کد خبر : 37467

مزدا 100 ساله شد

مزدا 100 ساله شد

کارخانه کوچکی که در سال ۱۹۲۰ کار خود را با تولید چوب‌پنبه آغاز کرد، امسال به عنوان یکی از خودروسازان مطرح جهان صدمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد. به این مناسبت، هفته گذشته مراسمی در دفتر مرکزی مزدا در شهر هیروشیما برگزار شد.

به گزارش خودروتک به نقل از برترین‌ها: کارخانه کوچکی که در سال ۱۹۲۰ کار خود را با تولید چوب‌پنبه آغاز کرد، امسال به عنوان یکی از خودروسازان مطرح جهان صدمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد.

به این مناسبت، هفته گذشته مراسمی در دفتر مرکزی مزدا در شهر هیروشیما برگزار شد.

جهان خودرو؛ صد سالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی

گفته می‌شود که مزدا به مناسبت صدسالگی خود مدل تازه‌ای به بازار عرضه خواهد کرد

جوجیرو ماتسودا، موسس شرکت صنایع چوب‌پنبه سازی تویو، پس از کسادی تجارت چوب‌پنبه به فکر ساخت ماشین‌آلات و سپس موتورسیکلت افتاد.

ماتسودا که باور‌های مذهبی داشت، نام جدید شرکت را از اهورا مزدا، پروردگار دین زرتشت گرفت. مزدا در زبان ژاپنی تلفظی مشابه با نام او داشت و آغاز فعالیت تازه به نام یکی از خدایان کهن، انتخابی خوش‌یمن بود.

جهان خودرو؛ صد سالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی

اولین موتورسیکلت سه‌چرخه مزدا در سال ۱۹۳۱ ساخته شد

اولین موتورسیکلت سه‌چرخه مزدا به نام مزدا گو در سال ۱۹۳۱ به بازار آمد و به سرعت جای خود را در خیابان‌های هیروشیما باز کرد. مزدا خود را برای تولید اولین ماشینش آماده می‌کرد که جنگ جهانی دوم آغاز شد.

در طول جنگ، کارخانه مجبور به ساخت اسلحه شد و با اینکه به سرعت پس از بمباران اتمی هیروشیما فعالیت خود را از سر گرفت، بیست سال طول کشید تا اولین ماشین خود را تولید کند.

عرضه مدل R۳۶۰ کوپه در سال ۱۹۶۰ با رونق گرفتن اقتصاد کشور همزمان بود. مزدای کوچک اگرچه ظاهری عجیب داشت، اما قیمت مناسب و کاربردی بودنش آن را به ماشین محبوب خانواده‌های ژاپن تبدیل کرد.

جهان خودرو؛ صد سالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی

مدل R۳۶۰ همزمان با رونق اقتصاد ژاپن به بازار عرضه شد

چند سال بعد، مزدا با ساخت یک مدل اسپرت به اعتباری جهانی دست یافت. مزدا کوزمو نه تنها ماشینی اسپرت با ظاهری چشم‌نواز بود، بلکه اولین ماشین جهان بود که از موتور وانکل نیرو می‌گرفت.

موتور‌های درون‌سوز وانکل با روشی متفاوت از موتور‌های پیستونی کار می‌کنند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل، مهندس آلمانی اختراع شد و به خاطر کوچک و کارآمد بودنش طرفداران زیادی پیدا کرد. اما ساخت آن پیچیده بود و همین باعث شد خودروسازان از مزایای آن صرف‌نظر کنند.

جهان خودرو؛ صد سالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی

مزدا کوزمو اولین ماشین تولید انبوه جهان با موتور درون‌سوز وانکل بود

مزدا پس از کوزمو، مدل‌های دیگری را با موتور وانکل به بازار عرضه کرد و به ستاره مسابقات اتومبیلرانی بدل شد. اوج موفقیت شرکت، کسب اولین پیروزی ژاپن در مسابقات استقامت لومان با ماشینی بود که از موتور وانکل استفاده می‌کرد.

مدل MX-۵ هم از مشهورترین ماشین‌های ساخت مزدا است. در سال ۱۹۸۹ و پس از سال‌ها کسادی بازار ماشین‌های دو نفره اسپرت، مزدا با عرضه این مدل به موفقیتی جهانی دست یافت. MX-۵ با بیش از یک میلیون دستگاه فروش در سه دهه گذشته، موفق‌ترین ماشین اسپرت جهان است.

مزدا در دهه نود اولین خودروسازی بود که نمایشگر لمسی و راه‌یاب ماهواره‌ای را در محصولاتش عرضه کرد، اما بحران اقتصادی نقشه‌های شرکت را برای ورود به بازار ماشین‌های لوکس نقش بر آب کرد.

جهان خودرو؛ صد سالگی خودروساز ژاپنی با نام ایرانی

مزدا امسال اولین ماشین الکتریکی خود را به بازار عرضه می‌کند

مزدا با تولید حدود یک میلیون و ششصد هزار دستگاه به نسبت کارخانه‌هایی نظیر تویوتا و فولکس‌واگن، شرکت کوچکی است. این کارخانه در بیست سال گذشته توانسته با تکیه بر نوآوری‌های مهندسان و خلاقیت طراحانش از بحران‌های صنعت خودرو عبور کند و همزمان با کارخانه‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از خود رقابت کند.

این شرکت امسال اولین مدل الکتریکی خود به نام MX-۳۰ را به بازار عرضه کرده و گفته می‌شود که قصد دارد به مناسبت صد سالگی‌اش یک مدل اسپرت جدید رونمایی کند.

همزمان با برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو قرار است مدل‌های مشهور مزدا در صد سال گذشته نمایش داده شود و مراسم ویژه‌ای هم در بهار آینده در شهر هیروشیما برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها