کد خبر : 39419

زندگینامه کارل بنز موسس برند مرسدس بنز

زندگینامه کارل بنز موسس برند مرسدس بنز

بنز اولین خودرویی است که با سوخت بنزینی به حرکت درآمد. خالقش پسری بود خلاق و بااستعداد که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد. پدرش تعمیرکار و مکانیک موتور‌های اتومبیل بود و پسرش عاشق تحصیل و علم.

به گزارش خودروتک به نقل از جام جم ، کارل بنز علی‌رغم این که پدرش بسختی معاش زندگی‌اش را تامین می‌کرد، توانست به همت والدینش به تحصیل ادامه دهد و قدم در دانشگاه بگذارد.

او توانست در دانشگاه در رشته پلی‌تکنیک فارغ‌التحصیل شود؛ البته در کنار درس به پدرش در تعمیر اتومبیل نیز کمک می‌کرد.

کارل اهل یکی از شهر‌های آلمان به نام کارلسروهه بود. پس از پایان تحصیلاتش، اولین تجربه کاری‌اش طراحی ساخت یک کارخانه در شهر مانهایم بود، ولی دیری نپایید که کارش را از دست داد و وارد شرکتی ساختمانی در وین شد.

او سپس در سال ۱۸۷۱ تصمیم گرفت در شرکتی که متعلق به خودش است، کار کند.. به همین خاطر با یک مکانیک به نام آگوست ریتر، اولین شرکت خود را در مانهایم آلمان تاسیس کرد، ولی نتوانست به همکاری با شریکش ادامه دهد.

او تصمیم گرفت با کمک نامزدش، برتا ریگر، موانع موجود بر سر راه خود را بردارد. برتا جهیزیه‌اش را فروخت و به او در خرید سهام ریتر کمک کرد. آن‌ها یک سال بعد با هم ازدواج کردند و صاحب ۵ فرزند به نام‌های ایگن، ریچارد، کلارا، تایلد و آلن شدند.

کارل بنز اگرچه در ابتدا در تجارت موفقیتی به دست نیاورد و شانس به او روی خوشی نشان نداد؛ اما با تلاش بی‌وقفه توانست چند امتیاز مهم برای تولید و تکمیل موتور‌های دوزمانه دریافت کند. او تا زمانی که به استاندارد‌های موردنظرش نمی‌رسید، دست از کار نمی‌کشید.

وی با کمک مخترعان و همکاران جدیدش و با پشتیبانی مالی یک بانک در مانهایم، یک شرکت سهامی را تاسیس کرد. ۵۰ درصد سهام این شرکت در اختیار کارل بود، ولی به عنوان یک عضو هیات‌مدیره و سهامدار از حق اظهارنظر کمتری نسبت به دیگران برخوردار بود؛ چراکه همکاران و دیگر سهامداران شرکت درصدد بودند به نوعی نفوذ خود را در شرکت افزایش دهند و این رفتار‌ها و در نهایت برخورد‌ها سبب شد که کارل بنز پس از یک سال شرکت را ترک کند.

در همان سال بنز یک پشتیبان مالی دیگر به نام فردریک ویلهم ایلینگر در ماکس رز پیدا کرد. فردریک یک فروشگاه دوچرخه‌فروشی داشت و بنز متوجه علاقه زیاد او به وسایل موتوری شد و در همان زمان بود که بنز با کمک فردریک و یک شرکت دیگر، شرکت خود را به نام بنز راه‌اندازی کرد.

آن‌ها توانستند نیروی کار شرکت خود را به ۲۵‌نفر افزایش دهند. آن‌ها تا جایی پیشرفت کردند که دیگر قادر بودند امتیاز تولید موتور‌های بنزی خود را به دیگران واگذار کنند. بعد از این بود که بنز تصمیم گرفت تمام وقتش را صرف توسعه موتور‌های اتومبیل کند. سرانجام او موتور‌های چهارزمانه بنزینی خود را روی کالسکه‌ای نصب کرد و در سال ۱۸۸۶ بود که توانست از اولین خودروی بنزینی خود بهره‌برداری کند و آن را به نمایش عمومی بگذارد.

تا سال ۱۸۸۷ او ۳ مدل از این نوع خودرو‌ها را طراحی کرد. بنز، مدل اول را در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء کرد.

مدل دوم را چندین بار طراحی و بازسازی کرد و مدل سوم هم دارای چرخ‌های چوبی بود که همسرش، برتا برای اولین بار با این خودرو به مسافرت طولانی رفت.

در سال ۱۸۸۶ بنز توانست به مرحله‌ای از موفقیت برسد که تولیداتش دیگر جوابگوی تقاضای مردم نبود، در نتیجه تصمیم گرفت کارخانه خود را توسعه دهد.

بتدریج «بنز» در امر خودروسازی پیشتاز شد و در سال ۱۸۹۹ به یک شرکت سهامی بزرگ تبدیل شد. به طوری که در آن زمان سالانه ۵۷۲ دستگاه خودرو تولید می‌کرد.

دوران پس از موفقیت‌

در سال ۱۹۰۳ کارل از کار‌های فنی کناره گرفت تا به عنوان ناظر هیات مدیره به کار خود ادامه دهد. این اقدام او به دنبال مشاجره‌ای بود که با مدیرعامل داشت. اما ۳ سال بعد به این نتیجه رسید که شرکتی به نام خودش یعنی «کارل بنز» در لیرنبورگ آلمان تاسیس کند.

سهامداران این شرکت خودش و پسرانش بودند. آن‌ها در ابتدا تمام تلاش‌شان را بر این گذاشتند که خودرو‌هایی با موتور بخار تولید کنند. ولی زمان در حال تغییر بود و تقاضا برای این موتور‌ها کاهش یافت، بنابراین او مجبور شد خط‌مشی خود را تغییر دهد.

در سال ۱۹۱۲ «بنز» شرکت را به عنوان یک شریک ترک کرد و پسرانش را تنها گذاشت و شرکت بسرعت پیشرفت کرد و شعبه‌هایی در بازار‌های مختلف ایجاد کرد.

برای مثال در انگلیس خودرو‌های تولیدی این شرکت به خاطر کیفیت بالایی که داشتند به عنوان تاکسی به کار گرفته شدند و هر روز بر محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شد.

در سال ۱۹۲۳ کارل آخرین خودرو‌های تولیدی خود را ساخت. این خودرو ۸ و دیگری ۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. هر دوی این‌ها را بنز برای استفاده شخصی خودش نگه داشت و از آن‌ها لذت برد و هرگز آن‌ها را نفروخت و این خودرو‌ها اکنون در موزه نگهداری می‌شوند.

انتخاب نام مرسدس‌

مرسدس نام یک دختر اسپانیایی است و نام دختر امیل یکینگ، تاجر بزرگ اتریشی است و کارل نام او را روی محصول خود گذاشت. پدر این دختر نماینده فروش محصولات بنز بود.

کارل بنز در چهارم آوریل ۱۹۲۹ در منزلش واقع در لیدنبورگ درگذشت و امروزه خانه‌اش به عنوان دفتر مرکزی مرسدس بنز استفاده می‌شود.

اگرچه خودش چندان از ثروتش بهره‌مند نشد، اما امروزه کارخانجات بنز زیباترین و بهترین اتومبیل‌ها را به بازار عرضه می‌کنند و سبب افتخار بازماندگان کارل می‌شوند.

درآمد بنز

گروه خودروسازی مرسدس متشکل از برند‌های مرسدس بنز، مای‌باخ، اسمارت، مرسدس بنز AMG و مرسدس بنز مک لارن است. این گروه در سال ۲۰۰۴ بیش از یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه از خودرو‌های خود را به فروش رساند.

به دلیل برخی از مسائل زیست محیطی، فروش برند مرسدس بنز در سال ۲۰۰۳ دو درصد کاهش داشت و این در حالی است که فروش بخش اسمارت این گروه به دلیل معرفی مدل جدید ۲۲ درصد افزایش داشته است.

درآمد گروه مرسدس در سال ۲۰۰۴ به ۶.۴۹ میلیارد یورو رسید.

گروه مرسدس سعی کرده است به منظور سودآوری بیشتر، عمده تمرکز خود را متوجه مسائل مربوط به کیفیت، راندمان و قدرت محصولات خود کند.

کیفیت یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های برند مرسدس بنز است. آن‌ها در طول روند تولید بار‌ها خودرو را مورد آزمایش قرار می‌دهند و پس از آن نیز سعی می‌کنند با ارتباط با فروشندگان و مشتریان از کیفیت و چگونگی محصول خود پس از تولید اطلاع حاصل کنند.

فروش ۲۰۰۴ گروه مرسدس در بازار‌های توسعه یافته متفاوت بوده است. به عنوان مثال در اروپای غربی ۳ درصد کاهش و در اسپانیا ۱۰‌درصد افزایش داشت و در بازار چین با ۶ درصد افزایش به ۹۸۰۰ دستگاه رسید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها