کد خبر : 4269

با 50 یورو بنزین در کشورهای مختلف چقدر می توان پیمایش داشت؟

با 50 یورو بنزین در کشورهای مختلف چقدر می توان پیمایش داشت؟

موسسه‌ی ویگو در انگلستان رتبه‌بندی قیمت سوخت را در پنجاه کشور جهان منتشر کرد که بر اساس آن، ایران ارزان‌ترین و هنگ‌کنگ گران‌ترین بنزین دنیا را دارد.

به گزارش خودروتک، قیمت سوخت (بنزین، گازوئیل و...) در سراسر جهان بسیار متفاوت است؛ اما معمولاً هر زمان که هزینه‌ها بالا می‌روند، اکثر افراد جامعه از این تغییرات آگاه هستند. این موضوع مطالعه اخیر شرکت بیمه بریتانیایی ویگو (Veygo) است. در این مطالعه قیمت متوسط فعلی یک لیتر سوخت در ۵۰ کشور جهان محاسبه شده است. در ادامه ویگو این سوال را مطرح می‌کند که با ۵۰ یورو (۵۶ دلار) سوخت، در کشورهای مختلف چه مسافتی را می‌توان طی کرد؟

 قیمت سوخت به‌طور قابل ملاحظه‌ای با توجه موقعیت مکانی کشورها متفاوت است. به همین ترتیب مسافتی که با حجم بنزین معادل ۵۶ دلار طی می‌شود، تفاوت قابل توجهی دارد. این تفاوت هنگامی زیاد می‌شود که آمار را با کشورهای نفت‌خیز مانند ایران و عربستان که قیمت سوخت (بنزین) در آن‌ها پایین‌تر است، مقایسه کنیم. نوع خودروی انتخابی برای این مطالعه می‌تواند تاثیر زیادی بر نتایج بگذارد؛ به همین دلیل ویگو از فورد فیستا (Ford Fiesta) استفاده کرده است که یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای سواری در سراسر جهان محسوب می‌شود. علاوه‌بر این مزیت، فورد فیستا در اکثر کشورهای جهان در دسترس مشتریان قرار دارد و  پرفروش‌ترین خودروی سواری شهری در بریتانیا است.

Fuel / مصرف سوخت بنزین

با توجه به این موضوع، در اینجا برخی از نتایج مطالعه ویگو ارائه می‌شود. با هزینه ۵۶ دلار برای خرید بنزین مورد نیاز جهت پر کردن باک خودرو، راننده می‌تواند در ایران ۳,۳۸۶ کیلومتر (۲۱۰۴ مایل) رانندگی کند؛ این در حالی است که قیمت بنزین در ایران، ۲۷ سنت به ازای هر لیتر محاسبه شده است. محققان ویگو، ارزش هر دلار  امریکا را معادل ۳۷۰۰ تومان در نظر گرفته‌اند. با محاسبه‌ی دلار به قیمت ۱۲,۰۰۰ تومان، ۵۶ دلار معادل ۶۷۲,۰۰۰ تومان خواهد بود و ۶۷۲ لیتر بنزین فراهم خواهد کرد. راننده‌ فورد فیستا با این مقدار بنزین، می‌تواند ۱۲,۳۰۰ کیلومتر رانندگی کند.

در رتبه‌بندی پس از ایران، نیجریه با ۲۲۲۲.۵۰ کیلومتر، مصر با ۲۱۵۵.۱۵ کیلومتر، عربستان سعودی و مالزی هر دو با ۱۷۳۴.۶۳ قرار دارند. در پایین جدول نیز دانمارک با ۴۹۲.۴۶ کیلومتر، ایتالیا با ۴۸۹.۲۴ کیلومتر، هلند با ۴۷۹.۵۸ کیلومتر، نروژ با ۴۵۸.۶۶ کیلومتر و هنگ کنگ با ۴۴۰.۹۶ کیلومتر قرار دارند. یعنی ایران ارزان‌ترین و هنگ کنگ گران‌ترین قیمت بنزین را در سراسر جهان دارد (البته از میان ۵۰ کشور تحت بررسی).

در مورد آمریکای شمالی، ایالات متحده آمریکا با میانگین مسافت ۱۱۱۱.۲۵ کیلومتر در جایگاه یازدهم جدول قرار دارد؛ میانگین قیمت بنزین در آمریکا، ۳.۰۷ دلار به ازای هر گالن است. پس از ایالات متحده آمریکا، مکزیک با ۹۱۰.۸۹ کیلومتر در جایگاه پانزدهم و کانادا با ۸۱۵.۹۴ کیلومتر در جایگاه بیست و دوم قرار دارند. همچنین میانگین قیمت بنزین در مکزیک ۳.۷۱ دلار به ازای هر گالن و در کانادا ۴.۱۷ دلار به ازای هر گالن محاسبه می‌شود. 

نمودار زیر برای چند کشور (عموماً همسایه با ایران) در رتبه‌بندی شرکت بیمه ویگو ارائه شده است. برای انعکاس بهتر استانداردهای مورد استفاده در کشورهای مختلف، ارقام به دلار، لیتر و کیلومتر ذکر می‌شود.

رتبه کشور قیمت به ازای هر لیتر (دلار) قیمت باک پر (دلار) میزان لیتر به ازای ۵۶ دلار مسافت به ازای ۵۶ دلار‌ (کیلومتر)
۱ ایران (دلار ۱۲,۰۰۰ تومان) ۰.۰۸۳ ۳.۵ ۶۸۹ ۳,۳۸۶.۶۷
۳ مصر ۰.۴۲ ۱۷.۷۰ ۱۳۵.۲۸ ۲۱۵۵.۱۵
۴ عربستان سعودی ۰.۵۲ ۲۲.۰۰ ۱۰۸.۸۹ ۱۷۳۴.۶۳
۶ امارات متحده عربی ۰.۶۵ ۲۷.۳۶ ۸۷.۵۴ ۱۳۹۴.۵۱
۹ پاکستان ۰.۷۵ ۳۱.۶۵ ۷۵.۶۷ ۱۲۰۵.۴۰
۱۱ ایالات متحده آمریکا ۰.۸۲ ۳۴.۳۴ ۶۹.۷۵ ۱۱۱۱.۲۵
۲۷ ترکیه ۱.۲۷ ۵۳.۱۲ ۴۵.۰۹ ۷۱۷.۷۷
۵۰ هنگ کنگ ۲.۰۵ ۸۶.۳۸ ۲۷.۷۳ ۴۴۰.۹۶

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها