کد خبر : 6784

پیشکسوت پرسپولیس جواب رهبری فرد را داد

پیشکسوت پرسپولیس جواب رهبری فرد را داد

ضیا عربشاهی می گوید پرسپولیس متعلق به پیشکسوتان و هواداران است و باید به شرکت کهن پیشکسوتان واگذار شود.

به گزارش ورزش سه، ضیا عربشاهی هافبک سال های دور تیم پرسپولیس و یکی از پیشکسوتان حال حاضر این باشگاه به حساب می آید که اعتقاد دارد پرسپولیس باید به پیشکسوتان واگذار شود. صحبت ها و ادعاهای او که در شرکت پیشکسوتان کهن پرسپولیس حضور دارد، به محل بحث های جدی در میان هواداران سرخ بدل گشته است. همچنین از طرف دیگر صحبت های بهروز رهبری فرد درباره عربشاهی ابهام های زیادی را ایجاد کرده بودند و به همین دلیل به سراغ او رفتیم تا گفتگویی را با هافبک قدیمی تیم پرسپولیس انجام دهیم.

* آقای عربشاهی شما می گویید پرسپولیس باید به پیشکسوتان واگذار شود. چرا؟

- باشگاه پرسپولیس به هواداران و پیشکسوتان این تیم تعلق دارد. شما ببینید بعد از انقلاب از سال 58 که آمدم پرسپولیس، در بولینگ عبده تمرین می کردیم، بدون این که پولی بگیریم. علی آقای پروین صندوق عقب ماشینش را به رختکن تیم پرسپولیس تبدیل کرده بود. موقعی که ما در تپه های داوودیه تمرین می کردیم، وزارت ورزش کجا بود؟ سازمان خصوصی سازی کجا بود؟ آن موقع ما برنده شدیم، قهرمانی آوردیم و روز به روز طرفداران پرسپولیس زیادتر شدند. به ما می گفتند پرسپولیس زلزله، در ضعیف ترین بازی ما 80 هزار تماشاگر می آمد!

* اما فکر می کنم الان باید به داستان شرکت پیشکسوتان بپردازیم.

- بله، از سال 92 ما چنین شرکتی را تاسیس کردیم به نام پیشکسوتان کهن پرسپولیس که وابسته به هیچ شرکت و شخصی نیست و سهامدارانشان هم همه پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس هستند. ما خودمان می خواهیم بخریم پرسپولیس را آقا!

* خب شما گفتید شرکت برای پیشکسوتان است و به هیچ کس وابسته نیست. چنین شرکتی چطور می تواند پرسپولیس را بخرد و باعث شود هواداران دغدغه ای نداشته باشند؟

- آقا بچه ها هستند، این چه نگرانی است که شما مطرح می کنید؟ این را خواهشا بنویسید؛ فلان نماینده می خواهد برای انتخابات کاندید شود، می گوید ما از او حمایت کنیم.

* یعنی رجال سیاسی شما را حمایت می کنند؟

- نه من می گویم ما آدم هایی را داریم که می توانند هزینه خرید و اداره باشگاه پرسپولیس را بدهند. شرکت پیشکسوتان سهامی عام است و هرکسی می تواند سهام بخرد و تیم را مدیریت کند؛ حتی شمای نوعی و بقیه.

* اما در ابتدا گفتید شرکت کاملا به پیشکسوتان اختصاص دارد. حالا بگذریم؛ هنوز هم تیم واگذار نشده بعضی پیشکسوتان از جمله شما و آقای رهبری فرد باهم درگیر شده اید.

من از ایشان فقط یک سوال دارم. الان پیشکسوتان تیم استقلال آقای روشن و... آرزو دارند که یک تشکیلاتی مثل ما داشته باشند و جلساتی را داشتند با هیئت مدیره ما که بیایند و یک شرکت این چنینی تاسیس کنند. حالا آقای رهبری فرد این به نظر شما بد است که ما چنین تشکیلاتی داریم؟ باید اینطور باشد که وقتی ما فوت می کنیم فقط پیشکسوتان هم دیگر را ببینند؟

* این که بدیهی است اما آقای رهبری فرد راجع به حقوق گرفتن اعضا هم می گفت. نظر شما چیست؟

- حقوق گرفتن مگر بد است؟ مگر بد است که الان پیشکسوتان حقوق می گیرند؟ انضباط مگر بد است؟ همه جا باید انضباط وجود داشته باشد و این اصلا بد نیست.

* البته شما قبلا گفتید از شرکت پیشکسوتان نمی گیرید.

من گفتم؟ من غلط کردم اگر چنین چیزی گفتم! آقای رهبری فرد یک حرف دیگر هم زدند و گفتند من جلوی روی آقای پروین خوب حرف می زنم و پشت سرش نه. من 11 سال در تیم ملی بازی کردم، پیشنهاد 2 میلیون دلاری دورتموند را به خاطر پرسپولیس رد کردم و منتی هم نیست. آقای بهروز رهبری فرد من تو را به پرسپولیس آوردم! وقتی در محل بازی می کردی به علی آقا گفتم این بچه محل ماست، اگر بیاید پرسپولیس خوب است. چطور موقعی که روی نیمکت استیل آذین نشستی و پول گرفتی علی پروین قشنگ بود؟ بعد می آیی می گویی اگر شما مدیریت داشتید استیل آذین نمی افتاد؟ شما چه کاره هستی که راجع به مجتبی محرمی صحبت می کنی؟ امثال ما خیلی بزرگ هستیم، من اگر دو روز صدای علی پروین را نشنوم ناراحت می شوم. آقای رهبری فرد خیلی کوچک هستی؛ تو کمتر از عروسک خیمه شب بازی هستی. این را بنویسید حتما.

* الان نگرانی هوادار این است که اگر تیم به پیشکسوتان برسد، مثلا حضور برانکو را به عنوان یک خارجی محبوب را برخی برنتابند.

ما خودمان مربی هستیم، اگرچه الان تیم نداریم اما همه مان مدرک مربیگری گرفتیم و می دانیم در فوتبال چه خبر است. من اگر از برانکو انتقاد می کنم، وقتی خوب باشد قطعا تعریف می کنم. من 13 سال در پرسپولیس بازی کردم و نظر شخصی ام را می گویم. 60 درصد بازی های نیم فصل ما بعد از دقیقه 85 یا گل زدیم مساوی کردیم یا این که بردیم، اگر انتقاد می کنم برای همین است. کوچینگ مربی باید طوری باشد که پرسپولیس راحت بازی را ببرد نه این که دقیقه آخر بیاید گل مساوی را بزند یا ببرد...

* نگرانی برخی از هواداران هم همین حرف ها و انتقادات عجیب از مربیان خارجی است!

- نه آقا چه نگرانی ای؟ ما خارجی ها را دوست داریم، اصلا اینطور نیست که اگر پیشکسوتان تیم را می گیرند بگویند یکی از خودشان مربی تیم شود. اولا این را بگویم که برانکو فقط یک تمرین دهنده خوب است، من چند سال است آقای برانکو را میشناسم و وقتی دستیار آقای بلاژ بود هم فقط یک تمرین دهنده بود. زمانی که شد سرمربی، به فرکی گفتم چرا اینطور ترکیب می چیند که گفت مدلش این است و هرچه می گوییم گوش نمی کند. آقای برانکو یک تمرین دهنده خوب است، یادتان باشد پارسال هم نیم فصل اول این دستیار چاق کروات (سرتن چوک) که کنارش نشسته بود باعث شد امتیازات را جمع کنیم و اگر جمع نمی کردیم به مشکل می خوردیم.

* البته نیم فصل دوم محرومیت هم بود. یعنی شما برانکو را به عنوان مربی خوب قبول ندارید؟

- محرومیت بود، درست اما مربی باید نیمکت و داخل زمینش فرقی نداشته باشد. انتقاد من اینطور نیست که بیایم تیم را بکوبم من دوست دارم تیمم قهرمان شود، من دوست دارم تیمم نیمه اول دو گل جلو باشد، وقتی من میبینم آقای ایکس دقیقه 85 می آید دقیقه 88 می رود بیرون، من این را چه بگویم؟

* اما پاسخ سوال من را ندادید، برانکو مربی خوبی نیست؟

- ببینید کوچینگ ضعیفی دارد. اگر یک سرمایه دار نتواند سرمایه اش را درست خرج کند یا اگر شطرنج باز نتواند درست مهره اش را بازی دهد، به چه درد می خورد؟ پس مربی باید تیم مقابل را آنالیز کند و بعد بر اساس شعور و منطق و علمش ترکیب را بچیند؛ جوابت را اینطور دادم. (با خنده)

* نگرانی بعدی هواداران این است که مثلا می گویند اگر داستان رامین رضاییان یا مسلمان تکرار شود، بعضی از پیشکسوتان پا در میانی می کنند و چون اختیار کار را دارند، شاید بازیکن را تحمیل کنند.

- این نظر شخصی مربی است اما مربی باید انقدر روانشناسی قوی داشته باشد که اگر خواست بازیکنی را که هوادار و پیشکسوت می خواهد تحمیل کند را در لیست مازاد بگذارد، بیاید و با دلیل همه را قانع کند. به نظر من مسلمان یا رامین، هر دو بازیکنان خوبی بودند و این بر می گردد به هنر مربی. باید طوری رفتار می کرد که مسلمان وقتی در زمین بود جانش را هم برای تیم می داد. این بر می گردد به شعور مربی. نمی شود قُد بازی در آورد که مربی بگوید این را می خواهم و آن را نمی خواهم، مربی باید تیم را از لحاظ روانی آماده کند برای بازی.

* سوال آخر؛ راجع به برانکو قانع نشدم، لطفا صریح تر صحبت می کنید؟

- برانکو یک تمرین دهنده خوب است که خیلی هم زحمت کشیده و دستش هم درد نکند. من عاشق هواداری هستم که در سرما و گرما روی سکوی ورزشگاه می آید تیم را تشویق می کند. به عشق همین هوادار پیشنهادها را رد کردم.

مصاحبه از محمد همتی

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها