کد خبر : 74892

آموزش جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

آموزش جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌توانیم در روزهای پرمشغله تجربه کنیم، خوابیدن باتری ماشین است.

تصور کنید برای شروع یک روز شلوغ کاری آماده شده‌اید و مثل هر روز سوار ماشینتان می‌شوید، ولی استارت می‌زنید و ماشین روشن نمی‌شود! در این لحظه اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، خوابیدن باتری ماشین است!

خالی شدن باتری ماشین مساله بزرگی است که ما را به دردسر می‌اندازد. اما چطور پیش از خوابیدن باتری ماشین، متوجه این مساله شویم و از آن جلوگیری کنیم؟ پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به پاسخ این سؤال برسیم.

 

طول عمر مفید باتری ماشین و بهترین زمان برای خرید باتری نو

طول عمر باتری خودرو معمولاً حدود 60000 کیلومتر است. البته این موضوع بستگی به سالم و نرمال بودن سیستم برق خودرو دارد. اگر برق ماشین که توسط دینام کنترل می‌شود، دچار نوسان شده و از حد نرمال بیشتر شود، باعث خرابی باتری ماشین می‌شود.

البته تأثیر سیستم صوتی خودرو، استفاده زیاد از سیستم تهویه خودرو، استارت زدن‌های مداوم یا استارت نزدن و خاموشی‌های طولانی خودرو در استهلاک باتری را هم نباید دست کم بگیریم. معمولاً طول عمر مفید باتری خودرو، تحت ‌تاثیر این عوامل کوتاه می‌شود و باید به فکر تعویض آن باشیم. می‌توانید برای سفارش باطری و تعویض باتری ماشین در محل با ارسال رایگان و تعویض باتری به باتری آنلاین اعتماد کنید. همچنین می‌توانید ضایعات باتری فرسوده را به بهترین قیمت بفروشید.

چرا باتری خودرو شارژ خالی می‌کند؟

باتری‌ها طول عمر مشخصی دارند و در صورت اتمام این عمر مفید، خراب می‌شوند و نیاز به تعویض دارند. ولی گاهی اوقات باتری هنوز فرسوده نشده، اما ناگهان شارژ خالی می‌کند و روشن نمی‌شود. به این حالت خالی کردن یا خوابیدن باتری گفته می‌شود. اگر بخواهیم از این موضوع پیشگیری کنیم، باید بدانیم چه عواملی باعث خالی شدن باتری خودرو می‌شود.

خوابیدن یا خالی شدن باتری ماشین دلایل مختلفی دارد، از جمله؛ آب و هوای خیلی گرم یا خیلی سرد، مشکلات برق ‌کشی خودرو، وجود مشکل در دینام خودرو، روشن ماندن چراغ خودرو برای مدت طولانی و اُکسید شدن اتصالات باتری. البته بی‌کیفیت و ضعیف بودن باتری را هم نباید فراموش کنیم.

آموزش جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین باتری آنلاین

 

برای جلوگیری از خوابیدن باتری خودرو چه کار کنیم؟

جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین، کار سختی نیست. با چند راهکار نسبتاً ساده می‌توانیم از خالی شدن باتری و دردسرهای آن پیشگیری کنیم. این راهکارها عبارتند از:

  • باتری را به‌طور مرتب بررسی کنید

بررسی مرتب سلامت باتری باعث می‌شود اگر مشکلی در باتری وجود دارد، مانند اُکسید شدن یا نشت باتری، خیلی سریع شناسایی شود.

  • از تجهیزات الکتریکی تا حد امکان کمتر استفاده کنید

استفاده از سیستم صوتی، کولر، بخاری ماشین و... باعث مصرف بیش از حد باتری خودرو می‌شود.

  • سوئیچ ماشین را باز نگذارید

باز گذاشتن سوئیچ ماشین هم باعث هدر رفتن شارژ باتری می‌شود.

  • باتری را همیشه تمیز و خنک نگه دارید

باتری‌ها برای استفاده در دمای معمولی ساخت شده‌اند، نه دمای خیلی گرم یا خیلی سرد.

  • ماشین را به‌طور منظم سرویس کنید

سرویس منظم خودرو هم به تشخیص سریع مشکلات باتری یا خالی شدن شارژ آن کمک می‌کند.

چطور مطمئن شویم که باتری ماشین خوابیده؟

برای اینکه مطمئن شویم باتری ماشین ما واقعاً شارژ خالی کرده، باید موارد زیر را کنترل و بررسی کنیم:

  • مطمئن شویم که دینام خودرو به ‌درستی عمل می‌کند
  • از سالم بودن عملکرد استارت ماشین مطمئن شویم
  • شمع‌های خودرو را بررسی کنیم و مطمئن شویم که سیستم جرقه زنی آن درست عمل می‌کند
  • بست‌های باتری خودرو را بررسی کنیم و مطمئن شویم که بدون قطعی یا اتصالی هستند
  • محل اتصال بست‌ها به باتری را بررسی کنیم و از محکم بودن آنها مطمئن شویم
  • در صورت امکان بست‌ها را جدا کرده و سر باتری و بست‌ها را از آثار پوسیدگی یا اُکسید پاک کنیم
  • فیوزهای خودرو را کنترل کرده و از سالم بودن آنها مطمئن شویم

اگر باتری ماشین خوابید چه کار کنیم؟

اگر مطمئن شدیم که باتری کاملاً خالی شده یا به اصلاح خوابیده، 2 راهکار پیش رو داریم. راهکار اول استفاده از روش باتری به باتری برای شارژ مجدد و راهکار دوم جایگزنی باتری فرسوده با باتری نو است که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح می‌دهیم:

·راهکار اول؛ باتری به باتری خودرو

روش باتری به باتری فقط برای باتری‌های کاربرد دارد که هنوز فرسوده نشده و سالم هستند. باطری به باطری برای ماشین ضرر ندارد، ولی باید به شیوه صحیح انجام شود. چون ممکن است با ایجاد بار ناگهانی روی دینام خودرو به آن آسیب بزند.

·راهکار دوم؛ جایگزینی باتری فرسوده با باتری نو

اگر عمر مفید باتری خودروی ما رو به اتمام است و می‌دانیم که با روش باتری به باتری هم درست نخواهد شد، بهترین روش جایگزینی باتری فرسوده با باتری نو است. شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی نظیر باطری آنلاین در زمینه خرید انواع باتری فرسوده فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها، باتری‌های فرسوده را با بالاترین نرخ از شما خریداری می‌کنند و در پروسه بازیافت دوباره از پسماند آنها برای ساخت باتری‌های جدید یا در صنایع دیگر استفاده می‌کنند.

آموزش جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین باتری آنلاین

 

چطور از روش باتری به باتری استفاده کنیم؟

قبل از شروع این کار، ابتدا ظاهر باتری را به خوبی بررسی کنید. اگر در سطح باتری اثری از ترک ‌خوردگی یا نشت اسید مشاهده کردید، از این کار صرف نظر کنید، چون موجب آسیب زدن به ما و دیگران می‌شود. هنگام باتری به باتری کردن خودرو حتماً از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید.

در گام بعدی ماشینی که باتری سالم دارد به ماشینی که باتری آن شارژ ندارد، نزدیک می‌کنیم. در بهترین حالت، ماشین‌ها باید روبروی هم قرار بگیرند تا کابل‌ها راحت به هم برسند. سپس ماشینی که باتری شارژ شده دارد، خاموش کرده و کاپوت آن را باز می‌کنید. پایانه‌های مثبت و منفی هر باتری را در نظر می‌گیریم. معمولاً پایانه مثبت با علامت + و پایانه منفی با علامت – علامت‌گذاری می‌شود.

یک سر کابل مثبت که معمولاً قرمز رنگ است، به پایانه مثبت باتری خالی و سر دیگر را به پایانه مثبت باتری شارژ شده متصل می‌کنیم. سپس کابل منفی که سیاه رنگ است به پایانه منفی باتری شارژ شده و سر دیگر آن را به قسمت فلزی خودروی که باتری خالی کرده، وصل می‌کنیم. بعد از اتصال کابل‌ها، موتور ماشین سالم را روشن می‌کنیم و حدود 5 دقیقه صبر می‌کنیم تا باتری خوابیده از طریق کابل‌ها شارژ شود.

بعد از گذشت 5 دقیقه، با ماشینی که باتری خالی کرده استارت می‌زنیم. اگر موتور ماشین روشن نشد، 5 دقیقه دیگر هم صبر می‌کنیم. بعد از اینکه ماشین روشن شد، کابل‌های باتری به باتری را از ماشین‌ها جدا می‌کنیم و اجازه می‌دهیم ماشینی که باتری آن تازه شارژ شده، چند دقیقه روشن بماند. حتی می‌توانیم برای مدت 10 دقیقه با آن رانندگی کنیم تا باتری به حالت اولیه برگردد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها