کد خبر : 5065

کوبا بهشت کلاسیک سواران

کوبا بهشت کلاسیک سواران

اگر علاقه‌مند به خودروهای قدیمی باشید احتمالاً برای دیدن آنها راهی موزه خودروهای کلاسیک خواهید شد اما جالب است بدانید که بزرگ‌ترین موزه خودروهای کلاسیک نه در ساختمان‌های مسقف بلکه در خیابان‌های کوبا در حال جابجایی است.

به گزارش خودروتک، شاید در نگاه اول دلیل این موضوع را علاقه مردم کوبا به خودروهای کلاسیک بدانید اما برای پی بردن به واقعیت تا پایان همراه ما باشید.

کوبا بزرگترین موزه خودروهای کلاسیک در جهان

رهبر کوبا فیدل کاسترو پس از به قدرت رسیدن در سال ۱۹۵۹ طی فرمانی همگانی ورود کلیه محصولات خارجی به کشورش را ممنوع کرد. ممنوعیتی که موجب شد تا شهروندان کوبا تا سال ۲۰۱۱ از خرید خودروهای جدید خارجی محروم شوند.

در سال ۲۰۱۱ با وخامت بیشتر اوضاع دولت طی شرایطی سخت گیرانه ورود خودروهای خارجی با کسب مجوز از دولت را آزاد کرد. قانونی که نه‌تنها به بهبود شرایط کمک نکرد بلکه موجب افزایش فساد، رشوه و رانت‌خواری شد. سرانجام در سال ۲۰۱۴ روزنامه رسمی حزب کمونیست کوبا اعلام کرد که هیئت دولت قصد دارد تا پایان سال میلادی سازوکار خرید و فروش خودرو در این کشور را تغییر دهد تا از این پس شهروندان برای خرید خودرو نیازی به مجوز دولتی نداشته باشند.

کوبا بزرگترین موزه خودروهای کلاسیک در جهان

با این حال این قانون نیز موجب تغییر شکل بزرگ‌ترین موزه خودروهای کلاسیک جهان نشد چراکه مردم کوبا خود نمی‌توانستند به‌طور مستقیم خودرو وارد کنند بلکه باید از نمایشگاه‌های دولتی با قیمتی بالاتر از بازار جهانی محصولات خود را خریداری می‌کردند. در نتیجه هاوانا پایتخت این کشور از سال ۱۹۵۹ تاکنون مملو از خودروهای قدیمی و جاذبه‌ای گردشگری برای علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک شده است. در واقع خیابان‌های کوبا پتانسیل بالایی برای ضبط فیلم‌های سینمایی قدیمی دارد.

کوبا بزرگترین موزه خودروهای کلاسیک در جهان

بنا بر آمار منتشرشده بیش از ۵۰ هزار خودروی آمریکایی متعلق به‌پیش از دهه ۶۰ میلادی در کوبا وجود دارد که همچنان در خیابان‌ها در حال تردد هستند. تعدادی که به نظر می‌رسد حتی در ایالات متحده آمریکا نیز یافت نشود. در این بین خودروهای تولیدی شوروی سابق نیز به چشم می‌خورد که پس از سال‌ها همگی دچار نقص‌های جدی هستند و موتورهای آنها با نمونه‌های جدیدتر تعویض می‌شود تا همچنان سرپا بمانند. از سوی دیگر دانش و هنر مکانیک‌های کوبایی در بازسازی خودروهای قدیمی ستودنی است. آنها توانسته‌اند با خلاقیت خود و استفاده از قطعات خودروهای اسقاطی نزدیک به نیم قرن خیابان‌های این موزه خودروهای کلاسیک را زنده نگه دارند.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها