کد خبر : 7867

نکات حیرت انگیز درباره جگوار E-Type ویرایش Lightweight

نکات حیرت انگیز درباره جگوار E-Type ویرایش Lightweight

زیباترین ماشین جهان دوباره تولید می‌شود! شاید همین جمله کوتاه برای جلب نظر شما کافی باشد، اما در تکمیل تیتر فقط می‌گویم که جگوار E TYPE افسانه‌ای بار دیگر بر روی خط تولید جگوار قرار گرفته است و این واقعا اتفاق شگفت انگیزی است.

به گزارش خودروتک، جگوار E TYPE در مقام یک خودرو اسپرت کلاسیک طرفداران بسیاری دارد و به خصوص نمونه‌های سبک وزن مسابقه‌ای آن با بدنه آلومینومی فوق العاده خاص و گرانبها هستند، حالا جگوار در اقدامی کم سابقه می‌خواهد تنها شش دستگاه از این مدل جاودانه را با قیمت باور نکردنی یک میلیون پوند تولید کند و به کلکسیونر‌ها بفروشد. به همین مناسبت قصد داریم که در ادامه یازده نکته جذاب و خواندنی را در مورد این شاهکار دنیای طراحی و صنعت بررسی کنیم.

 

جگوار از پیشگامان استفاده از آلومینیوم است.

شاید فکر کنید که استفاده از سازه‌های سبک وزن، به تازگی در شرکت جگوار فراگیر شده است و به همین دلیل است که مانند گذشته با خودروهای سنگین فولادی روبه رو نیستیم، اما به طور قطع اشتباه می‌کنید. در دهه ۶۰ میلادی، در بدنه E-type به جای استفاده از پنل‌های فولادی، از آلیاژ آلومینیومی استفاده شده بود! مدل جدیدی که باز طراحی دوباره این محصول شگفت انگیز است، با بدنه‌ای تمام آلومینیومی ساخته شده و نتیجه آن ۱۱۴ کیلوگرم وزن کمتر نسبت به نسخه فولادی است که در سال‌های دور به صورت تولید انبوه خط تولید جگوار را ترک می‌کردند.

 

موتور D-type قدیمی، برای مدل جدید باز طراحی شده است.

موتور مدل D-type یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۱۲ سوپاپه بودکه حجم دقیقی برابر ۳۸۶۸cc داشت. استفاده از پایه آلیاژی آلومینیوم در ترکیب با فولاد در بلوک موتور یک ترکیب شگفت انگیز است. موتور تحت شرایط بسیار سخت هم توانایی، خنک کاری روغن را داراست و کاربراتور وبر ۳ دهنه هم وظیفه رساندن هوا را به موتور دارد، نتیجه این است که قدرت موتور به ۳۳۵ اسب بخار می‌رسد و گشتاور خروجی آن معادل ۲۸۰ پوندفوت می‌شود که در مقیاس‌های امروزی هم رقم کمی نیست.

 

شما قادر خواهید بود در مسابقه‌های مختلفی با جگ شرکت کنید.

این مدل، به توجه به دارا بودن، مدرک خودروهای مسابقه‌ای تاریخی از سوی FIA می‌تواند در مسابقه‌هایی همچون GOODwood و حتی مسابقات کلاسیک جذابی که در پیست لاگونا سکا برگزار می‌شود، شرکت کند و این قطعا نکته جذابی برای اکثر خریداران چنین خودرویی خواهد بود، البته که راندن چنین ماشین کلاسیک خاص و گران قیمتی در شرایط مسابقه، دل و جرات ویژه‌ای می‌طلبد.

 

نقشه‌های طراحی آن بر اساس مدل دهه ۶۰ است.

جگوار از روی کاغذهای طراحی قدیمی خود یک نسخه دیجیتالی با دقت بسیار را اسکن کرده است و این کار به گونه‌ای صورت پذیرفته که جگوار بتواند این مدل را همانند نسخه اصلی بسازد!خوشبختانه این روش جواب داده و مدل ۲۰۱۴ کاملا متقارن با مدل دهه ۶۰ خط تولید را ترک می‌کند. باید خدمتتان عرض کنم که بدنه جگوار به خودی خود از ۲۳۰ قطعه مجزا ساخته شده است که ارزش کار مهندسان را در سال‌های اولیه دهه ۶۰ نشان می‌دهد.

 

منیفولد دود خودرو در دورهای بسیار بالا، سرخ خواهند شد.

با توجه به تک سوپاپ بودن مسیر خروج دود در این موتور (دو سوپاپ به ازای هر سیلندر)، منیفولد تحت فشار بسیار قرار گرفته است و با توجه به عکس، این نکته را می‌توان دریافت کرد . . . این موتور یک موتور مسابقه‌ای است و باید هم به این شکل گداخته در بیاید، لوله‌های منیفولد که به همان روش قهرمانی جگوار در مسابقات لمانز در سال ۱۹۵۷ ساخته شده اند و به یک صدا خفه کن، مجهز هستند. با این حساب می‌توانید از غرش یک پیشرانه مسابقه‌ای کلاسیک با همان کیفیت دهه ۶۰ میلادی لذت ببرید.

 

صفحه کیلومتر و دور موتور سنج تا به حال به این خوبی نبوده‌اند.

به دهه ۶۰ بازگردید، آن صفحه نمایش کلاسیک بریتانیایی و دور سنج موتوری که تا ۷۰۰۰ rpm را نشان می‌دهد، آن هم در حالی که ردلاین از دور ۶۰۰۰ کاملا مشخص است، ۱۶۰ مایل بر ساعت، سرعت نهایی است که می‌توانستید در بزرگراه M1 به آن دست پیدا کنید.

 

سقف آلومینیویمی متحرک!

برای همه ۶ نسخه عرضه شده از این مدل E-type قابلیت برداشتن سقف هایشان در نظر گرفته شده است. گرچه شاید هرگز این‌ها را بدون سقف در پیست نبینید!اما در جاده‌های معمولی، می توانید سقف را برداشته و از فضا، زمان و دنیای زیبا لذت ببرید. به عقب و جلوی خودرو نگاه کنید، منظره به صورت عجیبی تماشایی است. . .

E-type‌های جدید همان شماره شاسی‌های دهه ۶۰ را خواهند داشت. در سال ۱۹۶۳ تنها ۱۸ مدل از نوع مسابقه‌ای از خط تولید خارج شد، اما حال تنها ۶ عدد از این گوهر با ارزش ساخته می‌شوند. گرچه دقیقا از همان شماره شاسی‌های قدیمی استفاده خواهد کرد، اما تفاوت بینشان تنها بر این است که حالا یک حرف S هم به پیشوندشان اضافه شده است.

 

چرخ‌ها تنها ۱۹ اینچ قطر دارند.

این چرخ‌ها از منیزیم ساخته شده‌اند. چرخ‌های عقب در حدود یک اینچ پهن‌تر هستند و لاستیک‌های کلاسیک دانلوپ این چرخ‌ها را خواهند پوشاند. بند چرمی در کنار بدنه هم یک نکته به واقع جذاب است که به نظر باید در تمام دوران‌های خودروسازی ثبت شود!

 

یک خودرو دست ساز دیگر از Browns Lane.

شما فکر می‌کنید که درب کارخانه قدیمی جگوار برای همیشه بسته شده است؟!خوب اشتباه فکر می‌کنید، این خودرو در همان مکان ساخته خواهد شد و تقریبا به سبک همان نسخه‌های قدیمی مونتاژ می‌شود. بدنه تمام دست ساز این جگوار شاید توجیح کننده قیمت یک میلیون پوندی آن باشد!

 

هیچ مدلی از لحاظ اندازه و بقیه مشخصات با دیگری برابر نیست.

هر کدام از این جگ‌ها منحصر به خودشان خواهند بود، زیرا یان کالوم سرطراح جگوار، طوری این ماشین‌ها را ساخته و پرداخته کرده که مناسب سلیقه مشتریان ثروتمند و خاص جگوار باشند، این نکته هم دلیلی دیگر برای قیمت افسانه‌ای این جگوار است.

 


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها