کد خبر : 57771

گواهینامه استاندارد IATF16949 قطعه سازی خودرو چیست و چگونه دریافت می شود؟

گواهینامه استاندارد IATF16949 قطعه سازی خودرو چیست و چگونه دریافت می شود؟

قابل توجه تمامی فعالین در حوزه تولید قطعات زنجیره تامین خودرو و ارائه خدمات صنعت خودرو. استاندارد IATF16949 یک استاندارد سیستمی است که برای فعالیت در حوزه تولید و ارائه خدمات صنعت خودرو می باشد. اخذ گواهینامه استاندارد IATF16949 به مشتریان و ذی نفعان سازمان این اطمینان را می دهد که سیستم مدیریت کیفیتی بر مبنای الزامات تعیین شده صنعت خودرو اجرا شده و سازمان می تواند محصول با کیفیت را به مشتریان خود ارائه نماید.

استاندارد IATF16949 چیست ؟

استاندارد IATF 16949 استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو است. IATF 16949 توسط اعضای گروه ویژه بین المللی خودرو (IATF) توسعه یافته و برای تأیید و انتشار به سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ارائه شد. استاندارد IATF16949 الزامات رایج سیستم مدیریت کیفیت خودرو براساس استاندارد ISO9001 و همچنین  الزامات خاص مشتری بخش خودرو است. اخذ گواهینامه IATF16949 دال بر وجود سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای الزامات تعیین شده این استاندارد و برطرف کردن نیازمندی ها و الزامات خاص خودروساز مشتری می باشد. 

استاندارد IATF146949 بر توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت فرآیند گرا تأکید دارد که بهبود مستمر ، جلوگیری از نقص و کاهش تغییرات و ضایعات را در زنجیره تأمین فراهم می نماید. هدف استانداردIATF16949 ، تأمین نیازهای مشتری به طور موثر و مثر است.

آیا می دانید IATF چه کسانی هستند؟

در واقع IATF گروهی از تولیدکنندگان خودرو و انجمن های صنفی مربوطه آنها است که برای ارائه محصولات با کیفیت بهتر به مشتریان خودرو در سراسر جهان تشکیل شده است.

خلاصه ای از تاریخچه IATF16949 :

استاندارد IATF16949 استانداردی است که الزامات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت (QMS) ، به ویژه برای بخش خودرو را تعیین می کند. این استاندارد در سال 2016 جایگزین استاندارد ISO / TS 16949 نسخه سال 2009 گردید. در اصل این استاندارد در سال 1999 ایجاد شد تا طرح های مختلف ارزیابی و صدور گواهینامه را در سراسر جهان در زنجیره تأمین بخش خودرو هماهنگ نماید.

تمرکز اصلی استاندارد IATF 16949 توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت است که برای بهبود مستمر ، تأکید بر جلوگیری از نقص و کاهش تغییرات و ضایعات در زنجیره تأمین ، فراهم می نماید. این استاندارد ، همراه با الزامات خاص مشتری (CSR) قابل اجرا ، الزامات QMS را برای تولید خودرو ، خدمات ویا لوازم جانبی تعریف می نماید.

استاندارد IATF16949 یک استاندارد QMS مستقل است که کاملاً منطبق با ساختار و الزامات ISO 9001:2015 است. بنابراین  IATF 16949 به تنهایی به عنوان یک سند مستقل قابل اجرا نیست ، بلکه باید به عنوان یک مکمل و همراه با ISO 9001:2015 اجرا شود.

اهمیت اخذ گواهینامه IATF16949 :

همانطور که در بالا گفته شد ، استاندارد IATF16949 استاندارد فنی و استاندارد مدیریت کیفیت برای صنعت خودرو بر اساس ISO 9001: 2015 است. این استاندارد طراحی شده است که بهمراه ISO 9001: 2015 مورد استفاده قرار می گیرد و به جای اینکه یک QMS مستقل باشد ، شامل الزامات تکمیلی مخصوص صنعت خودرو است.

استاندارد IATF16949 الزاماتی را از سرتاسر اروپا و ایالات متحده گرد هم آورده است ، و تمام مواردی را که باید در مورد دستیابی به بهترین روش هنگام طراحی ، توسعه ، ساخت ، نصب یا خدمات محصولات خودرو بدانید ، بیان می نماید. این استاندارد به صورتی طراحی شده است که توسط سازمانها در هر اندازه و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد و توسط هر شرکتی قابل استفاده باشد. استاندارد IATF16949 به عنوان یک استاندارد بین المللی ، به عنوان پایه ای برای سازمان و ایجاد سیستمی برای اطمینان از رضایت و بهبود مشتری از سوی هر سازمانی شناخته شده است و بدین ترتیب ، بسیاری از شرکت ها این امر را به عنوان حداقل نیاز سازمان برای تأمین کننده کالا می طلبند.

از آنجایی که شما در حال ممیزی فرآیندهای خود هستید و همچنین از طرف یک سازمان صدور گواهینامه آنها را کنترل می کنید ، مشتریان شما نیازی به بررسی شرکت شما ندارند. به همین دلیل است که IATF 16949 برای بسیاری از شرکت ها به یک ضرورت برای رقابت در بازار تبدیل شده است.

هم چنین در کشور ایران، تولید کنندگانی که در حوزه صنعت خودرو فعالیت می نمایند، نیاز به اجرا و پیاده سازی این استاندارد و اخذ گواهینامه IATF16949 را دارند. دو خودرو ساز بزرگ کشور که شامل ایران خودرو و سایپا می شوند، برای تامین کنندگان خود الزاماتی را در نظر گرفته اند. قسمتی از الزاماتی که نیاز است تا یک تولید کننده قطعات خودرو، رعایت نماید، اخذ گواهینامه IATF16949 می باشد. هم چنین علاوه بر الزامات این استاندارد، الزامات خاص مشتری را نیز هر یک از این دو خودرو ساز، برای تامین کنندگان خود، تعریف کرده اند که به الزامات خاص مشتری یا (CSR ( CUSTOMER SPESIFIC REQUIREMENTS معروف هستند.

چرا اخذ گواهینامه IATF16949 ایده خوبی برای سازمان شما است؟

مزایای IATF 16949 قابل اچشم پوشی نیست. شرکتهای کوچک و بزرگ با استفاده از این استاندارد ، صرفه جویی در هزینه و بهره وری فوق العاده را کشف و تأمین کرده اند. در اینجا فقط برخی از این مزایا ذکر شده است:

1-تصویر و اعتبار خود را بهبود ببخشید : هنگامی که مشتریان می بینند توسط یک سازمان صدور گواهینامه معتبر تأیید شده اید ، می فهمند که شما سیستمی را اجرا کرده اید که متمرکز بر تأمین نیازهای مشتری و بهبود آن است. این اعتماد آنها را نسبت به آنچه قول داده اید تحویل خواهید داد.

2- صلاحیت تأمین در صنعت خودرو : این مورد یکی از اصلی ترین انگیزه های شرکت ها برای دریافت گواهینامه IATF16949 است. برای بدست آوردن مشتریان بزرگ از صنعت خودرو ، باید ثابت کنید که قادر به ارائه محصولات با کیفیت بالا و بدون نقص هستید و گواهینامه IATF16949 آن را ثابت می نماید.

3- بهبود رضایت مشتری : یکی از اصول کلیدی الزامات استاندارد IATF16949 تمرکز بر بهبود رضایت مشتری از طریق شناسایی و تأمین نیازها و احتیاجات مشتری است. با بهبود رضایت ذینفعان ، فرآیند های داخلی را به صورت مستمر بهبود می بخشید.

4- یکپارچه سازی تمامی فرآیند ها : با استفاده از رویکرد فرآیندگرا IATF 16949 ، شما نه تنها به تک تک فرایندهای سازمان خود، بلکه به تعاملات آن فرآیندها نیز نگاه می کنید. با این کار می توانید به راحتی زمینه های بهبود و صرفه جویی در منابع را در سازمان خود پیدا کنید.

5- از تصمیم گیری مبتنی بر شواهد استفاده کنید : اطمینان از اینکه شما بر اساس شواهد خوب تصمیم می گیرید ، رمز موفقیت یک سیستم IATF16949 است. با اطمینان از اینکه تصمیمات شما بر اساس شواهد خوب است ، می توانید منابع را بهتر هدف قرار دهید تا مشکلات را اصلاح کنید و کارایی و اثربخشی سازمانی خود را بهبود ببخشید.

6- فرهنگ بهبود مستمر ایجاد کنید : با بهبود مستمر به عنوان اصلی ترین خروجی QMS ، می توانید به سودهای روز افزون در صرفه جویی در وقت ، پول و سایر منابع دست یابید. با فرهنگ سازی این مورد در سازمان ، می توانید نیروی کار خود را بر بهبود فرایندهایی که مستقیماً مسئول آن هستند متمرکز کنید.

7- تیم سازمان خود را درگیر کنید : چه کسی بهتر از افرادی که در یک فرآیند کار می کنند برای یافتن بهترین راه حل ها برای بهبود آن روند کمک می نماید؟ با تمرکز نیروی کار خود بر روی نه تنها مدیریت فرآیند ها ، بلکه همچنین بهبود فرایندها ، آنها بیشتر درگیر نتایج سازمان می شوند.

موارد ذکر شده تنها بخشی از  مزایای اجرای استاندارد در سازمان می باشد که به آن ها اشاره شد.

جهت کسب اطلاات بیشتر در خصوص مشاوره IATF و نحوه اخذ گواهینامه IATF16949 می توانید با ما در ارتباط باشید :

02188794867

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها