کد خبر : 5122

نگاهی به سریع ترین جگوار تاریخ

نگاهی به سریع ترین جگوار تاریخ

امروزه با تحول در صنعت خودروسازی عواملی نظیر فرآیندهای استاندارد، جلسات کمیسیون بازاریابی، آمار و ارقام حسابها و بررسی بازار جای شور و اشتیاق انسانی را برای ساخت خودروهای تازه گرفته است.

به گزارش خودروتک، اما در روزگاری نه چندان دور، شاهکار های تاریخ خودروسازی با شور و شوق خالص و فارغ از بررسی های مالی خلق می‌شدند. شاید تصور اینکه چطور XJ220 توسط بعضی مهندسان با اشتیاق در ساعات غیر اداری خلق شد سخت باشد.

یک ایده عالی

جیم رندل، مدیر توسعه محصول جگوار، ایده خلق یک سوپراسپرت برای جاگوار را در اواسط دهه ۸۰ میلادی مطرح کرد. در آن روزگار این یک ایده عالی به نظر می رسید اما متاسفانه شرایط مالی جگوار چندان به سامان نبود و اجازه عملی شدن آن را نمی داد. بنابراین رندل ۱۲ مهندس و طراح صاحب سبک را جمع کرد تا در اوقات فراغتشان روی این پروژه کار کنند. از آنجایی که آنها معمولا جلساتی در روز شنبه برگزار می کنند به آنها لقب “انجمن شنبه” داده شد.

شاهکار اشتیاق

سال ۱۹۸۸ نمونه اولیه XJ220 در نمایشگاه اتومبیل بیرمنگام در معرض نمایش گذاشته شد و با طراحی زیبا و مشخصات فوق العاده اش جهانیان را حیرت زده کرد. حدود ۲۲۰ مایل در ساعت حداکثر سرعت، ۵۰۰ اسب قدرت، موتور V12 با حجم ۶٫۲ لیتر ۴۸ سوپاپ، دو دیفرانسیل و موتور وسط … همانطور که انتظار می رفت با عکس العمل جنجالی جمعیت مواجه شد و فورد که مالک جدید جگوار بود سرانجام اجازه تولید آن را داد. فورد به Tom Walkinshaw Racing  (تیم مهندسی و مسابقات) مسئولیت مهندسی مجدد و تولید این خودرو را واگذار کرد.

 

هدف تولید

هدف تولید محدود ۳۵۰ عدد از این خودرو بود که به علت قیمت بسیار بالای ۴۰۳ هزار پوند که بیش از دو برابر قیمت فراری اف ۴۰ بود،با چنین رقمی XJ220 می توانست برای کارخانه سود آور باشد.اما با این وجود از نظر تام والکینشاو موتور V12 جدید و سیستم ۴WD بسیار سنگین و پیچیده بود و تولید آن پر هزینه بود. بنابراین یک موتور V6 با دو عدد توربوچارجر که قدرت آن به چرخهای عقب منتقل می شد جایگزین این سیستم شد.

پیشرانه قدرتمند

این موتور ۳٫۵ لیتر ۲۴ سوپاپ بر پایه موتور Rover Metro 6R4 که مخصوص رالی بود شکل گرفته بود. تیم مهندسی این موتور را برای استفاده در خودروهای مسابقه ای Group-C جدیدشان از جمله XJR-10 و XJR-11 ساخته بودند. با اضافه کردن دو توربوچارجر از نوع Garrett T3 با بوست حداکثر ۱ بار و دو اینترکولر، قدرت و گشتاور این موتور نسبت به نمونه V12 قبلی ۴۲ اسب بخار و ۱۰۱ نیوتن متر افزایش یافت.

استفاده از موتور V6 به جای V12 به تیم TWR این اجازه را داد که طول خودرو را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهند، گرچه هنوز هم حدود ۵ متر طول و ۲۲۲۰ میلی متر عرض داشت.

برخلاف مکلارن

برخلاف مک لارن اف ۱، XJ220 بزرگترین سوپراسپرت از نظر ابعاد شناخته می شود. اما با وزن ۱۴۷۰ کیلوگرم اصلا سنگین وزن به حساب نمی آمد. در شاسی و بدنه این خودرو از آلومینیوم به وفور استفاده شد. تمام پنل های بدنه از آلیاژ آلومینیوم ساخته شدند. شاسی خودرو ترکیبی از ساختار ساندویچی لانه زنبوری از جنس آلومینیم فضایی، آلیاژ آلومینیوم (موتور، زیر بندی سیستم تعلیق، ستون‌های تقویتی، فایر وال و بازوهای سیستم تعلیق) و مواد کامپوزیت (سینی قسمت زیر خودرو و تونل های ونتوری) بود.

 

تونل‌های ونتوری

سطح صاف قسمت زیرین خودرو و تونل های ونتوری، باعث شد که XJ220 یکی از معدود سوپراسپرتهایی باشد که می تواند نیروی دانفورس واقعی به میزان ۲۷۰ کیلوگرم در سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت تولید کند، گرچه این عامل ضریب آیرودینامیک این خودرو را به رقم ۰٫۳۶ رسانیده بود. بر خلاف XJR-15 که بر اساس خودروهای مسابقه ای ساخته شده بود، جاگوار از به کار گرفتن منوکوک فیبرکربن در XJ220 خودداری کرد و به همین دلیل XJ220 مانند یک خودروی خیابانی مناسب کابین جادارتری دارد.

کیفیت ساخت پایین

متاسفانه با وجود کابین جادار کیفیت ساخت نسبت به قیمت خودرو پایین بود. جگوار به منظور صرفه جویی در هزینه در کابین XJ220 از مواد پلاستیکی ارزان قیمت و دکمه هایی استفاده کرد که برگرفته از برخی مدلهای فورد بود. چراغهای عقب نیز با هدف صرفه جویی در طراحی و ساخت از فورد اسکورت به عاریت گرفته شدند.

پیش از رقبا

با این حال XJ220 در خیابان و جاده از رقبای خود پیشی گرفت. با سیستم تعلیق خودروهای مسابقه ای که از بازوهای جناغی دوبل و فنرهای درونی و کمک فنرهایی که توسط اسبک عمل می کردند تشکیل می شد و بالانس خودرو به علت قرار گرفتن موتور در وسط و سیستم فرمان راک اند پینیون بدون نیروی کمکی یا هیدرولیک فوق العاده بود، مجله Autocar این خودرو را به عنوان سوپراسپرتی با بهترین هندلینگ که تا به حال رانده اند تحسین کرد. این نشریه همچنین از عملکرد خوب سیستم تعلیق این خودرو شگفت زده شد که در مسیرهای ناهموار تعادل خودرو را حفظ می کرد. سوپراسپرتهای دیگر قبل از XJ220 به این مهم دست نیافته بودند.

به یادماندنی‌ترین ویژگی

در هر حال به یاد ماندنی ترین ویژگی XJ220 سرعت آن بود. در تست نشریه Autocar این خودرو در عرض ۳٫۶ ثانیه به سرعت ۹۶٫۵ کیلومتر و در مدت ۷٫۹ ثانیه به سرعت ۱۶۰٫۹ کیلومتر رسید که هر دو سریعترین تایمهایی بودند که تا آن روز به دست آمده بود. این خودرو در تست نشریه Auto Motor Und Sport کمی ضعیفتر عمل کرد ولی تایم ۰ تا ۱۶۰ کیلومتر آن هنوز هم بهتر از رقیب عمده اش یعنی Bugatti EB110 GT بود.

جگوار با کاتالیزور رکورد جهانی ۳۴۱٫۵ کیلومتر را در پیست ناردو ایتالیا ثبت کرد و حتی با برداشتن کاتالیزور حداکثر سرعت به ۳۴۹٫۳ کیلومتر رسید. این ارقام نشان داد که این خودرو در یک مسیر صاف به هدف اصلی جگوار یعنی رقم ۲۲۰ مایل در ساعت (۳۵۳٫۹۸ کیلومتر) بسیار نزدیک بود.

 

سبک طراحی و استایل

همچنین سبک طراحی و استایل این خودرو به یاد ماندنی است. طراحان این خودرو Mark LIoyd و Keith Helfet بودند که باعث شدند طرح XJ220 ترکیبی از طرح روان جگوار E-Type و یک سبک آینده نگرانه باشد که در جگوارهای قبلی مشاهده نشده بود. این خودرو هنوز هم پس از گذشت دو دهه پیشرفته به نظر می رسد. بدون شک طرحی جاودانه است.

ضررده!

اما با تمام این اوصاف ، متاسفانه جگوار XJ220 از نظر سود دهی برای کارخانه موفق نبود. گرچه تمام خودروها در سال ۱۹۸۸ پیش فروش شدند ولی وقتی این خودرو در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد جهان دچار رکود اقتصادی شد و همزمان با آن رقبای جدید بسیاری پدیدار شدند. بسیاری از خریداران سفارش خود را لغو کردند. حتی بعضی از خریداران به علت حذف موتور ۱۲ سیلندر نمونه اولیه و جایگزینی آن با موتور V6  توربو از جگوار شکایت کردند تا بدین وسیله پول خود را پس بگیرند.

 

بزرگترین ضربه

 اما بزرگترین ضربه به این خودرو در سال ۱۹۹۳ وارد شد هنگامی که مک لارن اف ۱ با عملکرد بی سابقه و مهندسی عالی خود جهان را غافلگیر کرد. ناگهان XJ220 از مد افتاده به نظر آمد. با وجودی که سرانجام میزان تولید این خودرو به ۲۸۱ عدد کاهش یافت، حداقل تا سال ۱۹۹۶ هنوز هم تعدادی XJ220 فروخته نشده وجود داشت.  متاسفانه اینطور به نظر می رسید که میلیونرها شور و اشتیاق کمتری نسبت به XJ220 داشتند تا سازندگان این خودرو.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها