، وریا غفوری توانست با پیش افتادن از رامین رضاییان به ترکیب اصلی تیم ملی برسد و ۷۰ دقیقه به میدان برود اما سرمربی تیم ملی با تعویض وریا و ورود رامین نشان داد که هنوز در این پست از زمین به تصمیم نهایی نرسیده و در حال آزمون و خطا است؛ آزمون و خطایی که البته نتیجه آن فعلا به سود وریا غفوری است. سرمربی تیم ملی در جام جهانی به رامین رضاییان اعتماد کرد و البته رامین از جمله خوب ‌های تیم ملی بود اما درخشش وریا غفوری در لیگ برتر و دور بودن طولانی‌مدت رامین رضاییان از فضای مسابقات باعث شد تا وریا در آخرین پیچ از رامین سبقت بگیرد و حالا شانس اصلی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی است.

غفوری تلاش می‌ کند هم‌چنان مهره فیکس تیم ملی در دومین جام ملت‌های خود باشد. اتفاقی که به سختی به دست آمده و با توجه به حضور رامین رضاییان روی نیمکت ممکن است به آسانی از دست برود. نوع نگاه سرمربی تیم ملی به مسابقات البته می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در تصمیم او شود؛ تیم ملی در دیدارهای مرحله گروهی با مرحله حذفی سبک ‌های مختلفی خواهد داشت و این موضوع می‌ تواند باعث شود جای این دو بازیکن دوباره عوض شود و به نظر می ‌رسد دفاع راست همچنان رقابتی‌ترین پست ترکیب تیم ملی تا آخرین روز حضور ایران در تورنمنت باشد و همچنان باید شاهد رقابت وریا و رامین بود. کارلوس کی‌روش هر چند رضاییان را نیمکت‌نشین کرد اما پیش از شروع مسابقه دقایقی با رامین صحبت کرد؛ صحبت‌ هایی که می ‌تواند مسیر بازگشت رامین به ترکیب اصلی تیم ملی باشد.

سوال چهارم: مجید حسینی پدیده می‌ شود؟

او حالا جوان‌ترین ستاره تیم ملی است که در آرایش یازده نفره به زمین می‌ رود

یک اتفاق عجیب در بازی با اسپانیا و در زمان تعویض پژمان منتظری باعث شد که دفاع جوان استقلالی‌ ها به جای او به زمین برود تا او جاپایش را برای بازی در آرایش دفاعی تیم ملی سفت کند. حسینی در بازی با پرتغال هم برای ایران بازی کرد تا جای سیدجلال را در تیم دفاعی کی‌ روش بگیرد. با خروج سعید عزت‌اللهی از لیست تیم ملی به خاطر مصدومیت اکنون بهترین بازیکن جوان ایران در این مسابقات مجید حسینی است. در جام جهانی روسیه با مصدومیت روزبه چشمی، این مدافع ۲۲ ساله در دیدارهای تیم ملی ایران مقابل اسپانیا و پرتغال به میدان رفت و در کنار مرتضی پورعلی‌گنجی عملکرد خارق‌العاده ‌ای داشت. حسینی در جام جهانی خوش درخشید و ترابزون‌اسپور ترکیه را مجاب به جذب خودش کرد. او تا اینجای فصل از سوپرلیگ ترکیه هم عملکرد خوبی داشته و خرید موفقی برای تیم ترکیه ‌ای بوده است.

سوال پنجم: جهانبخش بازی می ‌کند؟ 

او هنوز در تمرینات گروهی شرکت نمی‌ کند و این معمای حضورش در تورنمنت را پیچیده‌تر کرده

علیرضا جهانبخش با وجود اینکه فقط چند روز تا شروع جام ملت‌ های آسیا و دیدار تیم ملی برابر یمن باقی مانده، نتوانسته در تمرینات گروهی حضور داشته باشد. علیرضا جهانبخش سوم دی‌ماه وارد قطر شد و نظاره‌گر دیدار هم‌تیمی‌ های خود برابر فلسطین بود که با تساوی ۱-۱ تمام شد. 

یک ماه پیش بود که جهانبخش در وقت‌های اضافی دیدار برابر اورتون که ۱-۳ به سود این تیم دنبال می‌شد، در اثر برخورد با «یری مینا» از ناحیه کشاله ران پای راست احساس درد کرد و با وجود اینکه هر سه تعویض تیمش انجام شده بود، از بازی خارج شد. از آن بازی تاکنون جهانبخش علیرغم اخباری که شنیده می‌شد، نتوانست برای تیمش در لیگ جزیره بازی کند تا اینکه در نهایت «کریس هوتن« سرمربی برایتون با حضور او در اردوی تیم ملی و ادامه مراحل درمانی ‌اش در قطر موافقت کرد.

جهانبخش از سوم دی‌ماه در کمپ اسپایر حاضر شده ولی هنوز یک تمرین جدی هم با تیم نداشته، تا نگرانی ‌های بیشتری پیرامون وضعیت او وجود داشته باشد. در یک هفته گذشته معمولا جهانبخش در تمرینات حضوری دائمی دارد ولی وقتی کار به انجام برنامه ‌های جدی سرمربی می‌رسد، وینگر تیم ملی ایران زمین چمن را ترک می‌کند تا به صورت انفرادی و در سالن بدنسازی کارش را دنبال کند و دیشب هم برابر قطر بازی نکرد.

ترکیب تیم ملی برابر قطر بیانگر نکاتی ویژه است و مهم‌ترین نکته اینکه شاید کی‌روش حداقل در مرحله گروهی دیگر اندیشه ‌ای برای استفاده از جهانبخش نداشته باشد. حضور امیری و طارمی به عنوان دو وینگر چپ و راست و استفاده از کریم انصاری‌فرد و قدوس در پست دو بازیکن پشت مهاجم، نشان از این دارد که کی‌روش به احتمال فراوان از جهانبخش در بازی‌ های مرحله گروهی استفاده نخواهد کرد تا این بازیکن آماده حضور در مرحله حذفی رقابت‌ها شود. جهانبخش با ۱۷میلیون پوند به عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه برایتون از هلند که خاطره‌ های بسیار خوشی برای او و فوتبال ایران داشت، به انگلستان سفر کرد ولی دیر اضافه شدن به تمرینات و مصدومیت برابر اورتون سبب شد او تاکنون نتواند به جایگاهی که همگان و خودش از او انتظار داشتند، برسد. عدم حضور در بازی‌های ابتدایی جام ملت‌های آسیا بی ‌شک می‌تواند روزهای سخت را دشوارتر هم کند ولی این فرصت در اختیار او قرار دارد تا با درخشش در مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا، بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد و با روحیه ‌ای بالا به انگلیس بازگردد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها