کد خبر : 16195

تاریخچه حضور موتورسیکلت در ایران

تاریخچه حضور موتورسیکلت در ایران

شروع فعالیت موتورسواری به اواخر دهه ۲۰ خورشیدی برمی‌گردد که با ورود موتورهای انگلیسی به کشور عده‌ای از علاقه‌مندان شروع به برپایی نمایش‌های موتورسواری در میدان آرک تهران و جلالیه (پارک لاله فعلی) در روزهای تعطیل می کردند.

به گزارش خودروتک ، موتورسیکلت به‌عنوان یکی از مهیج‌ترین و البته پرطرفدارترین وسیله نقلیه محسوب می‌شود. دلایل زیادی برای استقبال از این وسیله نقلیه وجود دارد. موتورسیکلت ارزان است و قیمت مناسب آن برای شهروندانی که مشکلات مالی دارند، وسوسه‌انگیز است! از سوی دیگر، تردد سریع و آسان با موتورسیکلت باعث شده مردم تمایل بیشتری به استفاده از این وسیله نقلیه پرخطر داشته باشند. بگذارید در کنار این عوامل، مشکلات مالی و بیکاری در جامعه سبب شده برخی از شهروندان از موتورسیکلت به‌عنوان وسیله‌ای برای کسب درآمد استفاده کنند. مسافرکشی و جابه‌جایی بار از جمله راه‌های کسب درآمد شهروندان با موتورسیکلت است. استقبال چشمگیر از این وسیله و البته استفاده نادرست از آن آمار تصادفات را بالا برده است.

طبق آمار در سال 1395 در 20 درصد از تصادفات فوتی و جرحی موتورسواران سهم داشته‌اند. با توجه به اینکه موتورسیکلت روی دو چرخ قرار گرفته، تعادل کمی دارد و با کوچک‌ترین ضربه واژگون می‌شود و به همین دلیل صدمات وارد شده به موتورسواران بالاست. در بسیاری از مواقع نداشتن کلاه استاندارد و ضربه‌مغزی باعث فوت موتورسواران می‌شود. متاسفانه موتورسیکلت به‌عنوان ناامن‌ترین وسیله شناخته شده است! واقعاً جای پرسش است به رغم اینکه شروع فعالیت موتورسواری به اواخر دهه ۲۰ خورشیدی برمی‌گردد که با ورود موتورهای انگلیسی به کشور عده‌ای از علاقه‌مندان شروع به برپایی نمایش‌های موتورسواری در میدان آرک تهران و جلالیه (پارک لاله فعلی) در روزهای تعطیل نمودند و مدتی بعد واردات انبوه موتورسیکلت به ایران آغاز شد و از آن روزگار تقریباً 70 سال می‌گذرد، اما به‌جرئت می‌توان گفت که هنوز از نظر فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه هنوز در آن روزگار به سر می‌بریم و فرهنگ استفاده از آن در جامعه نهادینه نشده است! بسیاری از شهروندان، موتورسواران را انسان‌هایی خطرناک و خشن می‌دانند زیرا آن‌ها قانون را دور می‌زنند و نادیده می‌گیرند، عابران پیاده و رانندگان خودرو را کلافه می‌کنند و درنهایت با بهره‌گیری از سرعت‌بالا، دستیار توانای ملک‌الموت می‌شوند!

تک چرخ زدن و ویراژ و لایی کشیدن‌ها، تولید صدای ناهنجار از منبع خروجی دود و بوق‌های غیراستاندارد هم از دیگر مواردی است که ذهنیت خطرناک بودن راکبان موتورسیکلت‌ها را در میان مردم تقویت می‌کند! برخی موتورسواران بر این باورند که قوانین راهنمایی و رانندگی فقط شامل حال خودروهاست. این باور غلط باعث تردد آنان از هر نقطه‌ای می‌شود. قدرت مانور موتورسیکلت باعث شده رانندگان این جرئت را داشته باشند که از محل‌های ممنوع در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها عبور کنند. حرکت بین دو وسیله نقلیه در بین موتورسواران شایع است و حرکت در مجاورت خودروهای سنگین نیز امری رایج است! موتورسواران از محل ممنوع، عبور می‌کنند!

برخی از جوانان موتورسوار هیجان را در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و در حال رانندگی با موتورسیکلت دنبال می‌کنند. انجام حرکات نمایشی در معابر عمومی و ناتوانی در کنترل موتور باعث واژگونی و برخورد با عابران و دیگر وسایل نقلیه که  بروز خسارت‌های جانی و مالی جدی می‌شود! بسیاری از موتورسواران به دلیل حواس‌پرتی نسبت به مسیر پیش روی خود بی‌توجه هستند و همین بی‌توجهی باعث بروز حوادث می‌شود. معمولاً صحبت با تلفن همراه، خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی باعث چنین تصادف‌هایی می‌شود. موتورسواران معمولاً نسبت به حق تقدم دیگر وسایل بی‌توجه هستند و برخی از آنان مسیرهای فرعی به اصلی را با بی‌احتیاطی و سرعت‌بالا طی می‌کنند و به حق‌تقدم دیگر وسایل نقلیه بی‌توجه هستند. مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی حق تقدم در همه تقاطع‌ها تعریف شده و رانندگان موتورسیکلت موظف به رعایت آن هستند. برخی از موتورسواران، همیشه موتور سوارند حتی در روزهای بارندگی و از کلاه ایمنی هم هیچ‌وقت استفاده نمی‌کنند! و از چراغ‌قرمز هم عبور می‌کنند و هیچ خط قرمزی برای رانندگی ندارند! موتورسواران در پیاده‌روها هم تردد می‌کنند و خلاصه موتورسواران هرآنگونه که می‌خواهند، می‌رانند و قوانین را رعایت نمی‌کنند و موجب تحمیل هزینه‌های فردی و اجتماعی زیادی توسط این افراد می‌شود؛ به‌طوری‌که حتی در یکی از استان‌ها آمار موتورها به تعداد جمعیت تنه می‌زند و خسارت‌هایی که به جامعه وارد می‌نماید!

به‌راستی درک این موضوع  مهم، چندان دشوار نیست که موتورسیکلت نیز یک وسیله نقلیه است و رعایت قوانین رانندگی برای موتورسواران نیز ضروری است! قطعاً با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط موتورسواران شاهد کاهش 20 درصدی تصادفات در سطح کشور و تغییر نگرش  شهروندان نسبت به موتورسواران در جامعه خواهیم بود.

 

منبع: تفاهم

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها