کد خبر : 81841

بهترین آموزشگاه تعمیرات ایسیوECU و ریمپ

 

images_1670242565.jpg

 

کامپیوتر ماشینت خراب شده! کامپیوترت باید فلش بشه ! ایسیو رو باید به روز رسانی کنی ! اگه با این قبیل سوالات مواجه شدید احتمالا شما را به سمت یکی از مشاغل حوزه خدمات خودرو یعنی تعمیر ECU یا ریمپ ECU هدایت میکنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا این مهارت را بررسی کنیم

تعمیرکار ECU – ریمپ کار

دنیای مشاغل, دنیای عجیبی است ، زمان و تکنولوژی تغییرات فراوانی در مشاغل وجود آورده اند برخی که در گذشته وجود داشتند و امروزه به ندرت پیدا میشوند و یا اصلا وجود ندارند به عنوان نمونه میتوان از شغل تعمیرکار کاربراتور نام برد که امروزه با توجه به استفاده از سیستم های انژکتوری، نیاز به تعمیرات کاربراتور بسیار محدود است. در کنار این گونه مشاغل ، مهارت های دیگری وارد بازار کار میشوند. تعمیر کار ECU و ریمپ کاری نمونه ای از این مشاغل هستند که در چند سال اخیر وارد بازار خدمات حوزه خودرو شده اند. این دو مهارت میتواند دو شغل مجزا درنظر گرفته شود. البته افرادی هستند که هر دو توانایی را کسب کرده و در بازار کار مشغول خدمات و کسب درآمد هستند.

ایسیو ECU چیست؟

با توجه به اینکه هم شغل تعمیرکار ایسیو ECU و هم شغل ریمپ کار به صورت مستقیم با ECU سروکار دارند قبل از شرح فعالیت های این دو شغل ، یهتر است به صورت بسیار ساده این واژه و عضو را بشناسیم.

ایسیو یا کنترل یونیت یا یونیت و یا به قول بازار، کامپیوتر ماشین یکی از اجزا جدا نشدنی خودروهای امروزی به شمار میرود. یونیت موتور ، یونیت ایربگ ، یونیت ABS ، BSI ، BCM ، CCN ، ICN ، DDN تنها مثالهایی از استفاده از واحدهای کنترل الکترونیکی در خودروها هستند. واحدهای کنترل الکترونیکی یا همان ECU ها مغزهای مدیریتی سیستم هستند. این واحدها اطلاعات شرایط موجود کاری را از سنسورهای مختلف دریافت میکنند پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها ، به عملگرها سیستم فرمان میدهند تا کار یا فعالیتی را انجام دهند. بنابراین ECU رابط بین حسگرها و عملگرها است. این عضو دارای بخش سخت افزاری و نرم افزاری است. فعالیت‌های تعمیرکار ECU بیشتر در بخش سخت افزاری و فعالیت‌های ریمپ کار بیشتر در بخش نرم افزاری انجام میشود.

تعمیرکار ECU

کنترل یونیت‌ها از اجزا سخت افزاری مختلفی مانند مقاومت‌ها ، خازن‌ها ، دیود‌ها ، ترانزیستور‌هاو ماسفت ها ، ای سی ها تشکیل شده‌اند. تمامی این اجزا روی یک صفحه که برد الکترونیکی نامیده میشوند به هم متصل شده اند. این برد الکترونیکی توسط پین‌هایی به کانکتور ECU وصل شده است.

تعمیرکار ECU باید بتواند تمامی بخش‌های مورد اشاره را بررسی، عیب‌یابی و تعویض کند. با توجه به قیمت یونیت‌ها در بازار، تعمیرات آنها برای مصرف کنندگان کم هزینه تر و معقول تر است. به همین دلیل شغل تعمیرکار ECU یکی از مشاغل با درآمد خوب در بازار خدمات خودرو است.

نکته بسیار مهم آن است که با توجه به اهمیت فراوان کنترل یونیت در عملکرد موتور، تعمیرات آن بسیار بسیار حساس است. بنابراین تشخیص خرابی‌ها و نحوه رفع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تعمیر نامناسب این قطعات حساس میتواند زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد بنابراین هر چه آموزش بهتر ، دقیقتر باشد خدمات تعمیرکار کامل تر خواهد بود.

کلاس های تعمیرات ایسیو ECU دانشگاه صنعتی شریف (ایمگ ) با اساتید مجرب و با تجربه شما را در رسیدن به شایستگی و مهارت تعمیرات همراهی میکنند. در این دوره اجزا اصلی ECU معرفی شده و نحوه آزمایش با استفاده از ابزار مخصوص برای هر قطعه به صورت مجزا روی میز کار توسط اساتید آموزش داده میشود این ابزار های مخصوص شامل کار با مولتی متر ، تسترهای مختلف ECU , دیتا لاگر‌های مختلف است، پس از آن توسط باز آموزان دوره روی کنترل یونیت اجرا میشود. نحوه تعویض قطعات الکترونیکی و نکات ضروری در هنگام تعویض این قطعات از موارد دیگری است که باز آموزان به صورت عملی هنگام کار روی انواع یونیت ها اموزش میبینند. اهمیت نحوه جدا کردن لحیم ها و نحوه لحیم کاری مجدد در این بخش بسیار اهمیت دارد. معرفی میکروچیپ ها ، انواع حافظه ها ، IC ها و استخراج اطلاعات از آن ها و نحوه پروگرم کردن آنها از موارد دیگری است که در این آموزش ها اتفاق می افتد. نقشه خوانی روی برد و پیدا کردن مسیر پین اوت ها به اجزا مختلف مدار سبب میشود فرایند تعمیر با سهولت بیشتری انجام شود. در نهایت برنامه ریزی ECU به صورت عملی با استفاده از دستگاه پروگرمینگ انجام میشود. با توجه به کوتاه بودن و تخصصی بودن دوره تعمیر ECU، جهت آشنایی اولیه با سیستم‌های الکتریکی خودرو استفاده بهتر و کامل تر از دوره ها پیشنهاد میشود کارآموزان حداقل یکی از دوره‌های برق خودروهای داخلی ، سیستم انژکتور خودروهای داخلی و سیستم مالتی پلکس را گذرانده و سپس اقدام به شرکت در این دوره کنند. در پایان دوره گواهی موفقیت دوزبانه که توسط دانشگاه شریف تایید شده است نیز به تمامی کارآموزان اعطا خواهد شد.

 

images_1670242588.jpg

ریمپ کار

همانطور که اشاره شد عملکرد ECU ها بر اساس بخش سخت افزاری و بخش نرم افزاری دسته بندی میشوند. تعمیرکار ECU موارد مربوط به سخت افزار را انجام میدهد. ریمپ کار عموما با بخش نرم افزاری تغییرات سروکار دارد. برنامه‌ای که به یونیت داده میشود به صورت کلی مپ ( نقشه عملکرد) خوانده میشود.

REMAP به معنی تغییر نقشه عملکردی کامپیوتر مربوطه است. در قدم اول ممکن است به نظر برسد چرا باید نقشه عملکردی ECU تغییر داده شود، باید گفت شرکت‌های تولید کننده در هنگام برنامه ریزی یونیت‌ها حالت اقتصادی را در نظر میگیرند یعنی طول عمر و مسائل زیست محیطی نیز مد نظر آنها است. اما گاهی در شرایط خاص لازم است که این موارد تغییر کند تا بتوان از حداکثر توان خودرو استفاده کرد.

در اینجا بحث ریمپ کردن مطرح میشود. ریمپینگ بخشی از فرایند تیونیگ خودرو به شمار میرود. به صورت کلی تیونیگ کار موتور با ایجاد تغییرات سخت افزاری در اجزا مختلف و یا نرم افزاری در یونیت ها ، توان خروجی خودرو را افزایش میدهد.ریمپ کار در حال حرکت روی لبه تیغ اخلاق است. برخی تغییرات مانند کم کردن کیلومتر طی شده نیز با اینکه توسط فرایند ریمپ کردن قابل انجام است اما از محدوده اخلاق خارج است. بنابراین آموزش در این بخش اهمیت فراوانی دارد.

کلاس های آموزشی ریمپ مقدماتی و پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف (ایمگ) با اساتید به صورت عملی و آموزش نرم افزار WINOLS انجام میشود.

images_1670242601.jpg

مبانی ریمپ کردن ، استخراج اطلاعات و تحلیل داده‌های جدول ایسیوهای مختلف موتور نحوه ویرایش و اصلاح پارامترهای مختلف به صورت عملی با کار روی کمک دستگاههای تخصصی آموزش داده میشود. با توجه به کوتاه بودن و تخصصی بودن دوره ریمپ و جهت استفاده بهتر و کامل تر از دوره‌ها پیشنهاد میشود کارآموزان حداقل یکی از دوره‌های برق خودروهای داخلی ، سیستم انژکتور خودروهای داخلی و سیستم مالتی پلکس را گذرانده و سپس اقدام به شرکت در این دوره کنند. در پایان دوره گواهی موفقیت دو زبانه که توسط دانشگاه شریف تایید شده است نیز به تمامی کارآموزان اعطا خواهد شد.

images_1670242610.jpg

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از تاریخ برگزاری کارگاههای آموزشی دانشگاه صنعتی شریف (ایمگ) با شرایط خاص و ویژه با ما در تماس باشید

راههای ارتباطی بخش مکانیک خودرو دانشگاه صنعتی شریف

https://www.ameg.ir

https://www.instagram.com/ameg_edu

02166166271

09120344551-52

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها