کد خبر : 2629

ضریب درگ در آیرودینامیک خودرو چه معنایی دارد؟

ضریب درگ در آیرودینامیک خودرو چه معنایی دارد؟

طراحی بدنه هر خودرو علاوه بر نقش مهمی که در جلب توجه مشتری دارد در عملکرد فنی خودرو نیز تاثیر به سزایی دارد.

به گزارش خودروتک، طراحی بدنه هر خودرو علاوه بر نقش مهمی که در جلب توجه مشتری دارد در عملکرد فنی خودرو نیز تاثیر به سزایی دارد.

ضریب درگ در واقع عاملی است که تاثیر آن را می توان در حداکثر سرعت خودرو، پایداری، مصرف سوخت و چیزهای دیگری از این قبیل مشاهده کرد.

عدد ضریب درگ در حقیقت نشان دهنده مقاومتی است که یک جسم متحرک در حرکت میان سیالات با آن مواجه  می شود.

در زندگی واقعی نیز تمام سیالات نسبت به عبور یک جسم از میان خود مقاومتی نشان می دهند که نیروی جسم عبوری باید بر آن غلبه کند تا بتواند از آن عبور کند.

این عدد در دنیای خودرو و ماشین ها نشان دهنده مقاومت هوایی است که خودرو در هنگام حرکت با آن مواجه می شود.

نیرویی که مولکول های هوا به به بدنه خودرو وارد می کنند با افزایش سرعت خودرو بیشتر می شوند و این امر به معنی آن خواهد بود که پس از رسیدن به سرعتی معین به دلیل نیروی بسیار زیادی که مولکول های هوا به بدنه خودرو در جهت مخالف حرکت وارد می کنند دیگر امکان افزایش سرعت وجود نخواهد داشت.

در این موقع طراحی خودرو به کمک آن خواهد رسید.به صورتی که طراحی خودرو می تواند آیرودینامیک تر بوده و هوا را با سرعت بیشتری از روی بدنه خودرو عبور دهد.

هر چه ضریب درگ یک خودرو عدد کمتری باشد آن خودرو آیرودینامیک تر بوده و در هنگام حرکت با مقاومت هوای کمتری مواجه می شود.در نتیجه حداکثر سرعت و شتاب بیشتری داشته و پایدارتر است.

در حال حاضر ضریب درگ خودروهای تولیدی بین ۰.۲۵ تا ۰.۳ ایت و این عدد برای خودرو های SUV که بدنه بزرگتری دارند  به میزان ۰.۳۵ تا ۰.۴۵ می رسد.

ضریب درگ چند خودرو موجود در بازار را با هم مقایسه می کنیم.ضریب درگ مرسدس بنز CLA در حدود ۰.۲۲ است که نشان از طراحی بسیار خوب آن دارد.این در حالی است که ضریب درگ ب ام و سری ۵ نیوفیس برابر با ۰.۲۲ ، تسلا مدل سه ۰.۲۳ ، آلفا رومئو جولیا ۰.۲۳ و آئودی A۴ نیز ۰.۲۳ است.

با این حال ضریب درگ خودرو عظیم الجثه ای مانند هامر H۲ که بدنه مکعبی شکل دارد به ۰.۵۷ نیز می رسد.ضریب درگ برخی خودروهای داخلی نیز مثل پراید عدد ۰.۳۵ و پژو ۴۰۵ عدد ۰.۳۱ است.

منبع: میهن صنعت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها