کد خبر : 72157

ماهیگیری شرکت تراشه سازی تایوانی از بحران جهانی

ماهیگیری شرکت تراشه سازی تایوانی از بحران جهانی

در شرایطی که تبِ کمبود تراشه در حال فروکش نیست، ارزشمندترین کمپانی آسیا با آخرین دنده همچنان گاز می دهد تا خود را به تأمین تقاضای بالا برای تراشه برساند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، شرکت سازنده نیمه هادی های تایوان Taiwan Semiconductor Manufacturing Co که آن را به طور خلاصه با سرواژه TSMC می شناسند، برای ششمین فصل متوالی رکورد تولید را شکست تا تقاضای سیری ناپذیر کمپانی هایی مثل اَپل و خودروسازانی مثل فولکس را پوشش دهد.

گردش مالی فصل پاییز منتهی به ماه دسامبر این تراشه ساز با 21 درصد رشد به 438.2 میلیارد دلار تایوان (معادل 15.8 میلیارد دلار آمریکا) رسید.

تراشه ساز تایوانی TSMC شاه میخ زنجیره تأمین جهانی انواعی از تراشه ها را می سازد که در انواعی از لوازم الکترونیکی از خانگی گرفته تا صنعتی، کامپیوتر، موبایل و خودرو کاربرد دارند. کمبود جهانی تراشه که به این زودی قصد فروکش کردن هم ندارد باعث ایجاد ضرورت سرمایه گذاری سنگین در خطوط مختلف تولید این تراشه ساز شده است.

چارلز شام Charles Shum از تحلیل گران بلومبرگ اینتلیجنس Bloomberg Intelligence می گوید: «گردش مالی TSMC در فصل چهارم سال 2021 به رقم 15.6 میلیارد دلار رسیده که رکورد جدید برجای گذاشته است که مدیون فرایند گره 5 نانومتری این کمپانی است و برای آن در سرتاسر دنیا تقاضای بالایی شکل گرفته که در انواعی از موبایل،‌کامپیوتر و لوازم الکترونیک به کار می رود و سود عملیاتی این شرکت در فصل چهارم سال 2021 با 14.6 درصد رشد به 180 میلیارد دلار تایوان رسیده است.»

تأخیر تحویل تراشه 6 روز دیگر افزایش یافته و به 25.8 هفته در ماه دسامبر رسیده است.

بروس لو Bruce Lu از گولدمن ساکس می گوید رشد تی اس ام سی در سال 2022 سریع تر خواهد شد که دلیل آن افزایش قیمت ها، کوتاه شدن چرخه ارتقا در HPC/5G  و تقاضای بالا برای رمزارزها است. پیش بینی او 26 درصد رشد برای سال 2022 در مقایسه با سال 2021 است. قیمت ها از 1028 دلار تایوان به 1035 دلار افزایش خواهد یافت.

در خبری جداگانه، رویترز به نقل از میتسواُ اُهاشی رئیس انجمن ارز تایوان خبر از بسط همکاری TSMC و پیشرفت احداث کارخانه این تراشه سازی در ژاپن داده است.

سال گذشته خبر همکاری TSMC‌ با سونی برای سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری برای احداث کارخانه تراشه سازی در ژاپن منتشر شده بود. ژاپن از پیوستن تایوان به «توافق جامع پیشرو برای شراکت دوسوی اقیانوس آرام» CPTPP  [مخفف Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnershi] حمایت کرده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها