کد خبر : 6186

فورد ماستنگ چگونه تاثیرگذارترین عضلانی تاریخ شد؟

فورد ماستنگ چگونه تاثیرگذارترین عضلانی تاریخ شد؟

کمتر کسی، حتی خود مدیران فورد، در سال ۱۹۶۲ و با معرفی خودرو مفهومی ماستنگ I تصور این را داشت که اندکی بعد خودرویی رکورد شکن و تاریخی با همین نام و شمایلی متفاوت بازار آمریکای شمالی را تسخیر خواهد کرد.

به گزارش خودروتک، این اتفاق اما در میانه سال ۱۹۶۴ افتاد. ماستنگ به عنوان یکی از اولین خودروهای کامکپت اسپرت آمریکایی که به “پونی”  معروف شدند، فلسفه‌ای عمیق و بسیار زیرکانه در پس چهره‌اش داشت. ایده اصلی مدیران فورد عرضه خودرویی نسبتاً ارزان‌قیمت بر پایه پلت‌فرم خودروهای موجود برند فورد بود که با لیستی بلند بالا از آپشن‌های متفاوت عرضه شود. بدین ترتیب هر کسی می‌توانست به یک نمایندگ فورد برود و ماستنگ اختصاصی خود را با ترکیب گوناگون و خاصی از آپشن‌های مورد نظرش سفارش دهد.

 

دست نوازش‌گر کارول شلبی

این ایده فورد با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شد و در مدت زمان یک سال بیش از چهارصد هزار دستگاه از این اسب وحشی به دست مالکینی خوشبخت رسیدند. فورد هر ساله تغییرات اندکی را در ماستنگ ایجاد می‌کرد تا علاوه بر جوان ماندن خودرو، رقابت با خودروهایی همانند کامارو که برای شکست دادن ماستنگ قد علم کرده بودند ساده‌تر باشد. برترین گونه‌های نسل اول ماستنگ را باید نمونه‌هایی دانست که کارول شلبی دستی بر سر و گوش‌شان کشیده بود و نام Shelby را یدک می‌کشیدند.

 

ایستگاه دوم

نسل اول ماستنگ در سال ۱۹۷۲ به پایان راه رسید. پس از آن ماستنگ II با ابعادی کوچکتر و ظاهری ساده‌تر و برای رقابت با خودروهای کوچک ژاپنی عرضه شد. با آن که ماستنگ II هم خودرویی موفق بود، اما هرگز به دل هواداران اسب وحشی یانکی‌ها ننشست. در سال ۱۹۷۹ ماستنگ سوم بر پایه پلتفرم FOX عرضه شد. با آن که این ماشتنگ هم با روزهای اوج خود فاصله داشت، اما از اواسط کار و در دهه هشتاد کم کم به خودرویی مناسب و رقابتی بدل شد و نام و پسوند Cobra دوباره به نام ماستنگ بازگشت. نسل بعدی ماستنگ با ظاهری نرم‌تر در ۱۹۹۴ معرفی شد و در سال ۱۹۹۸ مورد بازبینی کامل قرار گرفت و این بار نام‌هایی همانند مکوان، کبرا و بولیت که همگی یادآور گذشته رویایی ماستنگ بودند با فورد آشتی کردند.

 

اسب پنجم

نسل پنجم ماستنگ در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. این خودرو از این جهت بسیار مورد اهمیت است که بازگشت بسیاری از المان‌های حیاتی و مهم ماستنگ را در کنار تکنولوژی نسبتاً پیشرفته و قیمتی مناسب ارائه کرد. این بار ماستنگ باز هم از رقبای هم وطن و خارجی خود پیشی گرفت و در بسیاری موارد تحسین منتقدین را برانگیخت. در نهایت در سال جاری میلادی نسل جدید ماستنگ با ظاهری خشن‌تر و متفاوت ولی پایبند به اصول نهادینه پونی عرضه شد. فورد با عرضه نمونه‌ای ویژه ۵۰ سالگی ماستنگ را در نسل ششم جشن گرفت. اما جالب است بدانید در کشوری که کیلومترها با موطن ماستنگ فاصله دارد هم جشن کوچکی برای تولد یکی از تاریخی ترین خودروهای جهان برگزار شد.

 

یادی از یک همایش

در ابتدای این همایش در پیست ماستنگ‌های فست‌بک و هاردتاپ بازسازی شده توسط آقای باقری، ماستنگ باس آقای نیکپور و تعدادی دیگر از ماستنگ‌های شناخته شده حضور داشتند که کم کم با ورود تعدادی از نمونه‌های مکوان سال‌های ۶۸ تا ۷۱، یک نمونه کانورتیبل ۶۵ و کوپه ۶۵  که به تازگی بازسازی شده، چیدمان خودروها اندکی کامل‌تر شد. پس از شروع همایش کم کم تعداد دیگری از انواع مکوان‌های سال‌های دهه هفتاد، یک دستگاه نمونه کانورتیبل مدرن از نسل قبل با پلاک گذر موقت، یک نمونه  و خودرو ریس معروف و مقام آور آقای صفا احمدی از نسل سوم به وسیله خودرو بر به محل پیست آزادی رسیدند.

 

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها