کد خبر : 73710

هشدار خودروسازان آسیای در بازار آمریکا نسبت به افزایش خودسرانه قیمت

هشدار خودروسازان آسیای در بازار آمریکا نسبت به افزایش خودسرانه قیمت

هیوندای، جنسیس و سوبارو به نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش خود درباره افزایش قیمت سر خود هشدار دادند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، چند هفته پیش قائم‌مقام فروش فورد در آمریکا و کانادا یکی از آن نامه‌های هشدار‌آمیز را برای نمایندگی‌ها ارسال کرد که در آن از عبارت «مطلع شده‌ایم که...» استفاده شده بود. همین نشان می‌دهد که مشکلی در کار به وجود آمده و در آن مورد خاص، موضوع تخلف نمایندگی‌ها، دریافت مبالغ غیرمتعارف از مشتری برای رزرو اف-۱۵۰ برقی لایتنینگ بود.

در حقیقت نمایندگی‌ها مجاز بودند ۱۰۰ دلار برای رزرو و پیش خرید دریافت کنند، اما چون تقاضا برای این وانت محبوب خیلی بالاست، دریافت این حق رزرو هم شکل نامتعارف پیدا کرد. در نهایت فورد متوجه این موضوع شد که این روش باعث نارضایتی شدید مشتریان شده و به خوشنامی شرکت آسیب می‌زند.

دو هفته بعد از فورد هم شرکت جنرال موتورز از نمایندگی‌های فروش خود خواست که دست از بازی رزرو پیش خرید شورولت کوروت Z۰۶ بردارند. دو هفته قبل باز هم فورد در مورد افزایش سرخود قیمت یا در اصطلاح markup در خصوص خودروی شاسی‌بلند برقی برانکو مجبور به نامه‌نگاری با نمایندگی‌های خود شد.

حالا نوبت به خودروسازان خارجی حاضر در بازار آمریکا از جمله برندهای هیوندای، جنسیس، سوبارو و اینفینیتی رسیده است که از این نامه‌های هشدار‌آمیز به نمایندگی‌های خود بنویسند و جلوی عصبانی کردن مشتریان و لطمه به خوشنامی برندشان را بگیرند.

قائم‌مقام ارشد هیوندایی و قائم‌مقام عملیاتی جنسیس بازار آمریکای شمالی، نامه‌هایی را برای نمایندگی‌های خود تنظیم و ابراز ناخرسندی کرده‌اند که «برخی رویه‌های افزایش قیمت سرخود که بدون نظارت صورت پذیرفته، روی سلامت برند تاثیر منفی می‌گذارد.» یکی از رویه‌های اشاره شده در این نامه، افزایش قیمت سرخود و رویه دیگر روشی موسوم به bait-and-switch است که در آن نمایندگی‌های فروش ابتدا یک قیمت را تبلیغ و همین که سر و کله مشتری در نمایندگی پیدا می‌شود، قیمت بالا رفته را ارائه می‌کنند.

با اینکه در این نامه‌ها اذعان شده است نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان مجموعه‌های خصوصی جدا هستند و حق دارند در مورد قیمت خودرویی که می‌فروشند خودشان تصمیم بگیرند و خودروسازان حق دخالت در این ماجرا را ندارند، اما از اهرم‌هایی که در دست دارند از جمله تخصیص تعداد خودروی سالانه و حمایت‌های مالی در تبلیغات برند استفاده خواهند کرد تا جلوی اقدامات آسیب زننده به اعتبار شرکت را بگیرند.

توماس دال مدیرعامل سوباروی آمریکا در خصوص یکی از نامه‌های مشتریان وفادار این برند به امور مشتریان به جالوپنیک گفته است: «ما در حال دریافت تعداد زیادی نامه و ایمیل از مشتریان خود هستیم که با ناخرسندی شکایت دارند که قیمت فروش خودروها نسبت به قیمت کارخانه فاصله زیادی گرفته است.» سوبارو خیلی تلاش می‌کند نمایندگی‌های مجاز خود را از خرده‌فروشان و نمایشگاه‌های فروش غیرمرتبط با برند تفکیک کند تا امکان حفظ خوشنامی برند فراهم شود. از این رو از نمایندگی‌های خود خواسته است از فاصله افتادن بین قیمت خرده‌فروش و قیمت کارخانه پرهیز کنند.

همچنین کاردایرکت(CarsDirect) هم از نامه‌ای خبر داده است که اینفینیتی (برند لاکچری نیسان) به نمایندگی‌های خود ارسال کرده و در آن خواسته است که از تغییر در شرایط اجاره به روش لیزینگ در پایان قرارداد پرهیز کنند. اگر مشتریان خودروهای اجاره به روش لیزینگ از پیش خود را برای پایان قرارداد آماده نکنند چه بخواهند صاحب آن خودرو شوند چه بخواهند به قرارداد پایان دهند، با هزینه‌هایی تحت عناوین مختلف از جمله «هزینه‌های کرونا» مواجه می‌شوند. به گفته موتوروان، اینفینیتی از نمایندگی‌های فروش خواسته است که به شرایط قرارداد خود با مشتریان احترام بگذارند.

گزارش ادومندز نشان می‌دهد که ۸۲‌درصد از فروش خودروهای نو در ماه ژانویه با قیمت کارخانه تفاوت زیادی داشته‌اند. بعید است نامه یا ایمیل خودروسازان به نمایندگی‌ها تاثیری در کاهش فاصله قیمت بازار با قیمت کارخانه داشته باشد، چون دلیل اصلی این فاصله قیمت، عوامل مهم‌تری نظیر کمبود تراشه هستند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها