کد خبر : 4008

جگوار E-Type انگلیسی همیشه جاه طلب

جگوار E-Type انگلیسی همیشه جاه طلب

نام جگوار ای­‌تایپ همواره به عنوان یکی از مهم ترین اتومبیل های اسپرت تاریخ خودروسازی مطرح می شود. اما ای‌تایپ چه مسیری را از اولین جرقه های ایده‌اش تا پایان تولیدش طی کرده است؟

به گزارش خودروتک، هنوز که هنوزه، درک سرعت سرسام­‌آور 150 مایل بر ساعتی ای­‌تایپ در حالی که سرعت 70 مایل بر ساعتی ابوقراضه های خانوادگی سرعت زیادی در سال 1961 محسوب می شد، برای همه سخت است.

در زمان نمایش اولیه­‌اش در نمایشگاه ژنو 1961، تمام چشم ها مبهوت این خودروی بریتانیایی شده بود. تمام تیترها از یک خودروی زیبا و در عین حال قدرتمند و سریع می گفتند. انزو فراری ای‌­تایپ را زیباترین خودروی جهان می دانست و بسیاری دیگر، مدل های کوپه و رودستر اولیه آن را از تمام جهات بی نقص می دانستند.

به هر حال جگوار فقط یک عدد ای‌­تایپ برای نمایش در نمایشگاه ژنو داشت. به همین دلیل سِر ویلیامز لیونز، موسس و رییس شرکت، چند روز پیش از شروع نمایشگاه دستور داد که نسخه­‌ای دیگر از ای­‌تایپ سریعا ساخته شود. ای‌­تایپ رودستر در وقت های اضافه آماده شد و نورمن دویس، راننده تست وقت جگوار در سفری فوری آن را از شهر کاونتری، مقر جگوار تا شهر ژنو سوییس راند.

جگوار ای‌تایپ

جگوار ای‌تایپ – نمایشگاه ژنو – 1961

اما داستان ای‌­تایپ مدت­‌ها پیش از این سفر یازده ساعته شروع شده بود. به راحتی می توان شباهت های جگوار دی‌­تایپ مسابقات لمانز را که در دهه 50 میلادی در مسابقات شرکت میکرد با ای‌­تایپ را تشخیص داد و موتور 3.8 لیتری شش سیلندر خطی ای‌­تایپ از جگوار XK که در سال 1958 معرفی شده بود برداشته شده بود.

اگرچه ایده اولیه‌­ی ای­‌تایپ در نسخه پروتوتایپ E1A که در سال 1957 معرفی شده بود متبلور بود. جایی که داستان ای­‌تایپ از آن شروع شد. ولی E1A مالکوم سایر، مهندس هوافضا و بعدا آیرودینامیست خودروها، بسیار کوچک­‌تر از نسخه اصلی ای‌­تایپ بود و از یک پیشرانه 2.4 لیتری بهره می برد، اما طراحی سیستم تعلیق مستقل عقب، اتفاقی بود که تا چهل سال بعد به عنوان امضای جگوار در خط تولید این خودروساز حضور داشت.

همانطور که در نسخه‌های مفهومی، طراحی و ابعاد ماشین شکل داده می‌­شد، لیونز به این نتیجه رسید که باید برای موفقیت در بازار آمریکا، ای‌­تایپ بزرگتر باشد و همین گونه نیز شد.

زمانی که ای‌­تایپ در سال 1961 معرفی شد، از یک موتور 3.8 لیتری شش سیلندر خطی بهره می برد که قادر به تولید 265 اسب بخار قدرت بود که توسط یک جعبه دنده چهارسرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شد. جگوار ادعا می­کرد که ای­‌تایپ می‌­تواند به سرعت 150 مایل بر ساعت برسد. اگرچه این عدد برای نسخه های تولید شده کمی خوشبینانه بود. اما با قیمت 2097 پوندی برای نسخه های رودستر، و 2196 پوندی نسخه های کوپه، که تقریبا نصف مدل های مشابه دیگر برندها بود، سرعت و عملکرد آن‌چنان مهم نبود.

جگوار ای‌تایپ

در تستی که مجله AutoCar در سال 1961 روی نسخه کوپه انجام داد، میانگین سرعت 150.4 مایل در ساعت و شتاب صفر تا شصت مایل 6.9 ثانیه‌­ای ثبت شد.  اگرچه نسخه تست شده، کاملا برای پیست آماده شده بود، اما همین اعداد باعث شدند که خیل عظیمی از سلبریتی ها و قشر مرفه جامعه، در صف خرید ای‌­تایپ قرار بگیرند.

موفقیت زودهنگام در موتوراسپورت، جگوار را به فکر ساختن نسخه های سریع­تر و سبک‌­تر با شاسی مونوکوک و بدنه آلومینیومی به جای نسخه های اصلی فولادی انداخت. این به روز رسانی ها، در پیست و تحت هدایت رانندگان مطرحی همچون جکی استوارت و گراهام هیل، ارزش­شان را نشان دادند. همین نسخه ای­‌تایپ سبب شد که جگوار در سال 2014، در تولید محدود، شش عدد ای­‌تایپ با امکانات جدیدتر و با قیمت یک میلیون پوند به بازار عرضه کند.

جگوار در سال 1964، تصمیم به توسعه نسخه جاده‌­ای ای‌­تایپ گرفت. در قدم اول آن ها موتور 4.2 لیتری جگوار XK را برداشتند. اگرچه این پیشرانه جدید، به همان اندازه موتور قدیمی 3.8 لیتری -265 اسب بخار- قدرت داشت، اما گشتاور آن بهبود یافته بود. جگوار جعبه دنده را نیز دست‌خوش تغییرات قرار داد و به جای یک جعبه دنده دستی معمولی از همان جعبه دنده در حالت سینکرومش استفاده کرد. در همان سال و برای رفع نیاز خانواده ها، یک نسخه 2+2 نیز توسط جگوار به بازار عرضه شد. اگرچه دو صندلی عقب آنچنان فضای مناسبی نداشتند و تقریبا غیرقابل استفاده بودند.

در سال 1967، تغییراتی دیگر روی ای‌­تایپ به انجام رسید که به سری 1.5 معروف شد و تنها یک سال در خط تولید بود. چراغ های جلو تغییر کرده بودند و ترمز ها نیز قدرتمند تر شدند. این تغییرات بعدا در سری دوم ای‌­تایپ هم قابل مشاهده بودند.

جگوار ای تایپ

اما با گذشت زمان، جگوار دیگر به ای‌­تایپ به عنوان یک ماشین مسابقه­‌ای نگاه نمی کرد و قدم در راه تبدیل آن به یک خودروی جی‌­تی گذاشته بود. این تغییرات در سال 1971 با معرفی ای‌­تایپ سری سه به اوج خودش رسید. موتور 5.3 لیتری دوازده سیلندر خورجینی به ای‌­تایپی که کمی بزرگ تر و کمی زشت شده بود، قدرت می داد.

این موتور دوازده سیلندر توسط والتر حسن و هری ماندی برای نسخه های سدان جگوار XJ ساخته شده بود. اما فرصت چپاندن آن در ای‌­تایپ جمع و جور و دیدن نتیجه، ترغیب کننده تر از آن بود که فکرش را می­‌کنید. نتیجه کار آن بود که ای­‌تایپ دوازده سیلندر تا سال 1975 در خط تولید تاخت تا این که با نسخه XJ-S جایگزین شد.

ای‌تایپ در مجموع عمر 14 ساله خود، امروزه ای­‌تایپ تبدیل به اثری الهام بخش شده و میراث آن، همچنان در کمپانی جگوار سبب تولید مدل هایی مانند اف‌­تایپ می شود.

منبع: فرمول یک ایران

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها