کد خبر : 75506

چوب حراج رنو با فروش نیسان

چوب حراج رنو با فروش نیسان

رنو در حال بررسی فروش بخشی از سهام نیسان برای تأمین سرمایه لازم برای گذار از بنزینی به برقی و جداسازی کسب و کار برقی خود از بنزینی است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، فروش سهام نیسان، می تواند میلیاردها یورو از دارایی های رنو را به سمت گسترش خودروهای برقی سوق دهد و از آن مهم تر برای همیشه به تنش های درازمدتی پایان دهد که رسوایی اتهام به مدیر عامل اسبق اتحاد رنو-نیسان، کارلوس قصن به وجود آورده بود.

نیسان خودش یکی از علاقه مندان خرید 1.83 میلیارد سهمی است که رنو در این خودروساز ژاپنی دارد. به احتمال زیاد 43 درصد سهم رنو در نیسان خواستگاران زیادی دارد.

به طور طبیعی چون هنوز نه به دار است و نه به بار، سخنگویان رنو و نیسان از اظهار نظر خودداری می کنند. اما همین صحبت ها باعث شده است که ارزش سهام رنو روز جمعه گذشته 8.3 درصد افزایش پیدا کند.

در حال حاضر سهم رنو در نیسان 983.5 میلیارد ین (حدود 7.1 میلیارد دلار) برآورد میشود. حالا که 23 سال از این اتحاد بین رنو و نیسان می گذرد، چنین تصمیمی حکم زلزله را دارد و برقراری تعادل مجدد بعد از این تصمیم به زمان طولانی نیاز دارد.

نیسان هم 15 درصد از سهام رنو را در اختیار دارد و این مقدار کم، به نیسان حق رأی در هیئت مدیره رنو نمی دهد و شاید هم یکی از دلایل مهم شکاف بین رنو و نیسان همین نداشتن نفوذ و حق رأی کافی است.

در صورت فروش سهام نیسان، به لوکا دومئو Luca de Meo مدیر عامل گروه خودروسازی رنو امکان تجدید و تغییر ساختار در رنو را هم خواهد داد. مخصوصاً که از ماه فوریه،‌ رنو اعلام کرده بود که می خواهد کسب و کار خودروهای برقی خود را در بازار سهام از کسب و کار خودروهای بنزینی سوا کند. بعد از آن رنو حتی می تواند برای کسب و کار موروثی بنزینی خود به شرکای جدیدی بیندیشد.

یکی از گزینه های شراکت جدید رنو کمپانی چینی جیلی است که خودش صاحب سهام کنترلی ولوو است یعنی جیلی در ولوو حق انتخاب و حق رأی اصلی را در اختیار دارد. اوایل همین امسال هم رنو با جیلی به توافق رسید که در کارخانه کره جنوبی جیلی محصول مشترک تولید کند. رنو و جیلی حتی اعلام کرده اند که احتمال دارد در چین هم همکاری کنند. در این مورد هم سخنگوی جیلی از اظهار نظر خودداری می کند.

دومئو مدیر عامل رنو در حال حاضر در جبهه های دیگری هم با بحران رو به رو است از جمله بعد از حمله روسیه به اوکراین، کسب و کار رنو در روسیه با احتمال خروج رنو از شراکت با آفتاواز رو به رو است و این در حالی است که روسیه دومین بازار بزرگ رنو در خارج از فرانسه است. خروج رنو از روسیه برای این خودروساز فرانسوی خیلی گران تمام خواهد شد که ارزش غیرنقدی آن 2.4 میلیارد دلار برآورد می شود.

نیسان نسبت به سال گذشته در موقعیت بهتری برای خرید سهام خود از رنو است و به محض آن که رنو اعلام آمادگی کند، بیشترین احتمال هم بازگشت سهام نیسان به خود این خودروساز ژاپنی است. در حال حاضر نیسان 2 هزار میلیارد ین (معادل 15.6 میلیارد دلار) نقدینگی دارد و به راحتی می تواند به این خواسته خود برسد.

آشوارنی گوپتا،‌ مدیر عامل عملیاتی نیسان هفته آینده به پاریس سفر خواهد کردو با اعضای هیئت مدیره رنو به گفت و گو می پردازد و شرایط را برای مذاکرات بین رنو و نیسان در ژاپن برای ماه آینده مهیا خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها