کد خبر : 82121

با موتورسیکلت‌های یاماها بیشتر آشنا شوید

با موتورسیکلت‌های یاماها بیشتر آشنا شوید

در حال حاضر برندهای متفاوتی در زمینه تولید انواع موتورسیکلت‌های شهری، کراس، برقی و در سایر کلاس‌ها فعالیت می‌کنند. در این میان شرکت‌های ژاپنی همیشه جزء بهترین‌ها در تولید محصولات مختلف بودند و این بار نیز در تولید موتورسیکلت یک گام جلوتر از بقیه برندها قرار دارند. ازجمله این برندها می‌توان به شرکت یاماها اشاره کرد که الان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت، اسنوموبیل و سایر موتورها در کلاس‌ها و کاربردهای مختلف است.

البته آغاز فعالیت این برند به سال 1955 بازمی‌گردد که توراکوسو یاماها با خلاقیت‌های بسیار حرفه‌ای خود در زمینه کارهای فنی و مکانیک، هرروز ابتکاری نو از خود نشان می‌داد. البته خلاقیت‌های او از تولید  و طراحی ارگ، پیانو و بعد سازهای بادی آغاز شد. اما در ادامه کمپانی معروف او، اولین موتورسیکلت خود را زیر نظر یک مهندس به نام کاواکامی و با کپی‌برداری از موتورسیکلت‌های آلمانی تولید کرد. همین تولید نیز آغازی برای موتورسیکلت‌های یاماها بود تا در تمام جهان به شهرت و محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

در حال حاضر محصولات مختلفی از این برند در تمام جهان ارائه می‌شود. همچنین در ایران نیز برخی از تولیدات آن دارای محبوبیت بیشتری هستند و با اقبال از طرف کاربران روبرو می‌شوند. به‌طور مثال موتورهای اسپرت شهری این برند به دلیل سبکی و طراحی ساده، بسیار محبوب است. همچنین کاربران از آن‌ها به‌عنوان وسیله نقلیه شهری برای سفرهای کوتاه شهری و تفریحی استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از محصولات این برند که بیشتر در ایران تولید می‌شود، باهم بررسی و مرور می‌کنیم.

یاماها ایروکس، اسکوتر اسپرت شهری

این موتورسیکلت یک اسکوتر اسپرت شهری است که نسخه فیس‌لیفت آن ظاهر اسپرت‌تر و البته غیرشهری‌تری دارد. در این محصول شاهد توجه به جزئیات خواهید بود و در طراحی دقت بسیار زیادی انجام شده است. به‌طور مثال در این موتور، فضایی کاملا جداگانه برای قرار دادن پاها طراحی شده است. اما مهم‌ترین ویژگی‌ها در این محصول، دقت در آن ازنظر فنی است. پیشرانه آب خنک این موتور از نوع ۱۵۵ سی‌سی و یورو ۴ است. علاوه بر آن حداکثر خروجی آن به ۱۴.۷ اسب‌ بخار قدرت و ۱۳.۸ نیوتن‌متر می‌رسد.

در طراحی فنی این موتورسیکلت نوع گیربکس CVT و اتوماتیک به کار رفته است. در عین حال این پیشرانه در هر صد کیلومتر حدود ۲.۵ لیتر بنزین مصرف دارد. به همین دلیل از این نظر هم مقرون به‌صرفه و اقتصادی محسوب می‌شود. البته حجم باک آن به ۵ لیتر می‌رسد تا خیال راننده برای یک سفر کوتاه شهری کاملا راحت باشد.

نکته قابل توجه دیگر درباره یاماها ایروکس، قابلیت اتصال آن به درگاه USB و سیستم اتصال هوشمند Y-Connect وجود دارد. علاوه بر آن در طراحی این موتور شاهد مواردی مانند صفحه کیلومتر تمام دیجیتال، ترمز ABS، استارت و استاپ موتور، چراغ‌های ال ای دی و ... است.

موتورسیکلت پاکشتی یاماها وکس

به‌صورت کلی موتورهای پاکشتی در کشورهای دیگر با نام موتور اسکوتر شناخته می‌شوند و البته بیشتر در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین، ژاپن و کره استفاده می‌شود. این موتورها به دلیل سرعت پایین و امنیت بالای خود، توسط محصلین در کشورهای دیگر به کار می‌رود و در کشور ما هم برای سوارشدن  و استفاده از این موتورها نیازی به گواهینامه موتور ندارید. در عین حال قطعات این موتورها کیفیت و مرغوبیت بالایی دارند و می‌توان از امکاناتی مانند قفل جک، استارت و هندل، قفل گیربکس، جک برقی یا ساده، ریموت صندوق و مواردی ازاین‌دست در این موتورها بهره برد.

در عین حال جالب است بدانید که علت نام‌گذاری این موتورسیکلت‌ها در ایران به موتور پاکشتی این بوده که در ابتدا این موتورها از کشتی پیاده می‌شدند و همان‌جا در اسکله به مشتریان فروخته می‌شد. همچنین شرکت‌های مختلفی در تولید این موتورها فعال هستند و یاماها یکی از بهترین‌ها در تولید این موتور محسوب می‌شود.

موتور پاکشتی یاماها وکس از نوع 4 زمانه است که روغن به ثورت جداگانه روی حلقه پیستون وارد شده و روغن‌کاری پیستون انجام می‌گیرد. همچنین این موتور دارای فول انژکتور، سنسوور جک، روغن، حرارت و رادیاتور آب خنک است. علاوه بر آن حداکثر سرعتی معادل با 60 کیلومتر است و به همین دلیل کاملا امن و مطمئن است. درنهایت اینکه قیمت این موتورها مقرون به‌صرفه است، اما با وام خرید موتورسیکلت پاکشتی اقساطی می‌توان خریدی را اقتصادی‌تر و بهتر پیش برد.

یاماها MT ۲۵۰، طراحی جذاب و خاص

یکی دیگر از محصولات اسپرت برند یاماها،MT ۲۵۰ است که با ظاهری خاص و بسیار جذابی به بازار ارائه شده است. این موتورسیکلت از پیشرانه با حجم ۲۴۹ سی‌سی برخوردار است، قدرتی معادل با ۲۵.۸ کیلووات دارد و ۲۱.۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد. از مزایای قابل توجه دیگر در این موتور یاماها می‌توان به ظاهر جذاب و اسپرت، قدرت بالا و هندلینگ خوب اشاره کرد.

یکی دیگر از جاذبه‌های این موتور، مصرف اقتصادی سوخت معادل با 2.3 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر است. در عین حال ظرفیت باک آن 15 کیلومتر است تا بدون دغدغه تا چند روز از سفر با آن لذت ببرید. این موتور حداکثر سرعتی معادل با 128 کیلومتر بر ساعت دارد و از این نظر هم کاملا مناسب سفرهای شهری است. در عین حال اگر در مسیرهای شهری و بین‌شهری نیاز به پرداخت خلافی بود، کافی است پرداخت خلافی به‌صورت اینترنتی انجام دهید تا سرعت و شتاب را در روزهای دیجیتال تکمیل کنید.

موتورسیکلت یاماها آرایکس 100، محکم و قدرتمند

یکی دیگر از محصولات محبوب این برند، موتوری قدرتمند و باکیفیت است که تمام کاربران را راضی نگه می‌دارد. گشتاور بالا، قدرت بسیار مطلوب این موتور 100 سی‌سی به‌قدری خوب پیش می‌رود که نیروی معادل با 200 سی‌سی را به کاربر خود تقدیم می‌کند.

علاوه بر این موارد، یا نگاهی به متریال ساخت موتور به‌خوبی می‌توان به کیفیت و مرغوبیت بالای فلز موتور را مشاهده کرد. نکته قابل توجه دیگر، صدای بلند موتور همزمان با فعالیت گشتاور است که جوانان را راضی نگه می‌دارد و هیجان بیشتر را به آن‌ها ارائه می‌دهد. شرکت یاماها نیز به دلیل محبوبیت بالای این موتور، هرروز تلاش می‌کند تا تغییراتی در طراحی آن ایجاد کند و کاربران بیشتری را راضی نگه دارد. به‌طور مثال مخزن جدید بنزین، تغییراتی در چراغ جلو، گلگیرهای جلو و عقب اصلی جدید و آینه‌های جدید را در طراحی‌های جدید این موتور می‌توان مشاهده کرد. برای تهیه این موتور از یاماها نیز می‌توانید وام بگیرید یا چند ماه پس‌انداز کنید تا سرمایه لازم برای خرید موتور را در اختیار داشته باشید.

موتور یاماها YZF-R1، قدرت، جذابیت و سرعت

این مدل از موتورسیکلت یاماها یا چند ویژگی منحصر به فرد در سال 1998 برای اولین بار تولید شد. اما بعدها به دلیل استقبال کاربران و علاقه‌مندان، تولید آن ادامه یافت و در مدل‌های جدید تغییراتی در طراحی ظاهری آن انجام داده شد. همچنین در آخرین طراحی این موتور که در سال 2020 انجام شده، شاهد تغییراتی اساسی در طراحی و شرایط فنی موتور هستیم که قدرت و کیفیت بهتر را به ارمغان می‌آورد. ازجمله این موارد می‌توان به پیشرانه‌ی هزار سی‌سی اشاره کرد. علاوه بر آن ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۶ نیوتن‌متر گشتاور در طراحی موتور به کار رفته تا سرعت  و شتاب بیشتری نسبت به رقبای خود در همین کلاس داشته باشد. شتاب این موتور از صفر تا صد حدود 6.2 ثانیه است و نهایت سرعتی معادل با 300 کیلومتر بر ساعت دارد تا جذابیت، خاص بودن و محبوبیت را به‌طور کامل از آن خود کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها