کد خبر : 48366

ناگفته های جدال تاریخی فورد و فراری

ناگفته های جدال تاریخی فورد و فراری

اکران فیلم موفق و پرفروش «فورد علیه فراری» در سال ۲۰۱۹ میلادی، باعث شده است که توجهات زیادی به رقابت این دو خودروساز بزرگ و معتبر جلب شود.

به گزارش خودروتک به نقل از مهر، اکران فیلم موفق و پرفروش «فورد علیه فراری» در سال ۲۰۱۹ میلادی، باعث شده است که توجهات زیادی به رقابت این دو خودروساز بزرگ و معتبر جلب شود. می‌خواهیم باهم این دو را مقایسه و با بررسی تاریخچه و ماهیت تولیدات آن‌ها، این رقابت را از گذشته تا امروز دنبال کنیم.

اولین اشتراک دو کمپانی را می‌توان تأسیس آن‌ها توسط دو اسطوره به یاد ماندنی و پدرخوانده بزرگ دانست.

فورد در سال ۱۹۰۳ میلادی توسط هنری فورد مخترع و کارآفرین آمریکایی تأسیس، فراری نیز در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط انزو فراری صنعت‌گر ایتالیایی بنیان‌گذاری شد.

فلسفه کاری فورد

فورد که از ابتدا یک کارخانه تولید انبوه خودروسازی بود، اکنون دومین خودروساز بزرگ آمریکا و پنجمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. این کمپانی همواره در کار تولید خودرو در کلاس‌های مختلف بوده است.

تولیدات اقتصادی، لوکس و اسپرت همواره در لیست محصولات این خودروساز بوده‌اند. اما شهرت اولیه این شرکت، مربوط به اتومبیلی بود که در ۱۹۰۵ معرفی کرد. این خودرو که می‌توانست روی یخ با سرعت ۱۴۷ کیلومتر در ساعت رانندگی کند، ۹۹۹ نام گرفت.

فورد خودروهای خود را در سری‌های تی (T) و ای (E) تولید کرد. سری «تی» خودروهای ارزان‌قیمت با عملکرد خوب بودند. خودروهایی با فرمان چپ بدون پیچیدگی خاص که جمعیت زیادی را در آمریکا صاحب سواری شخصی کردند. سری «ای» در سال ۱۹۲۰ وارد خط تولید فورد شدند. فورد تغییر مدل به صورت سالانه را از مدل ای آغاز کرد.

فلسفه کاری فراری

فراری اما از ابتدا با فلسفه کاری متفاوتی آغاز به کار کرد. این کمپانی که همواره در کار تولید خودروهای لوکس، اسپرت، سوپر اسپرت و خودروهای مسابقه‌ای فعالیت داشته، از ابتدا علاوه بر تولید خودروهای رالی به حمایت از تولید ماشین‌های مسابقه‌ای نیز مشغول بود، تا جایی که اولین سواری جاده‌ای فراری در سال ۱۹۴۷ وارد بازار جهانی شد.

فراری را همچنان یک شرکت تولید انبوه نمی‌شناسند و همواره در بین مسابقات اتومبیلرانی، عناوین مربوط به گران‌ترین خودرو یا سریع‌ترین خودروی سال در کنار اسامی خودروهای فراری می‌نشینند. در واقع هیچ محصولی از فراری هیچگاه در لیست بزرگترین یا پرفروش‌ترین خودروهای سال قرار نداشته است. اما بیشترین عنوان مسابقه‌ای تاریخ رقابت‌های خودرویی جهان را فراری کسب کرده است. مایکل شوماخر اسطوره رقابت‌های اتومبیلرانی، سال‌ها با فراری همکاری تنگاتنگ داشت.

رقابت سنگین فورد و فراری مطابق با فیلم فورد علیه فراری از سال‌های دهه ۶۰ میلادی با فورد شلبی و فورد موستانگ علیه فراری جی‌تی و فراری جی‌تی‌او آغاز شد. در این میان پورشه نیز یکی از رقیبان ثابت این رقابت‌ها بود.

رقابتی که هنوز هم هست

این دو خودرو که از نظر فنی بسیار به هم شبیه هستند، هر دو از سوپر اسپرت‌های محبوب و برتر ۲۰۱۹ محسوب می‌شوند.

فورد یک موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر تویین توربو با توان تولید ۶۷۴ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. گیربکس این خودرو هفت سرعته دو کلاچه است و می‌تواند به سقف سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

فراری ۴۸۸ اسپایدر هم از یک موتور ۳.۹ لیتری هشت سیلندر تویین توربو بهره می‌یرد با ۶۶۱ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن‌متر گشتاور. گیربکس این خودرو نیز هفت سرعته دو کلاچه است. شتاب صفر تا صد فراری سه ثانیه و صفر تا ۲۰۰ آن ۸.۷ ثانیه است.

ممکن است در ابتدا باورش سخت باشد، اما در این درگ، فورد جی‌تی یکی از بهترین عملکردهای خود را به نمایش گذاشت و توانست در تمام بخش‌ها فراری را با فاصله پشت سر بگذارد. گرچه جی‌تی در کشش اولیه و شتاب کمی ضعیف نشان داد، اما در ادامه، به راحتی به سقف سرعت خود دست یافت تا تمام کارشناسان را شگفت‌زده کند و بار دیگر شکست فراری را از فورد مانند آنچه در لمانز ۱۹۶۸ اتفاق افتاد را تکرار کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها