کد خبر : 74218

سایه تورم روی تسلا

سایه تورم روی تسلا

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا اظهار کرد خودروساز الکتریکی آمریکایی و شرکت موشکی اسپیس ایکس با فشار تورمی قابل‌‌توجهی در مواد خام و لجستیک مواجه هستند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا، ، ماسک در توییتی درباره چشم‌‌انداز نرخ تورم  گفت شرکت‌‌های او تنها نیستند. وی همچنین مقاله‌‌ای را بازنشر کرد که در آن درگیری اوکراین و روسیه قیمت کالاها را به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رساند.

تهاجم روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت فلزات مورد استفاده در خودروها مانند آلومینیوم، پالادیوم و نیکل شده است و احتمالا رانندگان این هزینه را پرداخت می‌کنند. در حالی که فلزات هنوز هدف تحریم‌های غرب قرار نگرفته‌‌اند، برخی از شرکت‌‌های حمل‌‌ونقل و تامین‌‌کنندگان قطعات خودرو از کالاهای روسی دوری می‌کنند و فشار بیشتر را بر خودروسازانی وارد می‌کنند که از کمبود تراشه و قیمت‌‌های بالاتر انرژی در حال فروپاشی هستند.

سهام تسلا روز جمعه با ۵ درصد کاهش به ۳۵/ ۷۹۵ دلار رسید و از آغاز سال تاکنون حدود ۲۵ درصد از دست داده است. این سازنده خودروهای الکتریکی هفته گذشته قیمت خودروهای شاسی بلند مدل Y و سدان‌‌های برد بلند مدل ۳ خود را هر کدام هزار دلار و برخی خودروهای مدل ۳ و مدل Y ساخت چین را ۱۰ هزار یوآن (۲۱۵۰ دلار سنگاپور) افزایش داد.

ریویان، شرکت خودروسازی آمریکایی اعلام کرد مشکلات زنجیره تامین می‌تواند تولید برنامه‌‌ریزی شده آن را به نصف کاهش دهد و دلیل آن افزایش قیمت موادخام و محدودیت‌‌های زنجیره تامین است. شرکت تویوتا موتور ژاپن اعلام کرد تولید داخلی را تا ۲۰درصد برای ماه‌های آوریل تا ژوئن کاهش می‌دهد تا فشار را بر تامین‌‌کنندگانی که با کمبود تراشه و سایر قطعات مواجه هستند کاهش دهد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها