کد خبر : 75630

خبر فروش نیسان از سوی رنو، سهام طرف ژاپنی را کاهش داد

خبر فروش نیسان از سوی رنو، سهام طرف ژاپنی را کاهش داد

با انتشار این خبر که سهامداران رنو در حال بررسی فروش بخشی از سهام خود در شرکت ژاپنی نیسان هستند، به ارزش سهام این خودروساز لطمه وارد کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، روز جمعه بلومبرگ گزارش داده بود که رنو می خواهد میزان سهم خود از نیسان را کاهش دهد تا کسب و کار خودروهای برقی خود را از کسب و کار سنتی اش جدا کند. رنو برای باقی ماندن در رقابت با تسلا و فولکس واگن نیاز به سرمایه گذاری هنگفت دارد.

رنو روز جمعه گفت که همه گزینه ها برای جدا کردن کسب و کار برقی از بنزینی روی میز است از جمله آن که به احتمال زیاد از اواسط سال 2023 کسب و کار برقی آن در فهرست سهامی عام و در بازار بورس به طور سوا از کسب و کار بنزینی عرضه خواهد شد.

با این حال به گفته ی تییری پییتان Thierry Pieton قائم مقام مالی رنو، هر برنامه ای که رنو در سر دارد تا جایی که به شریک تجاری ژاپنی اش ارتباط پیدا می کند باید تأیید از آن داشته باشد از این رو رنو گزینه های پیش روی خود را سبک و سنگین خواهد کرد.

هر دو خودروساز از اظهارنظر در این زمینه خودداری می کنند.

اتحادی که بیش از دو دهه طول کشیده و در میانه راه با میتسوبیشی موتورز ژاپن هم ادغام شده، در سال 2018 با بحران اتهام فساد مالی به کارلوس قصن، مدیر عامل وقت اتحاد رنو-نیسان مواجه شد. بعد از آن رسوایی هر دو خودروساز وعده دادند که برای تقویت رابطه دو شرکت از تمام منابع خود بهره بجویند. در ماه ژانویه دو خودروساز اعلام کردند که برای ساخت خودروهای برقی، با هم از نزدیک همکاری می کنند. آنها حتی از سرمایه گذاری 26 میلیارد دلاری برای 5 سال آینده خبر دادند.

اما پیوند نابرابر آنها همیشه از ریشه های اصلی اختلاف شان بوده است. رنو 43.5 درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد و برای آن حق تصمیم گیری هم دارد در حالی که نیسان فقط صاحب 15 درصد از سهام رنو است بدون حق رأی در هیئت مدیره آن. دلیل این پیوند نابرابر هم این است که رنو دو دهه پیش نیسان را از ورشکستگی رهایی داد اما حالا بعد از دو دهه میزان فروش رنو کوچک تر از نیسان است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها