کد خبر : 3479

کلاسیک های تاریخ سازی که مرسدس بنز را زنده کردند

کلاسیک های تاریخ سازی که مرسدس بنز را زنده کردند

نمی‌توانید خود را ماشین باز حرفه‌ای بنامید و مرسدس بنز را دوست نداشته باشید؛ از خودروهای لوکس سواری مانند کلاس S گرفته تا کامیون‌های قدرتمند آکتروس، همگی مورد استقبال عموم مردم هستند. بیش از صد و دو سال است که ستاره نقره‌ای بر جهان می‌تابد و طی این سال‌ها توانسته به چهره‌ای شاخص و تاثیرگذار در صنعت خودروسازی تبدیل شود.

به گزارش خودروتک، البته نباید فراموش کرد، این مرسدس بنز بود که با ساخت نخستین خودرو جهان صنعت مذکور را پایه گذاری کرد. درحقیقت «کارل بنز» را می‌توان پدرخوانده تمامی خودروهای خارج شده از خط تولید شرکتهای مختلف دانست! واقعیتی که متعصبان برند مرسدس به آن افتخار می‌کنند. در این نوشته قصد داریم با تورق سریع تاریخچه ستاره نقره‌ای، ده خودرو را از میان انبوه محصولات آن جدا کنیم. شاید این ده خودرو همگی لوکس و سریع نباشند، اما در تغییرات صنعت خودروسازی نقش ویژه‌ای داشته‌اند.

موتورواگن

این اختراع که نخستین تلاش موفق بشر برای ساخت خودرو به شمار می‌رود، در واقع پیش از ایجاد برند مرسدس بنز ساخته شد؛ با این‌وجود می‌بایست جزو محصولات این برند محسوب شود. در سال 1888 میلادی در حالی که آقای بنز مخترع اطمینان چندانی به کارایی ساخته خود نداشت، «برتا بنز» همسر او، شجاعانه به جاده زد و با اولین خودرو جهان از «منهایم» تا «پوتزایم» رانندگی کرد.

این سفر کوتاه ثابت کرد خودروهایی با پیشرانه احتراق داخلی می‌توانند در آینده به یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه برای رفت‌و‌آمد مبدل شوند. که البته چنین هم شد! بنز موتورواگن مقدمه‌ای بود برای تاریخ صنعت خودروسازی تا سایر افراد و شرکت‌ها نیز به این عرصه وارد شوند.

SSK

حدود 30 سال پس از اختراع اولین اتومبیل با موتور احتراق داخلی، در اواخر دهه 1920 میلادی، ستاره سه پر تصمیم گرفت برای نشان دادن توان خود در زمینه ساخت خودروهای پرفورمنس و مسابقه‌ای، از مدل SSK رونمایی کند. این خودرو با داشتن فاصله محوری کم میتوانست به‌ راحتی از مسیرهای تنگ و پر پیچ و خم با بیشترین سرعت عبور کند و همین مسئله در مسابقات نقطه قوت آن بود. به‌طوری که در چندین مسابقه، از جمله رقابت “میله میا” ایتالیا، توانست عنوان نخست را کسب کند.

امروزه بسیاری از علاقه‌مندان به مرسدس بنز ماکت 1:18 آن را در ویترین خود نگاه می‌دارند؛ چراکه SSK نماد خودروهای مسابقه‌ای و یک نماد تمام عیار از دانش مهندسی مکانیک کلاسیک به‌شمار می‌رود.

300SLR

کلمه SLR درحقیقت سرنام جمله «Sport Leicht Rennen» در آلمانی یا «Sport Light Racing» در انگلیسی است و عموما برای خودروهای مسابقه‌ای به‌کار میرود. خودرو 300SLR مرسدس بنز بعد از بازسازی جنگ جهانی دوم و در سال 1955 میلادی تولید شد. پیشرانه 2.5 لیتری 8 سیلندر خطی با تولید قدرت 310 اسب بخار و گشتاور 318 نیوتن متر توانست افتخارات بسیاری را در رقابت‌های اتومبیل‌رانی کسب کند.

استرلینگ موس، راننده اسطوره بریتانیایی، با این خودرو در مسابقه «میله میا» ایتالیا رانندگی کرد و به پیروزی رسید. در همان سال «پیر لیوگ»، راننده فرانسوی تیم مرسدس در مسابقه 24 ساعته لومان، نمایشی مرگبار را با 300SLR به‌اجرا درآورد و همراه با خود، ده‌ها تماشاچی دیگر را به کام مرگ فرستاد. این حادثه از زمره غم‌انگیزترین اتفاقات در موتوراسپرت به‌شمار می‌رود و زمینه ساز خروج رسمی این کمپانی از مسابقات اتومبیل‌رانی برای سال‌های متمادی شد.

‌اس‌ال ۳۰۰ «GULLWING»

در زمانی که 300SLR با لقب پیکان نقره‌ای مسابقات اتومبیل‌رانی را پشت سر هم فتح می‌کرد، مهندسان ستاره نقره‌ای به این فکر افتادند که چرا نمونه جاده‌ای آن را نسازند؟ همین تفکر باعث شد یکی از خودروهای بی‌نظیر تاریخ متولد شود؛ پیشرانه قدرتمند ۶ سیلندر خطی با پیشینه شرکت در مسابقات گوناگون و درب‌های خاص آن موسوم به «گالوینگ» از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو نوستالژیک محسوب می‌شوند. دلیل اصلی استفاده از این نوع درب‌ها، طراحی خاص 300SL و نبود فضای کافی برای نصب درب‌های عادی بود.

600

این خودرو که در سال 1963 رونمایی شد، در اصل برای تقابل با کادیلاک و رولزرویس به بازار آمد. مدل 600 شباهت زیادی به کلاس S امروزی دارد. با این حال، مرسدس بنز در این مدل کیفیت و حس اطمینان را بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها ترجیح داد؛ برای مثال به‌جای استفاده از شیشه بالابر با عملگر برقی از نمونه پیچیده و گران قیمت‌تر مبتنی بر پمپ هیدرولیکی بهره جست، چراکه استفاده از سیستم هیدرولیکی مطمئن‌تر بود.

۳۰۰ اس‌ای‌ال ۶.۵

مرسدس بنز اس‌ای‌ال ۳۰۰ تلاشی بود برای القای حس خودروهای لوکس آمریکایی. در ساخت این محصول از همان فرمول معروف و مورد علاقه گاوچران‌ها استفاده شد؛ پیشرانه عظیم و قدرتمند، چرم و چوب مرغوب و فضای زیاد برای سرنشینان عقب. همه این موارد کافی بود تا بنز اس‌ای‌ال ۳۰۰ موفقیتش در بازار تضمین شود. با این‌حال، بعد از اینکه یکی از خبرنگاران حوزه خودرو این مدل را «کسل کننده» معرفی کرد «اریک واکسنبرگ»، مهندس شرکت مرسدس، پیشرانه 6.3 لیتری V8 مدل 600 را روی بدنه SEL قرار داد تا بدین ترتیب یکی از سریع‌ترین سدان‌های آن زمان تولید شود. بعدها همین اتفاق سبب شد تا AMG، بخش پرفورمنس ستاره نقره‌ای، به‌وجود بیاید.

کلاس G

هرچند شاه مخلوع ایران، در خرید بخش اعظم سهام مرسدس بنز ناموفق بود، اما توانست ساخت یک خودرو خاص را به آن‌ها پیشنهاد دهد. کلاس G با اینکه در ابتدا برای مقاصد نظامی توسعه یافت و در ارتش چند کشور به کار گرفته شد؛ اما به‌مرور از یک شاسی بلند نظامی به یک خودرو همه فن حریف لوکس مبدل شد. تا آنجا که پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، از کلاس G برای حضور در بین مردم استفاده می‌کرد.

نسل اول این خودرو 38 سال روی خط تولید بود و تنها با تغییراتی اندک در طول آن سال‌ها به تولید خود ادامه داد. به‌جرات می‌توان G63 6×6 را یکی از جذاب‌ترین خودروهای حال حاضر جهان دانست؛ این پیکاپ تراک تولید محدود با داشتن 6 چرخ، طراحی عضلانی و عظیم الجثه، طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان پیدا کرد و جزو خاص‌ترین مدل‌های کلاس G به شمار می‌رود.

Gelandewagen در سال جاری میلادی وارد سومین نسل خود شد و حالا جزو معدود و شاید تنها خودرویی باشد که با کمترین تغییر در طراحی خارجی روی خط تولید قرار دارد. به‌نظر می‌رسد که این خودرو فعلا قصد انقلاب در طراحی خود ندارد و به همین رویه تا سال‌های آینده اد‌امه می‌دهد!

190E

برای علاقمندان به رقابت‌های اتومبیل‌رانی، مرسدس بنز 190E خودرویی نوستالژیک و خاطره‌انگیز به شمار می‌رود. این خودرو طی سالیان متوالی عنوان‌دار مسابقات متعددی از جمله DTM بوده است. 190E با همکاری کاثورث، از پیشران‌های 2.3 لیتری بهره می‌برد که بعدها با نمونه قویتر 2.5 لیتری جایگزین شد. این خودرو هنوز هم بعد از سال‌ها می‌تواند پا به پای رقبای جدید در مسابقات شرکت کند و اگر راننده‌ای جسور پشت فرمانش قرار گیرد، شاید کسب عنوان پیروزی دور از انتظار نباشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها