کد خبر : 41437

نگاهی به تاریخچه بنتلی مولسان / سوپرلوکس انگلیسی

نگاهی به تاریخچه بنتلی مولسان / سوپرلوکس انگلیسی

در این مطلب قصد داریم تا تاریخچه یکی از بهترین خودروهای تولیدشده توسط بنتلی را برای شما توضیح دهیم. مولسان پرچم‌دار توانمند بنتلی در سال 1980 برای اولین بار توسط بنتلی معرفی شد.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، نام صنعت خودروسازی بریتانیا با برندهای لوکس سازش در آمیخته شده است. واقعیت هم همین است. اگر به نام این برند ها نگاهی گذرا بیندازید متوجه خواهید شد که هیچ‌کدام از ای برند ها خودرو ارزان‌قیمت تولید نمی‌کنند.

یکی از این برندها که از همان ابتدا باهدف تولید خودروهای فوق لوکس در انگلیس بنیان نهاده شد همین برند بنتلی است. برندی که از همان ابتدا آمده بود تا همراه رولزرویس رقیب سرسختش کلاس متفاوتی از خودروها را معرفی کنند. هنوز که هنوزِ خودروهای تولیدشده توسط این برند همان هدف را دنبال می کنند.

شما در لیست خودروهای این برند هرگز یک خودرو سوپراسپرت یا ابر خودرو نمی‌بینید. تمام خودروها احساس اشرافی بودن و فوق لوکس بودن را به شما منتقل می‌کنند. البته مشتری این خودروها نیز کاملاً خاص به نظر می‌رسند و یقیناً ازلحاظ شخصیت در جایگاه متفاوت تری به نسبت دیگر افراد ثروتمند قرار می‌گیرند.

البته آن‌طور که از شواهد پیداست خودروهایی که خیلی در پلتفرم و طراحی شبیه مولسان بوده‌اند توسط بنتلی تولیدشده‌اند اما هرکدام یک نام متفاوت برای خود داشتند. بنتلی با عرضه مولسان تصمیم گرفت که یک پرچمدار واحد برای هر سال داشته باشد و دیگر از اسم‌های متفاوت نیز استفاده نکند.

 

Bentley Turbo R 1985–1997

 

بدون شک تا قبل از این خودرو افتخار تولید کردن سدان های فوق قوی به شرکت مطرح و بزرگی چون مرسدس- دایملر تعلق دارد. درست است که در سال 1980 اولین MULSSANE عرضه شد ولی این خودرو واقعاً در حد و اندازه‌های یک خودرو پرچمدار وتوانمند‌ نبود. مهم‌ترین نقطه ‌ضعف این خودرو به موتور نه‌چندان قوی آن بازمی‌گشت. انگلیسی‌ها با دیدن این موضوع و همچنین با توجه به این امر که سدان آن‌ها در مقابل سری S مرسدس تقریباً ناتوان است تصمیم گرفتند که تغییراتی در خودرو خود اعمال کنند. انگلیسی‌ها در خودرو خود از همان موتورافسانه ای 8 سیلندر 6.7 لیتری استفاده کردند اما این دفعه تصمیم گرفتند که به آن دو توربو شارژ نیز اضافه کنند. با این که این کار خیلی دیر و حدود پنج سال بعد از تولید MULSSANE اتفاق می‌افتاد ولی با این حال نیز توانست جلوی افت بیشتر این خودرو را بگیرد. توان تولیدی این خودرو این بار به بیش از 300 اسب بخار می‌رسید. ازاین‌رو بنتلی پسوند TURBO را به این خودرو افزود تا نشان‌دهنده قدرت بالا آن و همچنین بهره‌گیری از فناوری توربوشارژ باشد. درزمینهٔ طراحی نیز این خودرو آن‌چنان‌که باید زیبا نبود و با دیدن آن به‌جای اینکه یاد یک خودرو لوکس و اشرافی بیفتید بیشتر این موضوع را یادآور می‌شد که یک سدان خیلی معمولی را می‌بینید. شاید عمده این ضعف در طراحی بیشتر به‌این‌علت بود که رقبای این خودرو در این زمینه بسیار بهتر از بنتلی عمل کرده بودند.

 

Bentley Mulsanne 2010

 

 

حقیقت ماجرا این بود که هرچه MULSSANE تا سال 2010 تولید می‌شد نمونه‌هایی بودند که در پلتفرم با خودروهای رقیب یعنی رولز رویس مشترک بودند. البته بنتلی در این سال‌ها توانسته بود در بحث طراحی پیشرفت‌های مناسبی بکند ولی درنهایت به خاطر یک پلتفرم مشترک توان انجام کار زیادی بر روی خودرو خود نداشت. ازاین‌رو مهندسان بنتلی تصمیمی گرفتند تا پلتفرم جدیدی برای MULSSANE تولید کنند. نتیجه این کار بسیار عالی از آب درآمد و بنتلی جدیدی را که ما می‌شناسیم تولید شد. تازه در بحث طراحی شما به چیزی در حدود 114 رنگ فوق‌العاده برای بیرون خودرو دسترسی داشتید. در بحث کابین داخل نیز می‌توانستید بین 24 رنگ انتخاب کنید. در بحث پیشرانه هم این خودرو یک غول تمام‌عیار محسوب می‌شود. بنتلی در MULSSANE از یک موتور 8 سیلندر با ظرفیت 6.75 لیتر استفاده کرده بود. در کنار این دو موتور دو عدد توربو شارژ نیز وجود داشتند تا نهایت توان اینت خودرو را به 55 اسب بخار برسانند. این خودرو قیمتی در حدود 300 هزار دلار در زمان عرضه داشت.

 

Mulsanne Mulliner Driving Specification 2012–2020

 

در سال 2012 گروه MULLINER به کمک بنتلی آمد تا تغییرات مثبتی در این خودرو اعمال کند. بااینکه نمونه اصلی بسیار توانمند بود اما هنوز هم در لوکس بودن و قدرتمند بودن حس یک خودرو فوق لوکس را به شما منتقل نمی‌کرد. ازاین‌رو بنتلی تصمیمی گرفت برای این‌که بیشتر در چشم باشد یک‌روند تازه در پیش بگیرد. مهندسان بنتلی تصمیم گرفتند تا این سنت قدیمی که مبنی بر تولید خودروهای بسیار سرو سنگین می‌شد و تنها حس سدان بودن را منتقل می کرد را بشکانند و کمی هیجان را به خودروهای خود بیاورند. ازاین‌رو در این مدل رگه‌هایی از طراحی اسپورت را به کار گرفتند. طراحی جدید خیلی در ظاهر نمایان نمی‌شد. تنها قسمت‌هایی که می‌توانستید به طراحی جدید این خودرو پی ببرید رینگ‌های این خودرو بودند که در این مدل از نمونه‌های آلیاژی جدید با ظاهری خشن بهره می‌بردند. اما عمده تأثیر طراحی جدید را باید در ساختار خودرو یافت. جایی که به مدد طراحی جدید این خودرو از وضعیت آیرودینامیکی بهتری بهره می‌برد. کنترل راننده بر روی خودرو بیشتر شده بود و همچنین خودرو درزمینهٔ شتاب گیری بسیار سریع‌تر از نمونه‌های قبلی عمل می‌کرد. البته این تغییرات پای خود را به قسمت محرکه نیز بازکرده بودند و تا حدی مثبت بودند که MULSSANE برای اولین بار در تاریخ خود می‌توانست سرعت نهایی خود را به 300 کیلومتر بر ساعت برساند که برای یک خودرو با آن طول و وزن بسیار خوب بود. این خودرو در سال 2012 ساخته شد ولی آن‌قدر عملکرد خوب و مناسبی دارد که تا همین الان هم توسط بنتلی به‌طور سفارشی تولید می‌شود.

 

Bentley Mulsanne Speed 2014–2020

 

جریان طراحی که در سال 2012 شروع‌شده بود آن‌قدر در قسمت جذب مشتری موفق بود که بنتلی را به این فکر انداخت که اگر استقبال اکثریت از این طراحی بالاست چرا MULSSANE نمونه اعلا یک سدان لوکس نباشد. شاید بنتلی جواب این سؤال که می‌گفت آیا شما یک خودرو فوق لوکس و البته فوق‌سریع را می‌خواهید را یافته بود. بنتلی مهندسان خود را به کارگاه‌ها فرستاد تا هر چه در توان دارند بگذارند و با تمام توان شروع به ساخت یک خودرو با چنین مشخصاتی بکنند. نتیجه این کار شبانه‌روزی مهندسان بنتلی در سال 2014 با عنوان MULSSANE SPEED پا به بازارها گذاشت وچنان موفقیتی را برای بنتلی به ارمغان آورد که شاید بنتلی هیچ‌گاه توان تصور کردنش را هم نداشت. خودرو جدید به معنای کامل کلمه یک اسپورت سریع بود بااینکه وزنی معادل 2780 کیلوگرم داشت ولی می‌توانست 0 تا 100 را در زمان حیرت‌انگیز 4.7 ثانیه بپیماید. این اتفاق دو دلیل عمده داشت اول اینکه بنتلی پیشرانه 8 سیلندر خود را تقویت کرده بود و این بار می‌توانست از آن 550 اسب بخار توان بیرون بکشد و دلیل دوم که بسیار مهم‌تر بود به استفاده گسترده از فیبر کربن در بدنه این خودرو بازمی‌گشت. این دومی تأثیر بیشتری می‌گذاشت چراکه باعث شده بود که بنتلی بدون کم کردن امکانات خودرو وزن آن را بر روی همان مقدار قبلی نگه دارد و تازه از  پیشرانه بزرگ‌تری نیز استفاده کند. شکی نیست که این خودرو یکی از برترین خودروهای تاریخ مجموعه MULSSANE و بنتلی به‌حساب می‌آید.

 

Bentley Mulsanne Speed "Blue Train" Edition 2015

 

 

داستان این خودرو در نوع خود بسیار جالب است و البته بیشتر شبیه یک افسانه است. طبق شواهد در سال 1930 از مدیترانه تا شهری به نام CALIAS که در فرانسه قرار دارد قطار سریع و سیری ساخته می‌شود. این قطار رنگ آبی داشته و به همین خاطر به‌قطار آبی شهرت داشته است. در آن زمان این قطار به‌سرعت شهرت داشته. در همان سال بنتلی مدل 6 کوپه را ساخته که بسیار بر روی سرعت و توانمندی آن مانور می‌داده. روزی برای اینکه بنتلی ادعای خود را مبنی بر سریع و پایدار بودن خودرو خود اثبات کند اعلام می‌کند که می‌خواهد این خودرو در کنار قطار آبی مسابقه‌ای را شروع کند و در پایان این مسابقه این خودرو بنتلی باشد که زودتر به خط پایان می‌رسد. البته در مورد برنده مدرک قوی در دسترس نیست ولی عده‌ای می‌گویند خودرو بنتلی توانسته سریع‌ترین قطار آن روزها را شکست دهد وعده‌ای هم معتقدند که بنتلی نه‌تنها این مسابقه را نبرده بلکه با اختلاف زیادی هم شکست‌خورده. به‌هرحال تمام این داستان را گفتم تا به دلیل ساخت این خودرو برسم. در 2015 و به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد این افسانه کمپانی بنتلی تصمیم گرفت که خودرویی از سری MULSSANE SPEED را به‌طور سفارشی بانام قطار آبی تولید نماید تا یا آن روز بزرگ را گرامی بدارد. بنتلی می‌گوید طراحی و رنگ این خودرو به‌گونه‌ای انجام‌شده که همه را به یاد آن مدل افسانه‌ای بیندازد. این خودرو درزمینهٔ پیشرانه هیچ فرقی با مدل‌های پایه ندارد و عمده فرق آن به قسمت رنگ و طراحی بیرونی آن بازمی‌گردد. قیمت این مدل در حدود 380 هزار دلار تعیین‌شده بود.

 

 

Bentley Mulsanne W.O. Edition

 

 

این‌یکی هم یک مدل خاص است و البته بیشتر به خاطر احترام و گرامی داشت والتر اوون بنتلی (Walter Owen Bentley) مؤسس شرکت بنتلی ساخته‌شده است. در سال 2018 و در 100 سالگی تأسیس بنتلی مهندسان بنتلی به یاد مؤسس این شرکت این خودرو را ساختند. البته این خودرو به‌صورت کاملاً محدود ساخته شد. جالب است که بدانید طراحی خارجی این خودرو از روی خودرو شخصی W.O الهام گرفته‌شده است. همان‌طور که در تصویر هم مشخص است نمونه اصلی در بخش طراحی از دورنگ اصلی سفید و مشکی مات استفاده کرده. در این مدل خاص نیز سعی شده از این دورنگ استفاده شود تا بینندگان این خودرو به یاد خودرو مالک و مؤسس این برند بیفتند. در پایان این نکته را هم اضافه کنیم که این خودرو تنها از همین رنگ استفاده می‌کند و هیچ رنگ دیگری برای آن وجود ندارد.

 

Bentley Mulsanne 6.75 Edition 2020

 

 

شاید بپرسید دلیل این نام‌گذاری عجیب‌وغریب چیست؟ این خودرو درواقع پایان راه MULLINER و موتور افسانه‌ای 8 سیلندر بنتلی با حجم 6.75 لیتر است. این موتور در سال 1958 ساخته شد و تا 2010 در خودروهای بنتلی استفاده می‌شد. البته در همین سال 2020 نیز مدل‌های توسعه‌یافته آن در بعضی از خودروهای بنتلی دیده می‌شود. عمده زحمت تولید این موتور بر دوش شرکت MULLINER یکی از همکاران قدیمی بنتلی بود که البته با این مدل رسماً این همکاری به پایان خود می‌رسد. حتماً می‌دانید که به دلیل شرایط اقلیمی و بحران‌های آب‌وهوایی کشورهای اروپایی تصمیماتی مبنی بر استفاده هر چه بیشتر از خودروهای برقی گرفته‌اند. انگلیس هم که یکی از بزرگ‌ترین قربانیان شرایط اقلیمی جدید به شمار می‌رود در صف اول این مبارزه قرارگرفته است. با توجه به قوانین دولت این کشور برای خودروسازان تمامی کمپانی‌های تولید کننده خودرو وظیفه‌دارند که دیگر از پیشرانه‌های پرمصرف استفاده نکنند. متأسفانه یکی از آن دشمنان محیط‌ زیست همین موتور افسانه‌ای 6.75 لیتری است که تا به الان قریب به 52 سال سابقه خدمت به خودروهای بنتلی را در کارنامه دارد. ولی با تمام این‌ها بنتلی چاره‌ای به‌جز حذف این موتور نداشته و طی این کار اعلام کرده که از سال 2023 تمام خودروهای این کمپانی به‌صورت برقی یا هیبریدی تولید خواهند شد. به نظر می‌رسد این خودرو بسیار برای مجموعه‌داران با ارزش به نظر برسد چراکه آخرین خودرو بنتلی است که از این پیشرانه استفاده می‌کند.

در یک ‌کلام باید MULSSANE را عالی خطاب کرد. ابن خودرو اولین مدلی بود که بنتلی جسارت و شهامت خود را در عصر جدید با آن به نمایش گذاشت. این خودرو در طول تاریخ تولیدش تغییرات چشمگیری به خود دیده ولی آن چیزی که دراین‌بین هیچ‌گاه از این خودرو حذف نشده اصالت و ارزش بالای آن بوده. امیدوارم این خودرو تا همیشه در دل صنعت خودروسازی جهان ماندگار بماند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها