کد خبر : 39940

نگاهی به اولین خودروهای تولید شده در تاریخ

نگاهی به اولین خودروهای تولید شده در تاریخ

نهم مارس سال ۱۸۸۵ بود که ثمره سال‌ها تلاش شبانه‌روزی و پشتکار «گوتلیب دایملر» به بار نشست و اولین موتور بنزینی کاربراتوردار (انفجاری) اختراع شد. این مهندس، مکانیک و صنعت‌گر آلمانی با کمک دوستش مهندس ویلهلم مایباخ در کارگاه کوچک‌شان واقع در جنوب آلمان، موفق به ساخت اولین موتور بنزینی جهان شدند و آن را روی بدنه‌ای با چهارچرخ بستند، سپس مردم تماشا کردند و آن را «ارابه بدون اسب» خواندند.

به گزارش خودروتک به نقل از خراسان ، نهم مارس سال ۱۸۸۵ بود که ثمره سال‌ها تلاش شبانه‌روزی و پشتکار «گوتلیب دایملر» به بار نشست و اولین موتور بنزینی کاربراتوردار (انفجاری) اختراع شد. این مهندس، مکانیک و صنعت‌گر آلمانی با کمک دوستش مهندس ویلهلم مایباخ در کارگاه کوچک‌شان واقع در جنوب آلمان، موفق به ساخت اولین موتور بنزینی جهان شدند و آن را روی بدنه‌ای با چهارچرخ بستند، سپس مردم تماشا کردند و آن را «ارابه بدون اسب» خواندند.

این خودرو که نخستین خودروی جهان بود و تصویر آن را درکنار همین مطلب می‌بینید در آن روز‌ها صدا‌های گوشخراش زیادی تولید می‌کرد، زیرا که هنوز ساخت اکزاست (اگزوز) آن کامل نشده بود. با گذشت زمانی کوتاه از این رونمایی، چندین و چند شرکت تصمیم به سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خودروسازی گرفتند که بیشترشان این روز‌ها جزو غول‌های این صنعت به حساب می‌آیند.

در پرونده امروز زندگی‌سلام و در سالروز ساخته شدن نخستین خودروی جهان، برای آشنایی با اولین خودروی تولید شده برند‌های مختلف و بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، بی‌ام دبلیو، فورد، فولکس واگن، سیتروئن و ... با ما همراه باشید.

فروش ۴۵ دستگاه خودرو در سال اول تولید

نام برند: مرسدس بنز

سال ساخت: ۱۸۹۱

حداکثر سرعت: ۱۷ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

مرسدس بنز به عنوان شرکتی خودروساز در سال ۱۸۹۱ یعنی شش سال بعد از ساخت اولین خودروی جهان، وارد این صنعت شد. اولین خودروی مرسدس بنز به سه چرخ و پیشرانه ۹۵۴ سی‌سی با قدرت ۰.۷۵ اسب‌بخار مجهز بود. در همین سال، بنز اولین خودروی چهارچرخ موسوم به ویکتوریا را طراحی کرد. ویکتوریا از پیشرانه ۱۷۴۵ سی‌سی با قدرت ۳ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. حداکثر سرعت ویکتوریا ۱۷ کیلومتر‌بر‌ساعت بود که با فروش ۴۵ دستگاه در سال ۱۸۹۳ به موفقیتی نسبی رسید. مرسدس بنز در یک قرن گذشته، تغییرات زیادی کرده و طبق جدیدترین آمارها، سالانه بیش از دو میلیون و ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو را در جهان عرضه می‌کند.

خودرویی با ۲ دنده

نام برند: فورد

سال ساخت: ۱۹۰۳

حداکثر سرعت: ۲۵ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

هنری فورد، اولین خودروی آزمایشی خود موسوم به چهارچرخه را در سال ۱۸۹۶ طراحی کرد که هیچ وقت به مرحله تولید نرسید. پس از تولید این مدل آزمایشی تک‌نمونه، در سال ۱۸۹۹ شرکت خودروسازی دیترویت بنیان نهاده شد که سپس در سال ۱۹۰۱ به شرکت هنری فورد تغییر نام داد. یک سال پس از تغییر نام شرکت، فورد قرارداد خود با سهام‌داران را فسخ کرد تا اتحاد جدید شرکت خودروسازی فورد را تشکیل دهد. اولین محصول این شرکت مدل A با تولید ۷۶۰ دستگاه در سال ۱۹۰۳ بود. مدل A از پیشرانه ۲ سیلندر و جعبه‌دنده ۲ سرعته استفاده می‌کرد. هم اکنون، فورد یکی از برند‌های خودروسازی مهم و بزرگ است و در سال ۲۰۱۸ این شرکت با فروش شش میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در جهان به ششمین شرکت خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد.

صاحب موفق‌ترین خودروی تاریخ

نام برند: فولکس واگن

سال ساخت: ۱۹۳۶

حداکثر سرعت: ۷۵ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

اولین محصول سازمان کرف دوش هیتلر سال ۱۹۳۶ تولید شد، اما اولین خودروی تولید انبوه تا سال ۱۹۴۵ رونمایی نشد. پس از این‌که نیرو‌های ارتش بریتانیا کارخانه فولکس واگن در ولفسبورگ را اشغال کردند، طرح به غنیمت‌گرفتن خودروی تیپ یک برای خودروسازان انگلیس مطرح شد، اما دولت انگلیس معتقد بود تیپ یک، خودروی موفقی نخواهد شد. تیپ یک که به بیتل هم شهرت دارد، در خانه ماند تا با تولید بیش از ۲۱ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۰۳، موفق‌ترین خودروی تاریخ شود! فولکس واگن پس از ورشکستگی، دوباره به خودروسازی برگشت.

بعد از دهه‌ها تلاش و سودآوری، غول خودروسازی آلمان با تولید میلیون‌ها خودرو در سال و دراختیارداشتن برند‌های بزرگی مثل آئودی، لامبورگینی، دوکاتی، بوگاتی، اشکودا، پورشه و بنتلی همچنان در حال رشد و توسعه است.

توجه به سرعت از همان ابتدا

نام برند: رنو

سال ساخت: ۱۹۰۳

حداکثر سرعت: ۳۲ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

سال ۱۸۹۹ برادران رنو یعنی لوئیس، مارسل و فرناند، شرکت خودرویسازی سوسیته رنو فره را تأسیس کردند. اولین خودرو رنو که نامش CV۱ بود، سرعتش به ۳۲ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسید و هر سال، ارتقای چشمگیری می‌یافت. شعار آن‌ها از همان ابتدا، توجه بیشتر و بیشتر به سرعت بود. اولین نمونه رنو CV۱ محصول سال ۱۹۰۳ با قدرت ۵ اسب‌بخار بود. مدل ۱۸۹۹ که به تولید انبوه نرسید، فقط یک اسب‌بخار قدرت داشت. شرکت رنو در سال‌های گذشته، همواره از شرکت‌های مطرح تولیدکننده خودرو‌های اقتصادی، شهری و خانوادگی بوده است. این برند فرانسوی امروز در قالب اتحادی بزرگ با شرکت‌های نیسان و میتسوبیشی همکاری مستقیم و نزدیک دارد.

در تلاش برای خاص نشان دادن خود

نام برند: بی‌ام دبلیو

سال ساخت: ۱۹۲۷

حداکثر سرعت: ۵۳ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

خودروساز مشهور باواریا سال ۱۹۱۶ با تولید موتور‌های هواپیما، فعالیت رسمی‌اش را با نام BMW آغاز کرد. همچنین در سال ۱۹۲۳، اولین موتورسیکلت و در سال ۱۹۲۷، اولین خودروِ تاریخ بی‌ام‌و تولید شد. این شرکت از همان ابتدا، کارش را با تغییر مکان فرمان و صندلی راننده از راست به چپ اتاق، شروع کرد تا خاص بودن خودش را به مخاطب نشان دهد. بی‌ام دبلیو این روز‌ها و پس از پشت‌سرگذاشتن رویداد‌های تاریخی، یکی از پرچم‌داران دنیای خودرو‌های اسپرت و لوکس با فروش حدود سه میلیون دستگاه است.

خودرویی شبیه ادوات جنگی

نام برند: سیتروئن

سال ساخت: ۱۹۱۹

حداکثر سرعت: ۶۵ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

آندره سیتروئن در دوران جنگ جهانی اول، یک کارخانه تولید ادوات جنگی راه‌اندازی کرده بود، اما در سال ۱۹۱۶، سیتروئن به صنعت خودرو وارد شد؛ اولین محصول این برند فرانسوی، سال ۱۹۱۹ ساخته شد. تنها چهار ماه پس از پایان جنگ جهانی اول، سیتروئن تیپ A را با پیشرانه ۴ سیلندر ۱۳۲۷ سی‌سی و نهایت سرعت ۶۵ کیلومتر‌برساعت تولید کرد. خودرویی که شبیه ادوات جنگی بود! تا سال ۱۹۲۱ و پایان عمر تیپ A، سیتروئن ۲۴ هزار دستگاه از این مدل را عرضه کرد.

سیتروئن در سال ۱۹۳۴ ورشکسته شد تا دراختیار میشلن، بزرگ‌ترین بستانکار خود قرار بگیرد. یک سال بعد، بنیان‌گذار این برند یعنی آندره سیتروئن درگذشت. سرانجام در سال ۱۹۷۶، پژو برند سیتروئن را خرید که حاصل آن، شکل‌گیری اتحاد خودروسازان فرانسوی در قالب گروه خودروسازی PSA شد.

عاقبت اخراج از شرکت

نام برند: آئودی

سال ساخت: ۱۹۱۰

حداکثر سرعت: ۳۸ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

بنیان‌گذار برند آئودی ابتدا با شرکت هورچ در سال ۱۹۰۴ وارد صنعت خودروسازی شد. آگوست هاف پس از مشاجره با اعضای هیئت‌مدیره، این شرکت را ترک کرد تا شرکتی جدید تأسیس کند. او در سال ۱۹۱۰، آئودی را با مدل A بنیان نهاد. مدل A آئودی که ۱۴۰ دستگاه از آن تولید شد، به پیشرانه ۴ سیلندر ۲۶۱۲ سی‌سی مجهز بود. دومین خودروی آئودی مدل B بود که سال ۱۹۱۱ عرضه شد. امروزه، برند آئودی دراختیار غول خودروسازی آلمان یعنی گروه فولکس واگن قرار دارد. آئودی با تولید بیش از دو میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸، یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهان در کلاس خودرو‌های لوکس است.

خودرویی برای لاکچری‌ها

نام برند: رولز رویس

سال ساخت: ۱۹۰۴

حداکثر سرعت: ۳۱ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

سال ۱۹۰۴، هنری رویس پیش از آشنایی با چارلز رولز، اولین خودروی خود را تولید کرد. رولز، اشراف‌زاده ثروتمندی بود که پس از دیدن توانایی‌های رویس به او پیشنهاد کاری هیجان‌انگیزی داد. درحقیقت، رولز پیشنهاد کرد تا زمانی‌که نام او هم روی خودرو در کنار رویس وجود داشته باشد، تمام محصولات را پیش خرید می‌کند. طولی نکشید که اولین خودرو با نشان رولز رویس مجهز به پیشرانه ۲ سیلندر تولید شد. پیشرفت رولز رویس به‌قدری سریع بود که اولین خودروی خود با پیشرانه ۸ سیلندر را در سال ۱۹۰۶ یعنی تنها دو سال بعد تولید کرد. سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در این برند انگلیسی باعث شد تا نام رولز رویس همواره یادآور برندی با خودرو‌های باکیفیت و لوکس و گران‌قیمت در دنیا باشد.

از ساخت آسیاب تا خودرو

نام برند: پژو

سال ساخت: ۱۸۹۱

حداکثر سرعت: ۱۵ کیلومتر بر ساعت

 

مروری بر تاریخچه‌ی خودرو؛ ارابه‌های بدون اسب

 

برند پژو سال ۱۸۴۲ بنیان گذاشته شد و پیش از تولید دوچرخه، عرضه‌کننده انواع آسیاب‌های کوچک نمک و فلفل بود. این برند فرانسوی در سال ۱۸۹۱ همچون مرسدس بنز، اولین خودروی خود را با ۴ چرخ و پیشرانه ۲ سیلندر تولید کرد. تولید این مدل در سال اول عرضه فقط به پنج دستگاه محدود بود، اما تیراژ آن در سال ۱۸۹۲ به ۲۹ دستگاه افزایش یافت. در سال ۱۹۰۰، پژو هر سال ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کرد که با استقبال مشتریان رو به رو بود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها