کد خبر : 42434

داستان تبدیل مزدا 121 به پراید

داستان تبدیل مزدا 121 به پراید

پراید بر خلاف ظاهر ساده‌اش ماجرای پیچیده‌ای دارد که شروع تولید آن از کدام کشور بوده است؟ بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این خودرو نخستین بار توسط کیاموتورز تولید شد اما اشتباه است.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش نیوز، این روزهای خودروی پراید تقریبا یکی از مهم‌ترین سوژه‌ها در زمینه خودرو شده است. به نوعی می‌توان گفت ماجرای این خودروی پر حاشیه در بازار ایران تمامی ندارد.

از جمله مواردی که اخیر نیز بسیار جلب توجه کرد قیمت آن بود که حتی در سال 98 به حدود 70 میلیون تومان نیز رسید! موردی که همه را متعجب کرد.

اما آنطور که به نظر می‌رسد قرار است امسال با خودروی پراید خداحافظی شود هرچند که هنوز بسیاری از کارشناسان توقف تولید این خودرو را کار اشتباهی می‌دانند. پراید در بازار فعلی ارزان‌ترین گزینه صفر کیلومتر محسوب می‌شود اما با حذف آن تیبا جایگزین این خودرو خواهد شد.

تقریبا همگی با اتفاقاتی که در طول زمان تولید این خودرو افتاد تا حدودی آشنا هستیم. اما یک سری نکات جالب در مورد پراید وجود دارد که قصد داریم در این گزارش به آن‌ها بپردازیم.

ماجرای مزدا 121

 

عصر خودرو

 

در حقیقت خودروی پراید نخستین بار توسط شرکت ژاپنی مزدا به تولید رسید. مزدا 121 به درخواست شرکت فورد به تولید رسید زیرا این دو برند با یکدیگر همکاری خوبی داشتند. نسل نخست این خودرو طی سال‌های 1986 الی 1993 تولید شد. البته لازم به ذکر است که این خودرو در آمریکا نیز با نام فورد فستیوا تولید و عرضه می‌شد. تولید مزدا 121 در سه مدل مختلف تا سال 2002 ادامه پیدا کرد. بنابراین می‌توان گفت این تصور که پراید از کره جنوبی آمده کاملا اشتباه است و مبدا اصلی آن ژاپن بود که تولید آن به درخواست یک خودروساز آمریکایی صورت گرفت.

پراید آمریکایی

 

عصر خودرو

 

فورد فستیوا یا به نوعی نسخه آمریکایی پراید از سال 1986 تا 2002 به تولید رسید. جالب است بدانید نسخه خاصی از نسل اول فستیوا با نام شوگان مجهز به پیشرانه 3.1 لیتری بود! اما بعدا به دلیل ایمنی بسیار پایین تولید این خودرو متوقف شد. فستیوا در ابتدا خودرویی هاچبک بود که روی ناو‌های جنگی آمریکا از آن استفاده می‌شد اما به مرور که پای این خودرو به شهرها باز شد برای آن صندوق عقب نیز طراحی کردند و نسخه سدان آن نیز به فروش رسید. به طور کلی این خودرو در آمریکا هم مانند ایران برای قشرهای کم درآمد بود اما کیفیت آن تا حد زیادی خوب و مشتریان از خرید آن راضی بودند.

تولید توسط کیاموتورز

 

عصر خودرو

 

تولید فستیوا  از سال 1987 از آمریکا به کشور کره جنوبی رسید و کیاموتورز نیز برای آن نام پراید به معنی غرور را انتخاب کرد. این خودرو تا سال 2000 در شرکت کیا تولید می‌شد اما بعد از آن در سال 2001 خط تولید آن به سایپا واگذار شد. سایپا نیز تولید این خودرو را از سال 1372 انجام داد.

خداحافظی با پراید

به نوعی می‌توان گفت تقریبا 27 است که پراید در ایران به تولید می‌رسد و شاید امسال آخرین سال آن باشد. یکی از دلایل اصلی حذف این خودرو از چرخه تولید نیز به مسائل مرتبط با ایمنی استانداردها است. شاید به نظر برسد که ایمنی خودرویی مانند پراید با تیبا که به نوعی جایگزین آن است فرقی نداشته باشد. اما آنطور که کارشناسان اعلام می‌کنند تفاوت‌هایی نیز در ایمنی این دو خودرو وجود دارد و دیگر نمی‌توان پراید را بیش از این حد ایمن کرد. یکی از مسائل مهم نیز در خصوص بحث تصادف با عابر پیاده است که باید طراحی بخش جلویی خودرو به گونه‌ای باشد که فرد به زیر خودرو نرود. در خصوص تست ضربه از کنار خودرو نیز نمی‌توان بیش از این مقدار تقویت انجام داد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها