کد خبر : 25093

نگاهی به مهم ترین وقایع تاریخ شرکت لوتوس

نگاهی به مهم ترین وقایع تاریخ شرکت لوتوس

زمانی بود که بریتانیا مهد برندهای سازنده خودروهای اسپرت خاص بود. فراز و نشیب‌های چهار دهه اخیر اما سبب شدند که بیشتر این خودروسازان از صفحه روزگار محو شوند. در این بین تعداد انگشت‌شماری به حیات خود ادامه می‌دهند که شاید خاص‌ترین آن‌ها لوتوس باشد.

به گزارش خودروتک ، برندی که در سال 1948 توسط کالین چاپمن تاسیس شد. او یک مهندس سازه بود و تا پایان عمر به ساخت خودروهایی سبک مشغول بود.

لوتوس از همان ابتدا درگیر مسابقات اتوموبیلرانی شد و توانست هفت دوره در دهه‌های شصت و هفتاد قهرمان فرمول یک شود.

این برند از سال 1957 به طور رسمی وارد تولید خودروهای خیابانی شد. درگذشت کالین در سال 1982 در حالی که تنها 54 سال داشت، می‌توانست پایان لوتوس باشد.

با این حال در سال 1986 جنرال‌موتورز لوتوس را از تعطیلی نجات داد. پس از آن این شرکت به ترتیب توسط بوگاتی (رومانو آرتیولی)، پروتون و نهایتاً جیلی خریداری شده و هر بار از خطر تعطیل شدن به نحوی گریخت. با ما باشید تا به بهانه معرفی اولین سوپراسپرت الکتریکی لوتوس، با تاثیرگذارترین محصولات تاریخ این شرکت آشنا شویم.

  • 1948

    هنگامی که هنوز دانشجوی دانشگاه لندن بود، کالین چاپمن براساس یک آستین 7، خودرویی با بدنه کامپوزیت آلومینیوم/چوب ساخت. از همان اولین پیش‌نمونه، چاپمن سعی داشت با کاهش وزن، عملکرد خودرو را به حداکثر برساند.

  • 1956

    موفق‌ترین خودرو مسابقه‌ای ساخت لوتوس در دهه پنجاه میلادی، مدل 11 بود. خودرویی سبک با طراحی فوق آیرودینامیک که توانست در سال‌های 1956 و 1957 در کلاس خود در مسابقات متعددی قهرمان شود.

  • 1957

    پس از شش خودروی مسابقه‌ای، پیش نمونه و کیت، در نهایت لوتوس اولین محصول تثبیت شده خود را در سال 1957 معرفی کرد. این خودرو که لوتوس 7 نام داشت، عمدتاً به صورت کیتو  در هفت نسل تا سال 1973 تولید شد. تغییرات اساسی در پیشرانه، شاسی و ظاهر خودرو انجام گرفت، اما تمام نسل‌های لوتوس 7 به یک اصل وفادار ماندند؛ سبک بودن در عین فرمان‌پذیری عالی. خط تولید و لیسانس لوتوس 7 بعد از آن به کاترهام واگذار شد.

  • 1957

    اولین خودروی خیابانی لوتوس که عمدتاً به صورت مونتاژ شده عرضه شد، الیت بود. یک گرندتورر سبک با بدنه فایبرگلاس که از پیشرانه 1.2 لیتری به قدرت 75 تا 105 اسب‌بخار بهره می‌برد. فرمان‌پذیری استثنایی آن تحسین علاقمندان و متخصصان رادر پی داشت و عملکرد فنی خوب آن سبب شد تا در کلاس خود در لمان و سایر مسابقات قهرمان شود.

  • 1962

    پس از موفقتی الیت، لوتوس از 1962 تا 1975 مدل الان (Elan) را با همان فلسفه طراحی کرد. یک شاسی نردبانی سبک در کنار بدنه فایبرگلاس وزن را به 650 کیلوگرم محدود کرد. همین امر لوتوس الان را به خودرویی چالاک بدل کرد که پیشرانه 1.5 لیتری آن بازدهی بیشتر از حد انتظار داشت. بعدها در سال 1989 نسل جدیدی از الان معرفی شد که دیفرانسیل جلو بود و قائله را به مزدا میاتا واگذار کرد.

  • 1963

    فورد به دنبال ساخت نمونه سریع مسابقه‌ای سدان خانوادگی کورتینا بود. به همین جهت به سراغ لوتوس آمد. لوتوس و فورد با همکاری هم یک نمونه سبک‌سازی شده با شاسی برتر و فرمان‌پذیری استثنایی طراحی کردند که با وجود قدرت 105 اسب‌بخاری، در زمان خود از سریع‌ترین سدان‌ها بود. کورتینا در دو نسل از سال 1963 عرضه شد.

  • 1966

    در سال 1966، لوتوس وارد وادی تازه تاسیس خودروهای موتور وسط شد و مدل اروپا را با فلسفه‌ای مشابه الان طراحی کرد. اروپا در ابتدا از پیشرانه 1.5 لیتری رنو و بعدها از یک نمونه ساخت فورد بهره می‌جست. با وجود ظاهر عجیب، لوتوس اروپا خودرویی تحسین شده از آب درآمد که در خیابان و مسابقات موفقیت‌هایی کسب کرد.

  • 1976

    پس از اروپا، لوتوس تصمیم گرفت پروتوتایپی که جیوجیارو با نام کیوی برایشان طراحی کرده بود را راهی خط تولید کند. این خودرو با طراحی بسیار زیبا و عملکرد فنی خوبش، توانست در دو نسل از سال 1976 تا سال 2004 در خط تولید دوام بیاورد. سری‌ اول با پیشرانه 4 سیلندر شتاب کافی نداشت. به همین خاطر در سال 1980 نمونه توربو با قدرت و گشتاور بالاتر عرضه شد. عرضه نمونه توربو در کنار حضور در فیلم‌های مامور 007 سبب شد تا لوتوس اسپریت به محبوب‌ترین محصول لوتوس بدل شود.

  • 1979

    کرایسلر اروپا سعی داشت نمونه‌ای از مدل سانبیم را برای شرکت در مسابقات رالی آماده کند. لوتوس به این شرکت کمک کرد تا نهایتاً نمونه خاصی از سری Ti با پیشرانه و شاسی بهبود یافته عرضه شود. سانبیم تالبوت لوتوس در سال 1981 به رانندگی هنری تایوونن فنلاندی توانست قهرمان جهان شود.

  • 1990

    جنرال‌موتورز پس از خرید لوتوس، سعی داشت از تجربیات این شرکت در سایر برندهای زیرمجموعه‌اش همانند ایسوزو، شورولت و اپل بهره ببرد. همکاری لوتوس با اپل/واکسهال به ساخت نمونه خاصی از مدل اومگا (کارلتون در بریتانیا) انجامید. این سوپرسدان 377 اسب‌بخاری، شتاب صفر تا صدی زیر 5 ثانیه داشت و حداکثر سرعت آن به 290 کیلومتر برساعت می‌رسید. لوتوس اومگا تا مدت‌ها سریع‌ترین سدان جهان بود.

  • 1995

    رومانو آرتیولی مالک جدید لوتوس، پس از مشاهده شکست نسل دوم الان، دوباره به فلسفه کالین چاپمن رجوع کرد تا یک محصول سبک موتور وسط با فرمان‌پذیری استثنایی طراحی شود. این خودرو با نام الیز (نام نوه آرتیولی) معرفی شد. لوتوس الیز از آن زمان تا کنون در زمره برترین خودروهای اسپرت جهان بوده است. با وجود پیشرانه‌های نه چندان قدرتمند 4 سیلندر (در ابتدا ساخت روور و بعداً تویوتا)، الیز همواره رقبایی با قدرت به مراتب بالاتر را به لطف وزن کمش به چالش کشیده است.

  • 1996

    لوتوس از دهه هشتاد سعی داشت پیشرانه هشت سیلندر برای رقابت با فراری و پورشه طراحی کند تا اسپریت جانی تازه بگیرد. این پیشرانه پرهزینه در 1996 بالاخره به تولید انبوه رسید. جعبه‌دنده قدیمی اسپریت سبب شد تا لوتوس به ناچار قدرت پیشرانه را از 510 اسب بخار به 355 کاهش دهد. با این حال بسیاری برترین مدل لوتوس تا پایان قرن بیستم را همین اسپریت V8 می‌دانستند.

  • 2009

    اولین محصول تماماً جدید لوتوس پس از سال‌ها، در سال 2009 با نام اورا (Evora) عرضه شد. بسیاری لوتوس اورا را ادامه‌دهنده مکتب موفق الیز و به نحوی جانشین معنوی اسپریت می‌دانستند. اورای شش سیلندر به لطف پیشرانه قابل اعتماد ساخت تویوتا (تیون شده توسط لوتوس) و وزن کمش، توانسته تا به امروز با تغییراتی جزئی در زمره برترین‌های کلاس خود بماند.

  • 2019

    در سال 2010 نقشه راه دهه آتی لوتوس در نمایشگاه پاریس به همگان اعلام شد. این نقشه راه که مرکب از تعداد زیادی خودروی جدید با مشخصات استثنایی بود، نهایتاً هرگز عملی نشد. با این حال لوتوس با سرمایه سرشاری که توسط مالکین جدید چینی (جیلی) به حسابش سرازیر شد، توانست پتانسیل‌هایش را در یک سوپراسپرت الکتریکی تماماً جدید به عرصه ظهور بگذارد. بدین ترتیب لوتوس تنها خودروسازی بود که برای رسیدن به سوپراسپرت الکتریکی، مرحله میانی یعنی ساخت سوپراسپرت هیبریدی را طی نکرد. لوتوس اویا با قدرت 2000 اسب‌بخار و شتاب صفر تا صدی زیر 3 ثانیه، رقیب مستقیم نسل آتی تسلا رودستر است. نکته جالب این که لوتوس حتی در این خودرو نیز به فلسفه اولیه بنیانگذارش یعنی کالین چاپمن وفادار مانده و با 1680 کیلوگرم وزن، از تمامی رقبایش یک سر و گردن سبک‌تر است.


منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها