کد خبر : 75278

کاهش فروش خودرو در اروپا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین

کاهش فروش خودرو در اروپا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین

درپی تأثیرات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، انتظار می رود تولید خودرو در اروپا طی سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حدود یک میلیون دستگاه کاهش یابد.

به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم، شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی نوشت: حمله روسیه به اوکراین ناظران صنعت خودرو را به کاهش پیش‌بینی تولید و فروش برای دو سال آینده سوق داده است. این بحران کارخانه ها را در اروپای شرقی تعطیل کرده و باعث افزایش قیمت مواد اولیه گرانبها شده است.

برخی از کارخانه ها در اوکراین سعی کرده اند در بحبوحه تهاجم به کار خود ادامه دهند. گزارش شده است که کارگران مجبور شده اند برای فرار از شلیک موشک از محل کار خود فرار کنند.

در ماه مارس، مؤسسه اس‌اند پی گلوبال موبیلیتی S&P Global Mobility، که سابقاً آی‌اچ‌اس مارکت IHS Markit نام داشت، پیش‌بینی خود را درباره تولید خودرو در جهان در سال‌های 2022 و 2023 به میزان 2.6 میلیون دستگاه به دلیل این درگیری نظامی کاهش داد. در بدترین سناریو در مجموع تولید 4 میلیون وسیله نقلیه منتفی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود تولید خودروهای اروپایی حدود 9 درصد کاهش یابد که معادل تقریباً 1 میلیون خودرو می‌شود.

بخشی از آن مستقیماً به دلیل از دست دادن فروش خودرو در روسیه و اوکراین است، اما این کشورها با هم سهم کوچکی از بازار جهانی خودرو را تشکیل می دهند - حدود 2٪ از کل در سال 2021.

نگرانی بزرگتر کمبود مواد و قطعاتی است که در حال حاضر به خودروسازان اروپایی ضربه زده است و در صورت ادامه جنگ ممکن است به سایر بازارها سرایت کند.

به طور جداگانه، تحلیلگران مؤسسه رتبه‌سنجی اس اند پی گلوبال S&P Global Ratings پیش بینی کردند که در سال 2022 فروش جهانی خودرو 2 درصد کمتر از سطح سال 2021 خواهد بود.

این کاهش قابل توجهی نسبت به افزایش 4 تا 6 درصدی فروش برای سال 2022 است که این گروه آخرین بار در اکتبر 2021 پیش بینی کرده بود.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها