کد خبر : 33969

حراج اولین خودروی پورشه با قیمتی فضایی (تصاویر)

حراج اولین خودروی پورشه با قیمتی فضایی (تصاویر)

خودروی مدل Type 64، به عنوان اولین خودروی پورشه شناخته می‌شود و قرار است این هفته به حراج گذاشته شود. ارزش این مدل، بیش از 20 میلیون دلار تخمین زده شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از آی تی ایران ، البته شرکت سازنده ادعا می‌کند که این خودرو اصلا مدل پورشه نیست.

RM Sotheby، شرکت برگزار کننده این حراجی می‌گوید که این خودرو، از مدل‌هاییست  که پیش از تحول تاریخی پورشه تولید شده است. همچنین این خودرو، قدیمی‌ترین خودرویی محسوب می‌شود که مزین به نشان نمادین مدل پورشه بوده که در جلوی خودرو قرار می‌گیرد. به علاوه اشاره شد که این خودرو، به صورت رسمی یک خودروی مدل پورشه محسوب نمی‌شود.

Astrid Böttinger ، سخنگوی موزه تاریخ پورشه در بیانیه‌ای اعلام کرده :« خودروی  Type 64، اولین خودروی عرضه شده توسط پورشه محسوب نمی‌شود، حتی اولین خودرویی نیست که نام «پورشه» به روی آن تعبیه شده است.»

دلیلی این اشتباه گرفتن نیز به موسس پورشه و ارتباطش با شرکت فولکس واگن مربوط می‌شود: زمانی که فری پورشه(Ferry Porsche) پسر فردیناند پورشه، خودروی مدل 64 خود را فروخت، نام « Volkswagen Sport»  در قرار داد ذکر شده بود.

خودروی The Type 64، در واقع سرمنشا خودروی پورشه محسوب می‌شود، یا به عبارت دیگر، DNA پورشه.»

پورشه در سال 1934، مدل KDf-Wagen را برای شرکت فولکس واگن طراحی کرد که نام دیگرش «خودروی مردم» بود. این خودرو، همان مدلی است که به عنوان خودروی بیتل فولکس می‌شناسیم. به ادعای BBC، این خودرو بر اساس ایده‌ای از آدولف هیتلر طراحی شده است.

خودروی مدلType 64 ، به عنوان طرحی ارتقا یافته برای مدل بیتل، تحت عنوان خودروی اسپرت مسابقه‌ای، معرفی شد مثلا تایرهایی داشت که باریک‌تر بودند.

چندی بعد، شرکت پورشه، درخواستی از سوی National Socialist Motor Corps دریافت کرد تا سه مدل اسپرت از KDf-Wagen طراحی کند تا برای مسابقات برلین تا رم، مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل، طراحی خودروی Type 64 ارتقا یافت.

این مسابقات برگزار نشد اما پورشه موفق شد تا پروژه خودروی Type 64 خود را به ثمر برساند، اگرچه شرکت همچنان در زیر سایه فولکس واگن فعالیت می‌کرد.

طبق گفته بوتینگر، Type 64 را می‌توان جد بزرگ تمام خودروهای اسپرت پورشه دانست.

تنها سه مدل خودرو تایپ 64، از جنگ جهانی جان سالم به در بردند.

در سال 1948، فردیناند پورشه شرکت خودروی نه چندان شناخته شده خود را راه اندازی کرد و اولین مدل پورشه،  Porsche 356 برای اولین بار رونمایی شد.

Porsche 356، اولین خودروی رسمی پورشه محسوب می‌شود و اولین مدلی از این شرکت است که به علامت اختصاصی پورشه مزین شده است.

مدل Type 64 نیز در سال 1948، به علامت پورشه مزین شد.  با وجود اینکه مدل 356، به صورت رسمی اولین پورشه محسوب می‌شود، هنگام معرفی 356،  خودروی Type 64 نیز کنار آن معرفی شد.

بنا به گفته فرانک جانگ، رئیس موزه تاریخ پورشه، خودروی Type 64 تنها به دلیل تبلیغات، هنگام برگزاری مسابقه به حروف کلمه پورشه مزین شده بود و بعد از اتمام مسابقه، علامت شرکت از روی آن برداشته شد.

بعد از آن، پورشه مدل Type 64 را در سال 1949، به یک راننده مسابقه به نام Otto Mathé فروخت اما در قرار داد فروش ذکر شده بود که خودرو متعلق به شرکت« Volkswagen Sport» است.

Type 64 در واقع یک مدل توسعه یافته از فولکس واگن و شروع راه خودروهای پورشه محسوب می‌شود.

جانگ می‌گوید:« این مدل، توسط تیم اصلی پورشه طراحی شده به همین دلیلی جزئی از تاریخچه پورشه محسوب می‌شود. ما چندان موافق به حراج گذاشتن چنین خودروی اسطوره‌ای نیستیم اما در هر صورت مخالفتی هم نداشته و نقش پر رنگی نیز در حراج آن نخواهیم داشت.»

جانگ اضافه می‌کند:« مدل Type 64 را می‌توان به نوعی، اولین مدل پورشه یا حتی قدیمی‌ترین خودروی پورشه دانست و به همین دلیل قیمت گذاری و فروش آن، واقعا بی معنی است. این خودرو، ارزشی فراتر از مادیات دارد.»

این خودروی جنجالی، قرار است روز شنبه در مراسم حراجی Monterey Car Auction برای فروش به بالاترین قیمت، به حراج گذاشته شود. تخمین زده شده که این مدل، ارزشی بالاتر از 20 میلیون دلار دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها