کد خبر : 81916

اولین خودرو وارداتی قطعی سایپا مشخص شد / چانگان Uni-T چگونه ماشینی است؟ + عکس

اولین خودرو وارداتی قطعی سایپا مشخص شد / چانگان Uni-T چگونه ماشینی است؟ + عکس

چانگان UNI-T خودرویی است که در سال 2020 معرفی شد و در ایران وقتی نامش در محافل خودرویی پیچید که یک دستگاه از آن در محوطه شرکت سایپا دیده شد و اینگونه به نظر می رسید که سایپا قصد دارد دور جدیدی از همکاری با چانگان را و آن هم با تولید مدل تازه وارد چانگان UNI-T آغاز کند. اما حالا شنیده می شود که این خودرو در لیست واردات شرکت سایپا قرار گرفته و ظاهرا اولین خودرو وارداتی این شرکت است که حضورش در ایران قطعی شده است.

به گزارش خودروتک، شرکت خودروسازی چانگان اتومبیل که در کشور ما با محصول قدیمی شده خود یعنی چانگان CS35 شناخته می شود به مانند اغلب خودروسازان چینی یک بازنگری کلی در سبک طراحی خودروهای خود انجام داده و اکنون با ظاهری کاملا متفاوت از آنچه ما می شناسیم اقدام به طراحی محصولات خود می کند. هر چند در این میان به مانند اغلب خودروهای چینی می توان رد پای کپی برداری از محصولات خودروسازان نام آشنا را در محصولات این شرکت نیز مشاهده کرد. چیزی که البته خودروسازان چینی آن را کتمان نکرده و این الگوبرداری را زمینه پویایی طرح های خود و تنوع بیشتر محصولاتشان به حساب می آورند.

چانگان از اسلحه سازی تا خودروسازی

برخلاف بسیاری از خودروسازی های چین که قدمتی دو یا سه دهه ای و حتی کمتر دارند، چانگان یک نام بسیار قدیمی در صنعت چین به حساب می آید. شرکت چانگان در سال 1862 میلادی تاسیس شد. بله درست خواندید و اکنون 160 سال از قدمت آن می گذرد. هر چند در آن دوران این شرکت بیشتر در ساخت سلاح و تجهیز نظامی ارتش چین فعال بود. سرانجام در سال 1937 و در جریان یکی از دوره های جنگ های چین و ژاپن بود که چانگان ساخت خودرو را نیز آغاز کرد تا از آن به منظور استفاده نظامی بهره گرفته شود و پس از آن نیز وارد ساخت خودروهای غیرنظامی شد. در ابتدا خودروهای باری و انواع کامیون و بعدها خودروهای سواری. به این ترتیب برند چانگان قدیمی ترین برند خودرویی چین به حساب می آید. این شرکت در سال 2021 در مجموع یک میلیون و 900 هزار دستگاه انواع خودروها را تولید کرده است.

UNI-T زبان طراحی جدید چانگان

چانگان UNI-T خودرویی است که در سال 2020 معرفی شد و در ایران وقتی نامش در محافل خودرویی پیچید که یک دستگاه از آن در محوطه شرکت سایپا دیده شد و اینگونه به نظر می رسید که سایپا قصد دارد دور جدیدی از همکاری با چانگان را و آن هم با تولید مدل تازه وارد چانگان UNI-T آغاز کند. 

آنچه چانگان UNI-T را در میان محصولات این شرکت برجسته می سازد زبان طراحی به کار گرفته شده در آن است. اتفاقی که سرآغاز نسل جدید محصولات چانگان شده است. آنچه در چانگان UNI-T و بسیاری دیگر از خودروهای چینی عرضه شده از سال 2020 به این سو دیده می شود، عبور از طراحی نمای جلو خنثی و حرکت به سمت سمت های لوکس، اسپرت و جوانپسند است. این تغییر را چانگان UNI-T نیز به خوبی می توان مشاهده کرد.

چانگان UniT خودرو وارداتی سایپا چانگان یونی تی

رد پای لکسوس و هیوندای در چانگان UNI-T

خودروسازان چینی در 5 سال اخیر در زمینه طراحی خودرو گام های بلندی برداشته اند، در این راه هم بر سبک دیرینه خود یعنی الگوبرداری از خودروسازان معروف جهان تکیه کرده اند و هم همکاری گسترده ای با استودیوهای طراحی خودرو در اروپا به ویژه ایتالیا، فرانسه و سوئد داشته اند. در مورد چانگان UNI-T نیز زمانی که از نمای جلو به خودرو نگاه می کنید در وهله اول نمایی تهاجمی و جذاب را از ترکیب چراغ ها و جلو پنجره مشاهده می کنید. ترکیبی که با نگاه بیشتر رد پای چراغ های نواری و باریک هیوندای سانتافه و جلو پنجره لکسوس را به ما یادآوری می کند. خود جلو پنجره بی شباهت به جلو پنجره نسل جدید هیوندای توسان نیست. هر چند این قسمت را نمی توان کپی برداری به حساب آورد و استفاده از عبارت الهام گرفته شده بهتر است. این ترکیب نمای جلو به خصوص در رنگ مشکی ظاهری بسیار زیبا و تهاجمی به چانگان UNI-T بخشیده است.

در بخش بدنه جانبی خودرو المان طراحی خاصی استفاده نشده است و تنها با استفاده از فرورفتگی سعی شده تا ظاهر چابک نمای جلو در نمای کناری این خودرو کراس اوور کوپه نیز تداوم داشته باشد.

چانگان UniT خودرو وارداتی سایپا چانگان یونی تی

یک شلوغ بازی بی دلیل

راستش را بخواهید زمانی که به قسمت عقب خودرو چانگان UNI-T می رسیم شاهد کار سنگین طراحی و قالبسازی هستیم. با این حال این استفاده از المان های مختلف کمی نمای عقب خودرو را شلوغ کرده است. چیزی که از زبان طراحی رایج از سال 2020 به این سو چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. در اغلب خودروهای حال حاضر نمای تهاجمی و ریزه کاری دار را در جلو داریم و در نمای عقب طراحی ساده شده و انگار که طرح در انتهای خودرو به آرامش می رسد.

طراحی عقب خودرو چانگان UNI-T به نوعی است که عملا با 3 بخش رو به رو هستیم، نوار چراغ ها، حد فاصل زر چراغ خطرها تا خط اگزوز و قسمت سوم یعنی نوار اگزوزها و سپر طرح دیفیوزر. این سه بخش به جای آنکه در یک قالب یکپارچه از نظر بصری طراحی شوند، عملا سه فضای بصری متفاوت را برای ما می سازند که ممکن برخی آن را نپسندند.

چانگان UniT خودرو وارداتی سایپا چانگان یونی تی

یک تریم ساده و راضی کننده

خودرو چانگان UNI-T به هیچ عنوان ادعای لوکس بودن ندارد و این را می شود در طراحی داخلی آن نیز مشاهده کرد. البته لوکس نبود تریم داخلی خودرو به معنی چشمنواز نبودن آن نیست. مهمترین بخش طراحی داخلی چانگان UNI-T کنسول وسط آن است. یک کنسول نسبتا عریض که این روزها مد روز است و قرار گرفتن دسته دنده الکترونیک، ماوس چرخان و کلید پارک در روی آن.

استفاده همزمان از این سه المان در کنسول وسط ظاهری جذاب به آن بخشیده است. قسمت بالای کنسول حرف خاصی در طراحی ندارد و مانتور لمسی خودرو با کمی زاویه به سمت راننده قرار گرفته است تا تسلط بیشتری به همراه داشته باشد.

چانگان UniT خودرو وارداتی سایپا چانگان یونی تی

موتور چانگان UNI-T، همان همیشگی!

زمانی که با این سطح از تغییرات طراحی در محصول یک خودروساز رو به رو هستیم، انتظار داریم که در زمینه فنی نیز چیزهای جدیدی ببینیم. اما چانگان UNI-T چندان این انتظار را برآورده نمی کند. موتور چانگان UNI-T یک موتور 1500 سی سی توربو است. حجم موتوری که در اغلب خودروهای چینی حال حاضر بازار ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت موتور چانگان UNI-T به لطف توربوشارژر به میزان 177 تا 180 اسب بخار است که البته برای یک کراس اوور شهری راضی کننده است. تنها گیربکس در نظر گرفته شده برای چانگان UNI-T هم گیربکس اتوماتیک 7 سرعته است.

 چانگان UniT خودرو وارداتی سایپا چانگان یونی تی

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها