کد خبر : 66671

مک لارن F1 | رکورددارن گران ترین حراجی امسال

مک لارن F1 | رکورددارن گران ترین حراجی امسال

فروش این مک لارن با این قیمت این حقیقت را آشکار کرد که شیوع جهانی کرونا فقط یک مکث در فروش خودروهای بسیار گران ایجاد کرده و هنوز هم فروش خودروهای 7 و 8 رقمی به قوت خود باقی است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، در پبل بیچ [ساحل ماسه] Pebble Beach  کالیفرنیا باز هم قدرت بازار خودروهای کلاسیک به نمایش در آمد. در این رویداد نمایشگاهی مهم شرکت حراجی گودینگ اند کامپانی Gooding & Co. موفق شد مک لارن اف1 را که 15 میلیون دلار قیمت گذاری شده بود در حراجی بین جمعیت هیجان زده به قیمت 20.5‌ میلیون دلار به فروش برساند.

مک لارن اف1 به دلیل نایاب بودن و به دلیل جایگاهی که در تاریخ صنعت خودرو دارد، به یکی از ارزشمندترین آیتم های حراجی سال تبدیل شد و عنوان «گران ترین مک لارن طول تاریخ» را به خود اختصاص داد.

هگرتی Hagerty از شرکت های بیمه ای که در کار کلکسیون خودرو هم دست دارد می گوید: «به نظر می رسد که اشتیاق برای خودروهای گران قیمت به همان اندازه آیتم های ارزان همچنان بالا است.»

فروش در مونتری کار ویک Monterey Car Week‌ کالیفرنیا با حضور چندین حراجی نسبت به سال 2019 بیش از 34 درصد رشد داشته است. بر اساس هگرتی رقم فروش حراجی به 210 میلیون دلار رسیده است.

مک لارن اف1 بدون منازعه، ستاره هفته بود، همه کلکسیونرها و حراجی ها خیره شده بودند تا نتیجه را ببینند و قیمت فروش این خودرو همچون دماسنج این بازار عمل کرد. اف1 اولین سوپرکار مدرنی است که باعث اعتبار و احیای برند خودروهای مسابقه ای مک لارن شد. از خودروی اف1 مک لارن فقط 100 دستگاه تولید شده است و به همین دلیل حضور آن در حراجی ها بسیار نادر است و کلکسیونر های در دنیا همچون عقاب نظاره گر و منتظر حضور یکی از آنها در حراجی ها هستند.

این خودرو با 12 سیلندر و با حجم موتور 6 لیتر توان 600 اسب بخار تولید می کند. حداکثر سرعت آن 240 مایل [380 کیلومتر] در ساعت است و آن را با عنوان «اولین خودروی فرمول 1 که پا به خیابان ها گذاشت» توصیف می کنند.

زمانی که اولین بار مک لارن اف1 برای فروش در اواسط دهه 1990 قیمت گذاری شد، بین 800 هزار دلار تا یک میلیون دلار به فروش رسید. خیلی ها آن زمان سرفه کردند و قیمت آن را بالا دیدند، حالا می بینند که نه تنها ارزش خود را حفظ کرده،‌ بلکه به یک ایتم نادر و خواستنی در بین کلکسیونرها تبدیل شده و به عنوان یکی از بهترین خودروها در حوزه عملکرد [قدرت، سرعت و شتاب] تلقی می شود.

جی لنو Jay Leno در باره خودروی اف1 خود می گوید: «بهترین سرمایه گذاری در زندگی ام بوده است.»

مک لارنی که در حراجی گودینگ فروخته شد فقط 241 مایل روی کیلومتر شمارش ثبت شده بود و از این جهت به آن خودروی «کپسول زمان» هم اطلاق کردند. در سال 2019 هم مک لارن مدل 1994 با ویژگی های خودروی مسابقه ای در حراجی ساثبی به قیمت 19.8 میلیون دلار فروخته شد.

برنده ای حراجی همچنان ناشناخته مانده و مشخص نیست که چه کسی آن را خریده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها