کد خبر : 13461

جگوار XJ چگونه تاریخ ساز شد؟

جگوار XJ چگونه تاریخ ساز شد؟

جگوار XJ یکی از بهترین و محبوب‌ترین سدان‌های تولیدشده در جهان توسط کمپانی جگوار است. این مدل از زمان اولین ورود خود به بازار در سال 1968 تاکنون با نسل‌های مختلف دل طرفداران خود را به‌شدت تسخیر کرده است.

به گزارش خودروتک ، به‌طوری‌که پس از گذشت 50 سال بازهم این خودرو با نسل‌های جدید و فناوری‌های جدید تولید می‌شود و خرید جگوار XJ همواره انتخاب جذابی بوده است. کمپانی جگوار با تولید این مدل درواقع قدرت خود در طراحی خاص یک خودرو را به نمایش می‌گذاشت. اصالتی که در طراحی خودروهای جگوار می‌بینید به‌ندرت در برندهای دیگر قابل‌مشاهده است. به همین دلیل بازار خریدوفروش جگوار XJ در طول این مدت مشتریان زیادی پیدا کرده است.

بااینکه نسخه‌های قدیمی جگوار XJ از خط تولید خارج‌شده است، اما وضعیت جگوار XJ دست‌دوم در بازارهای جهانی رونق خوبی دارد، زیرا نسخه‌های قبل از 2000 این خودرو جزو خودروهای کلاسیک و آنتیک محسوب می‌شود که بسیار کمیاب و پرطرفدار هستند. استایل خاص طراحی جگوار وقار و اصالت خاصی به سرنشینان می‌دهد که با نشستن در هر خودرویی نمی‌توان آن را تجربه کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا سرگذشت این پرچم‌دار 50 ساله را بررسی کنیم.

 1968-1979

سری اول جگوارXJ  در سال 1968 با کد G 42  وارد بازار شد. این نسل آغاز سلطنت سدان محبوب جگوار بود. سری دوم آن در سال 1973 با موتور 5.3 لیتری V12  به بازار جهانی عرضه شد. عملکرد موتور قدرتمند این خودرو با تولید حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت، جگوارXJ  سری دوم را به سریع‌ترین سدان چهار در دنیا تبدیل کرده بود. یک مدل کوپه از این سدان قدرتمند نیز در سال 1975 در نمایشگاه‌های لندن معرفی شد. این مدل نیز توانست محبوبیت بسیاری کسب کند. بسیاری از افراد مشهور نیز به دلیل استایل زیبا و خاص آن به خرید جگوارXJ  کوپه روی می‌آوردند.

 

1979-1986

سری سوم جگوار XJ در اوایل 1979 با تغییراتی در طراحی ظاهر و بدنه وارد بازار شد. این‎بار جگوار XJ با ظاهری متفاوت‌تر عملکردی بهتر را ارائه می‌داد. سپر جدید، چراغ‌های عقب مدرن‌تر و سقف زیباتر این خودرو را بیش‌ازپیش جذاب جلوه می‌داد. سری سوم جگوار XJ در سال 1982 نیز تغییرات زیادی داشت. اما این تغییرات بیشتر مربوط به داخل کابین خودرو و تجهیزات آن بود. از سال 1987 به بعد جگوار این مدل را فقط با موتورهای V12 تولید می‌کرد و موتورهای V6 را به‌کلی کنار گذاشت. در سال 1992 تولید این سری از محبوب‌ترین خودروهای جگوار نیز پایان رسید و تنها 100 مدل ویژه و اختصاصی از آن به خواسته مشتریان به فروش رسید.

 

1986-1997

نسل تازه‌ای از جگوار XJ بانام جگوار XJ40  در سال 1986 به‌عنوان جایگزینی برای سری سوم آن پا به بازار جهانی خودرو گذاشت. مشکلات اقتصادی آن دوران ازجمله بحران سوخت باعث شد تلاش جگوار برای بهینه‌سازی مصرف سوخت افزایش یابد و نهایتاً خودرویی بهینه و کم‌مصرف با امکانات و تکنولوژی‌های بیشتری به بازار عرضه کند. جگوارXJ40  در بدو ورود خود به بازار، رقابت سختی با بی‌ام‌و سری 7 داشت. در ابتدا مدل‌های اولیه به موتورهایV6  و بعدها به V12  مجهز بودند.

 

 

در سال 1994 مدل جدیدی بانام X300 یا همان جگوار XJ6 جایگزین مدل قبلی شد. جگوار بازهم برای طرفداران خود غافلگیری‌های زیادی به همراه داشت. این مدل با 4 چراغ جلو متمایز و سپری با طراحی متفاوت وارد بازار شد. موتورهای به‌روز شده 2.3 لیتری و 4 لیتری در دل این خودروها قرار داشت تا قدرت بیشتر و مصرف کمتری برای آن‌ها فراهم کند. در سال 1997 با نوآوری جدید جگوار تولید این خودروها نیز متوقف شد.

 

 

1997-2007

نسل جدید جگوار XJ با ویژگی‌هایی همراه خود داشت که آن را از مدل‌های قبلی متمایز می‌کرد. این مدل به موتورهای V8 3.2 لیتری و 4 لیتری مجهز بودند که به ترتیب قدرت 240 و 290 اسب بخاری را برای آن‌ها فراهم می‌کرد. حداکثر سرعت آن‌ها نیز در مدل 2.3 لیتری 225 و در مدل 4 لیتری 240 کیلومتر بر ساعت بود. تکنولوژی V8 کمک بسیاری به قدرت موتور نسل جدید کرد. تولید این نسل نیز تا سال 2003 ادامه داشت. از سال 2003 به بعد خودرویی بانام X350 به‌عنوان نسل جدید جگوار XJ با موتور 3.5 لیتری V8 و با بدنه‌ای بدون آلومینیوم به جهان معرفی شد. برخی از نقاط در بدنه این خودرو از فولاد بود. این کار باعث شد وزن خودرو 40% کاهش یابد.

 

 

2007-2012

سال 2007 یک فیس لیفت از مدل قبلی جگوار XJ معرفی شد. با توجه به انتقادهای بسیاری که در رسانه‌ها به طراحی سنتی جگوار می‌شد، مدل جدید با طراحی جدید و مدرن‌تری که شامل جلوپنجره و سپر جلو و عقب جدید، چراغ‌های جلو و عقب مدرن‌تر و نیز استایل بدنه و طراحی به‌روزتری بود وارد بازار شد. این نسل از جگوار درواقع حد واسط میان طراحی سنتی و مدرن جگوار محسوب می‌شود. میزان فروش جگوار XJ در این دوران نشان‌دهنده بازگشت محبوبیت جگوار بود.

سال 2009 طرحی کاملاً متفاوت از نسل‌های قبل توسط جگوار ارائه شد. این مدل کاملاً انتظارات مشتریان را از یک سدان لوکس خشن و قدرتمند برآورده می‌کرد. در طراحی جدید سپر و جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب و فرم کلی بدنه به‌کلی تغییر کرده بود و نمایی عضلانی و نیرومند به این مدل می‌داد.

منبع : ویرلن

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها