کد خبر : 7629

سازنده معروف کارت گرافیک هم به دنیای خودرو آمد

سازنده معروف کارت گرافیک هم به دنیای خودرو آمد

انویدیا، غول پردازنده‌های گرافیکی، با معرفی محصول جدید در CES 2019، حضور خود را در بازار خودروهای خودران جدی‌تر کرد.

به گزارش خودروتک، انویدیا تاکنون برنامه‌های متنوعی برای حضور در بازار خودرو انجام داده است. تاکنون تمرکز اصلی آن‌ها بر ایجاد پلتفرمی برای خودران کردن کامل اتومبیل‌ها بود. درواقع، آن‌ها تلاش می‌کردند تا بهترین ابزارها را برای عرضه‌ی تاکسی‌های خودران روباتیک توسعه دهند؛ محصولاتی که شرکت‌های متعددی امیدوار به عرضه‌ی نهایی آن‌ها در دهه‌های پیش رو هستند.

نمایشگاه CES 2019 نشان داد که Nvidia، برنامه‌های جدی برای عرضه‌ی محصول زودهنگام‌تر نیز داشته است. محصول مورد نظر آن‌ها، حوزه‌ای جدید در صنعت خودروسازی را پیش روی‌شان باز خواهد کرد. انویدیا Drive AutoPilot، محصول جدیدی بود که در خلال نمایشگاه امسال لاس‌وگاس، توسط غول پردازنده‌ی جهان معرفی شد.

پلتفرم رانندگی خودکار انویدیا، به سازنده‌های خودرو امکان می‌دهد تا قابلیت‌های پیچیده‌تر رانندگی خودکار را به محصولات خود اضافه کنند. محصول آن‌ها، یک خودروی خودران نیست، اما احتمال دارد که با آن اشتباه گرفته شود.

سیستم درایو اتوپایلوت، با هدف بهینه‌سازی سیستم‌هایی طراحی شد که هم‌اکنون به‌عنوان کمک‌راننده در خودروهای هوشمند استفاده می‌شوند. محصول جدید انویدیا، در تشخیص تقاطع‌های اتوبان‌ها، تغییرات خطوط، خطوط شکسته، پیاده‌رو و دوچرخه‌سوارها به‌کار گرفته می‌شود. به‌علاوه، کمک به راننده در پارک کردن خودرو، نقشه‌خوانی اختصاصی و قابلیت‌های داخل کابین خودرو همچون نظارت بر راننده، کمک به راننده و بینایی کامپیوتری داخل کابین خودرو، توسط پلتفرم انویدیا انجام می‌شود.

یکی از قابلیت‌های مهم پلتفرم انویدیا، امکان به‌روزرسانی نرم‌افزاری پیشرفته‌ی آن است. قابلیتی که پیش‌ازآن، تنها تسلا در بین خودروسازان آن را به‌صورت عالی پیاده کرده بود.

درحال‌حاضر، دو مشتری بالقوه برای درایو اتوپایلوت انویدیا وجود دارد. شرکت‌های تولید و عرضه‌ی لاستیک خودرو همچون Continental و ZF اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۰، سیستم‌های خودروی خودران اختصاصی را بر پایه‌ی پلتفرم انویدیا توسعه خواهند داد.

انویدیا Drive AutoPilot

انویدیا ادعا می‌کند که ظرفیت بالایی در بازار برای محصول جدیدش وجود دارد. آن‌ها برای اثبات ادعای خود به تحقیقات یک شرکت بیمه‌ای روی امنیت بزرگراه‌ها اشاره کردند. طبق تحقیق مذکور، سیستم کنونی Level 2 ADAS، قابلیت‌های مناسب برای تشخیص خطوط، تغییر مسیر و شرایط جاده و موارد مشابه را ندارد. به‌همین دلیل، در اکثر اوقات اتصال سیستم هوشمند قطع می‌شود و راننده مجبور به کنترل شخصی خواهد شد.

Level 2 طبق پلتفرمی از سوی انجمن مهندسان صنعت خودرو SAE طراحی می‌شود. پلتفرم مذکور اجازه‌ی افزایش سرعت، ترمز گرفتن و تغییر مسیر را به سیستم خودکار می‌دهد، اما راننده باید نظارت بر عملکرد آن را همیشه بر عهده داشته باشد. درنهایت، راننده باید همیشه آماده‌ی اشتباهات احتمالی سیستم خودران باشد.

محصول انویدیا، توسط شرکت‌های واسط به پلتفرمی آماده‌ی نصب در خودروهای خودران تبدیل می‌شود

محصول انویدیا، یک پلتفرم آماده‌ی نصب روی خودروهای خودران نیست. درعوض، مشتریان آن همچون Continental و ZF، از پلتفرم آن‌ها استفاده کرده و محصول نهایی را به تولیدکنندگان خودرو عرضه می‌کنند. به‌عنوان مثال، کانتیننتال از پلتفرم انویدیا برای توسعه‌ی راهکار پارک کمکی استفاده می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ برای مشتریان عرضه خواهد شد.

زیرساخت Drive AutoPilot انویدیا، براساس پردازنده‌‌ی SoC شرکت با نام Xavier توسعه یافته است. پردازنده‌ی مذکور توانایی انجام ۳۰ تریلیون عملیات در ثانیه را دارد. پس از توسعه‌ی زیرساخت، نرم‌افزار انویدیا درایو برای پردازش شبکه‌های عصبی عمیق و داده‌های کلان دریافت‌شده از فضای اطراف استفاده می‌شود؛ داده‌هایی که از دوربین‌ها و حسگرهای متعدد محیط اطراف دریافت می‌شوند.

انویدیا درایو اتوپایلوت، بخشی از پلتفرم گسترده‌ی Drive این شرکت است. به‌علاوه، محصول جدید برای تکمیل کردن سیستم Drive AGX Pegasus شرکت نیز توسعه می‌یابد که قابلیت‌های Level 5 مخصوص تاکسی‌های خودران را ارائه می‌دهد.

راب سانگر معاون بخش ماشین‌های خودکار انویدیا در مراسم معرفی پلتفرم جدید گفت: یک سیستم کامل +Level 2، نیازمند قدرت پردازشی و نرم‌افزار پیچیده‌تری نسبت به نمونه‌های امروزی خواهد بود. سیستم شرکت ما، قابلیت پیاده‌سازی راهکارهای پیشرفته‌ی خودروی خودران را تا سال ۲۰۲۰ به تولید‌کننده‌های خودرو می‌دهد. با استفاده از آن، می‌توان راهکارهای خودران کردن خودروها را با سرعت بیشتری گسترش داد.

منبع: زومیت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها