کد خبر : 75348

اولین خودرو ایرانی با آپشن دوربین 360 درجه | خودرو شاهین اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟

اولین خودرو ایرانی با آپشن دوربین 360 درجه | خودرو شاهین اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟

در حالی که ایران خودرو تارا اتومات را به بازار فرستاده است، خودرو سایپا شاهین اتومات هنوز در پیچ و خم تولید و عرضه است.

به گزارش خودروتک، با این حال اگر چه عرضه خودرو شاهین اتومات طولانی شده است اما قرار است با آپشن های متفاوتی از آنچه در تولید خودروهای داخلی رایج است به بازار بیاید.

تفاوت خودرو شاهین اتومات آپشنال با شاهین دنده ای

دوربین 360 درجه آپشنی است روی خودرو شاهین اتومات نصب خواهد شد تا عنوان اولین خودرو ایرانی با دروبین 360 درجه اطراف خودرو را به خود بگیرد. دروبین 360 درجه آپشنی است که در سرعت های پایین و همچنین دنده عقب فعال است و به راننده در ترافیک و یا هنگام پارک کمک می کند.

یکی دیگر از آپشن هایی که روی خودرو شاهین اتومات آپشنال نصب می شود دوربین ثبت وقایع است. دوربین ثبت وقایع داش کم (دوربین داشبورد) وقایع زاویه جلو خودرو را ثبت می کند و نقش مهمی در بررسی صحنه حوادث و تصادف دارد.

نمایشگر پشت صندلی جلو برای سرنشینان عقب و همچنین ایربگ های جانبی آپشن های دیگر شاهین اتومات آپشنال خواهد بود. رینگ های جدید، دستگیره های در کرومی، و تریم جدید صندلی ها از دیگر آپشن های این خودرو هستند.

گربکس اتوماتیک خودرو شاهین اتومات از نوع CVT است که مصرف سوخت کمتری در مقایسه با گبرکس اتوماتیک معمولی دارد. این گیربکس ساخت شرکت پانچ بلژیک است. شاهین اتومات موتور 1500 سی سی توربو با 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور دارد که با موتور شاهین دنده دستی تفاوتی ندارد.

خودرو شاهین سرآغاز فصل جدید سایپا

خودرو شاهین در ابتدا با نام رهام از سوی سایپا در اوایل تابستان 1397 رونمایی شد. قرار بود این خودرو ظرف ماه های آینده همان سال به بازار عرضه شود اما رونمایی از خودرو رهام مصادف شد با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های صنعت خودرو. به این ترتیب کلیه برنامه های خودروسازان دستخوش تغییر شد و تولید نبوه و عرضه این خودرو به بازار نیز دو سال و نیم به تعویق افتاد.

در این میان نام خودرو از سایپا رهام به سایپا شاهین تغییر کرد. در کنار شاهین، سایپا خودرو دیگری را هم به نام آریا طراحی کرده است که قرار است به بازار بیاید و این دو خودرو یک بار دیگر یادآور خودروهای آریا و شاهین باشند که در گذشته در ایران تولید می شدند.قیمت خودرو شاهینخودرو کراس اوور آریا برادر کوچک شاهین

خودرو آریا به عنوان تکمیل کننده خاطره نوستالژیک خودروهای آریا و شاهین از سوی سایپا تولید و معرفی شده است.

خودرو سایپا آریا یک کراس اوور با ظاهری جذاب است که روی پلتفرم خودرو شاهین ساخته شده و قرار است سبد محصولات این خودروسازی را تکمیل کند.

پیش از این برخی خودروهای داخلی تحت عنوان کراس هم عرضه شدند که البته در خصوص اینکه واقعا کراس هستند یا خیر نیاز به بحث فنی دارد. اما واقعیت این است که خودرو آریا را می توان اولین کراس اوور داخلی به حساب آورد.

کراس اوور سایپا خودرو سایپا آریاقیمت خودرو شاهین و کاندیدا شدن برای عرضه در بورس کلا

دست کم دو سالی می شود که موضوع عرضه خودرو صفر کیلومتر از سوی بورس کالا هر از گاهی مطرح شده و در راس اخبار خودرویی کشور قرار می گیرد. روشی که پس از مقاومت در برابر آزادسازی قیمت خودرو و ایجاد شکاف قیمتی بالا در بازار و کارخانه و به تبع آن هجوم مردم برای ثبت نام خودرو ایجاد شد. حالا در اولین گام خودرو از دور جدید آزمون عرضه خودرو در بورس کالا ، خودرو سایپا شاهین برای عرضه در بورس کالا پذیرفته شده است. البته این اولین گام برای فروش خودرو از طریق بورس نیست. چند سال پیش نیز تلاشی برای فروش خودرو سراتو آپشنال از کانال بورس کالا انجام شد که به نتیجه ملموسی نرسید.

انتخاب خودرو شاهین به عنوان اولین خودرو برای عرضه در بورس کالا شاید به قیمت آن باز گردد. در میان خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور تنها خودرویی که قیمت آن در بازار و کارخانه تقریبا برابر است ، همین شاهین سایپا است. به این ترتیب خودرو سایپا شاهین به دلیل نداشتن حاشیه سود در بازار، گزینه وسوسه انگیزی برای سفته بازان به حساب نمی آید.

در این رابطه احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالا جزئیات پذیرش خودروی شاهین در این بازار را تشریح کرد.

رحیمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه خودروی شاهین در بورس کالا پذیرش شده است، اظهار کرد: با توجه به مستنداتی که ارائه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که 80 درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود.

تست تصادف خودرو سایپا شاهین

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها