کد خبر : 5325

پژو 301 چگونه گران شد؟

پژو 301 چگونه گران شد؟

پژو 301 از بسیاری جهات می تواند جایگزینی برای پژو 206 و پژو 207 صندوق دار تلقی شود، در واقع از نظر کلاس و ابعاد بدنه و ویژگی های فنی و مهندسی، 301 تنها خودرو جایگزین برای این دو خودرو است که البته براساس رسم قدیمی خودروسازان کشور قرار است همزمان با دو محصول مذکور به شکل توامان تولید شود، اما آنچه که حالا اتفاق افتاده افزایش داخلی سازی شدید پژو 301 تا مرز 60 درصد است که توسط ایکاپ (شرکت اقماری پژو و ایران خودرو) انجام شده است و زمینه را برای عرضه این خودرو در تابستان سال آینده فراهم آورده است.

به گزارش خودروتک، با این حال به نظر می رسد که با توجه به افزایش شدید قیمت خودروها در بازار، باید در انتظار قیمت گذاری عجیب و غریبی برای این محصول باشیم. در واقع سری وارداتی پژو 301 حدود یکسال قبل با قیمتی در حدود 90 میلیون تومان توسط ایران خودرو عرضه شد و با توجه به افزایش قیمت ارز می توان حدس زد که در صورت معادل سازی با قیمت های فعلی عملا با یک خودرو 180 الی 200 میلیون تومان طرف هستیم، اما ظاهرا تاثیر داخلی سازی سنگین پژو 301 بر قیمت گذاری این خودرو به شکل مشهود خواهد بود که ایران خودرو می تواند مدل های مونتاژی 301 را با قیمتی در حدود 150 الی 180 میلیونی تومان راهی بازار کند (براساس نرخ فعلی ارز) و البته مشخص نیست که قیمت نهایی در زمان تحویل به چه صورت خواهد بود.

اما جالب است بدانید که هدف گذاری اولیه برای قیمت پژو 301 مونتاژی در محدوده 80 میلیون تومان انجام شده بود و از آنجا که فروش سری اول این خودرو برای شهریورماه سال آینده انجام شده است، به نظر می رسد که تحویل خودروهای با فاصله ای چند ماهه انجام شود و در نهایت مشتریان برای عید سال 99 بتوانند سواری با پژو 301 را تجربه نمایند.

پژو 301 در کلاس ابعادی C است و با کابینی که اندکی از پژو 206 صندوق دار بزرگتر است که یک خودروی خانوادگی جمع و جور و اقتصادی محسوب می ‌شود. موتور EC5 این خودرو با قدرت 114 اسب بخار در کنار گیربکس 6 سرعته AT6 نیز تفاوت بسیار بزرگی با خانواده پژو 206 ندارد هرچند که افزایش دو دنده در گیربکس و بهبود اندک قدرت موتور می تواند تا حدی محسوس باشد و باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شود.

محمدرضا معتمد درباره فروش این محصول در بازار هم اظهار کرد: این پروژه باید براساس قوانینی که در کشور وجود دارد، مجوزهای قانونی را دریافت کند و امیدواریم تا پیش از پایان سال، تاییدیه‌ های لازم دریافت و شهریور تولید انبوه آن آغاز شود.

سال گذشته عنوان شده بود این مدل بیش از 60 درصد داخلی ‌سازی شده است و انتظار این بود امسال این خودرو وارد بازار شود. وی درباره علت تاخیر این امر گفت: به‌ دلیل مشکلاتی که همه در جریان آن هستیم، تاریخ‌ های اعلام شده کمی جا به‌ جا شده است.

مدیر عامل شرکت ایکاپ ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری مشاوران خودرویی داخلی‌ سازی 61.6 قطعات این مدل را تایید کرده‌ است.

وی با بیان اینکه برای تامین سایر قطعات در حال برنامه‌ ریزی هستیم، گفت: چون در حال‌حاضر مرحله تولید آزمایشی در حال انجام است، برای ادامه راه به‌ طور قطع تدابیر لازم اندیشیده خواهد شد.

پژو 2008 مدل 2017 همچون پژو 208 از پیشرانه پربازده و کم‌ مصرف سری PureTech استفاده می‌ کند. پیشرانه ‌ی مذکور با حجم 1200 سی‌ سی و توان 130 اسب بخار، جایزه بهترین پیشرانه ‌ی سال 2016 را در دسته‌ ی نمونه‌ هاى 1000 تا 1400 سی‌ سی کسب کرد. با این حال ایران خودرو تصمیم گرفته است 2008 را با پیشرانه‌ ی 1/6 لیتری توربوشارژ شده در ایران عرضه کند که توان بسیار خوب 165 اسب بخار با خود به همراه دارد.

معتمد درباره تولید و تامین پژو 2008 نیز اظهار کرد: این مدل در حال تولید است تا شرکت ایکاپ به تعهدات خود عمل کند.

پژو 2008 به عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌ گذاری مشترک ایران‌ خودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است. این خودرو به ‌عنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته مى شود.

مدیر عامل شرکت ایکاپ همچنین درباره تولید انبوه 2008 خاطرنشان کرد: تا زمانی که تعهدات قبلی انجام نشود نمی‌ توان وارد مرحله بعدی شد.

گفتنی است معتمد پیش‌ تر درباره ساخت 301 گفته بود که داخلی‌ سازی افزون بر 60 درصدی پژو 301 بیش از الزامات تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است و هم اکنون در شرکت ایساکو 64 نمایندگی گرید یک و 40 نمایندگی گرید دو نیز در حال فعالیت برای خدمات به این مدل هستند که به‌ تدریج تعداد آنها افزوده خواهد شد.

او اضافه کرد: این موضوع 2سال پیش مطرح نبود زیرا با توجه به توافق ‌هایی که در برجام شده بود پروژه ‌ها با همکاری و مشارکت همتایان خارجی در حال انجام بود اما در حال‌ حاضر با توجه به مسائل تحریمی و نوسان‌ های نرخ ارز و بالا رفتن نرخ آن اگر دولت پشتیبانی نکند این صنعت در امر توسعه موفق نخواهد بود. منصوری بیرجندی در پاسخ به این پرسش که شرکت ساپکو چقدر توانسته با قطعه‌ سازان برای داخلی‌ سازی قطعات به توافق برسد، گفت: در پژو 301 به عمق ساخت بیش از 60 درصدی دست یافتیم. برنامه بعدی این است که سایر قطعات این مدل را نیز بومی ‌سازی کنیم. به این ترتیب برنامه این است که تامین‌ کنندگانی که می‌ توانند در این مسئله ساپکو را همراهی کنند به زنجیره تامین اضافه کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به این ترتیب پژو 301 به تولید انبوه می ‌رسد، اظهار کرد: سرمایه‌ گذاری زیادی انجام شده و قراردادها بسته شده است. قالب‌ ها ساخته و نمونه‌ ها تحویل داده شده و بررسی‌ های فنی و کیفی هم نهایی شده است. از این‌ رو، منتظر هستیم تا پژو 301 مانند سایر مدل‌ های پژو با حداکثر داخلی‌ سازی به تولید انبوه برسد.

پژو 2008

داخلی سازی 85 درصدی پژو 207

یکی از مسئولان ساپکو با اشاره به پژو 207 اظهارکرد: درست است که این مدل با لوگو پژو در ایران تولید می‌ شود اما در عمل خود شرکت ایران‌ خودرو تامین‌ قطعات را مدیریت می‌ کند.

وی درباره داخلی‌ سازی این مدل هم افزود: ناگزیر هستیم برخی قطعات ‌های‌ تک را وارد کنیم اما مهم این است که برای هر یک از این قطعات، سازنده داخلی وجود دارد. ضمن آنکه موفق شده ‌ایم تا 85 درصد قطعات را بومی‌ سازی کنیم. معاون طراحی مهندسی و ساخت شرکت ساپکو درباره پژو 2008 هم گفت: این مدل با عمق خودکفایی 20 درصد آغاز شد از این‌ رو، در حال‌ حاضر داخلی‌ سازی پژو 301 در دستور کار ساپکو نیست. همچنین در زمینه تولید 2008 ایران‌ خودرو به‌ دنبال انجام تعهدات قبلی بوده که پس از آن باید برای ادامه تولید برنامه‌ریزی جدید داشت.

متاسفانه تدابیر مدیران این صنعت بزرگ در کشورمان یکی از دلایل ضعف خودروسازی کشور بوده، چرا که بوجود آمدن بسیاری از مشکلات به‌ خصوص بعد از شدت گرفتن تحریم ‌ها به‌ دلیل مدیریت ضعیف در زمان پیش از تحریم ‌ها بوده است.

صحبت از عمق ساخت داخل می‌ شود در حالی که هنوز تحریم ‌ها آغاز نشده صنعت خودرو با چالش رو به‌ رو شد. منصوری بیرجندی در این باره توضیح داد: اگر حتی یک قطعه نیاید خودرو ناقص بوده و اقتصادی نمی‌ شود. در نمایشگاه قطعات امسال تمام اجزای خودرو با توجه به سیستم‌ هایی که در خودرو استفاده شده ارائه شد. 54 سیستم در یک خودرو استفاده می‌ شود که با یکدیگر ارتباط دارند در حالی که به‌ عنوان نمونه، برای محصولی مانند یخچال تنها یک سیستم خنک‌ کننده وجود دارد. علاوه بر اینکه خودرو در جاده ‌ها و دمای آب و هوایی گوناگون باید کارکرد مطلوب داشته باشد. از این‌ رو، برای داخلی‌ سازی این قطعات مسیر دشوارتر از سایر محصولات است.
 
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها