کد خبر : 72344

دردسر جدید خودروهای برقی ، بحران لیتیوم از راه رسید

دردسر جدید خودروهای برقی ، بحران لیتیوم از راه رسید

از همان ابتدای شروع سال جدید، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان خودروهای برقی با دردسر بزرگ سر به فلک کشیدن قیمت لیتیم مناسب برای باتری مواجه شده اند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، در آسیا هر کیلوگرم لیتیوم 35 دلار قیمت دارد و پیش بینی شده است پیش از تمام شدن نیمی از سال 2022 قیمت آن به 50 دلار در هر کیلو هم برسد و سال 2023 با قیمت 52.5 دلار آغاز شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده مؤسسه «ریستاد انرژی» Rystad Energy سرمایه گذاری روی باتری های «فسفات آهن لیتیم» یا به طور اختصار LFP از اوایل سال 2021 روند افزایشی پیدا کرده است. از این رو تأمین نمک های لیتیم در نیمه اول سال 2022 همچنان در تنگنا باقی خواهد ماند که دلیل اصلی آن تأخیر در تولید این عنصر در کشورهای چین و آمریکای جنوبی است.

تولیدکنندگان این عنصر هم خیلی تمایل به فروش حجم بالای آن در یک بازار ندارند. مسائل مرتبط با شیوع کرونا و معضلات لجستیک هم مزید بر علت شده اند و گلوگاهی در تأمین لیتیم مورد نیاز خودروسازان ایجاد کرده اند.

استان چینگای Qinghai در چین با محدودیت و کُندی تولید کربنات لیتیم  رو به رو شده است و به همین دلیل علاقه ای ندارند که نمک لیتیم را یکجا در بازار به فروش برسانند. در مثلث لیتیم آمریکای جنوبی هم همین عدم تمایل مشاهده می شود با این که برنامه ریزی های آنها نشان از افزایش ظرفیت برای سال 2022 دارد.

با اشتیاقی که مردم دنیا به خرید خودروهای برقی در سال 2021 نشان داده اند، به طور طبیعی چشم انداز نیاز به این عنصر در سال های آتی،‌ بسیار خوشبینانه است و تقاضا برای باتری های ال.اف.پی و در نتیجه نیاز به کربنات لیتیم،‌ روند افزایشی خواهد داشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها