کد خبر : 71300

ادامه افزایش قیمت خودرو در بازارهای جهانی

ادامه افزایش قیمت خودرو در بازارهای جهانی

با ادامه یافتن کمبود تراشه [پردازشگرهای نیمه هادی]، بانک گولدن ساکس پیش بینی کرده است در دو فصل اول سال 2022 قیمت خودروهای نو و دست دوم به پیک خود برسند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، ریسک های حاصل از سویه های جدید ویروس کرونا نظیر اُمیکرون ممکن است قیمت خودروها را از این که هست نیز بیشتر با روند صعودی مواجه کند.

اگر شما جزو آن دست از مردم هستید که منتظر هستید آب ها از آسیاب بیفتد و آثار همه گیری کرونا به پایان برسد و قیمت های خودرو به ثبات نزدیک شود، بهتر است تجدید نظر کنید یا آن که به توصیه گولدمن ساکس، زمان انتظار شما برای آرامش یافتن قیمت خودروهای نو و دست دوم، کمی طولانی تر از حد انتظار خواهد بود.

در 12 ماه گذشته، تورم قیمت اکثر کالاها و خدمات را افزایش داده است اما شاید در بین مایحتاج مردم،‌ خودرو در سال 2021 از همه بیشتر با افزایش قیمت رو به رو شده است.

قیمت برای خودروها و وانت های دست دوم، یکی از مهمترین عوامل تورم در سال 2021 ارزیابی شده اند. فقط در سال 2021 هزینه های خرید خودرو دست دوم بیش از 31 درصد افزایش نشان داده است. البته خودروهای نو هم 11 درصد رشد قیمت داشته اند.

کمبود تراشه باعث شده است عرضه خودرو در نمایندگی ها در برابر تقاضای آن کم بیاورد. مصرف کنندگان خودرو در سال 2021 به راحتی نمی توانستند خودروی نو مورد علاقه خود را پیدا کنند و مجبور به خرید خودروهای دست دوم کم کارکرد شدند.

اسپنسر هیل Spencer Hill از اقتصاددانان بانک گولدمن می گوید به این زودی مردم از این وضعیت رهایی پیدا نمی کنند. در مقایسه با خودروهای دست دوم، قیمت خودروهای نو نمی تواند پایین نگه داشته شود و همین عامل باعث افزایش بیشتر تورم می شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط «کلی بلو بوک» Kelley Blue Book خودروهای دست دوم دو سال کار کرده 10 درصد گران تر از مدل 2022 همان خودروها هستند با این که روی کیلومترشمارشان عددها رو به افزایش است و فناوری های این خودروها حداقل دو سال عقب تر است.

برای آن که وضعیت فروش خودرو در بازار آمریکا به دوران پیش از پاندمی برگردد، باید قیمت خودروهای نو از دست دوم سبقت بگیرد. به گفته ی اسپنسر هیل، در فصل اول سال 2022، اول قیمت خودروهای دست دوم به پیک خود می رسد و روند کاهشی پیدا می کند و سپس در فصل دوم سال 2022 این اتفاق برای خودروهای نو خواهد افتاد.

40 درصد از تورم امروز در آمریکا را به گردن صنعت خودرو می اندازند. این افزایش قیمت خودروها در سال 2022 همچنان بر تورم سایه خواهد انداخت.

بر اساس شاخص قیمت «هزینه های مصرف شخصی» Personal Consumption Expenditures که فدرال ریزرو [بانک مرکزی آمریکا] از آن برای اندازه گیری تورم استفاده می کند، در ژوئن سال آینه به 3.4 درصد خواهد رسید. البته هیل می گوید اول 3.25 درصد برآورد شده بود که حالا به 3.4 تصحیح شده است. این رقم در دسامبر سال 2022 تا 2.5 درصد فروکش خواهد کرد که باز هم بالاتر از ارقام پیش از شروع تورم است.

انواعی از موانع بر سر راه فروکش کردن بازار خودرو در آمریکا وجود دارد.  یکی از ریسک هایی که مانع بازگشت بازار خودرو به وضع عادی می شود، سویه های جدید کرونا ویروس مثل اُمیکرون است که می تواند تولید کنندگان تراشه و قطعات مهم در صنعت خودرو را به تعطیلی بکشاند. حتی اگر تعطیلی های اُمیکرون به اندازه سویه دلتا نباشد، همچنان قیمت خودرو را 2.7 درصد افزایش خواهد داد و خودروهای دست دوم بین 7 تا 8 درصد رشد قیمت را تجربه خواهند کرد.

اقتصاد دان گولدمن ساکس خبرهای خوبی هم دارد و می گوید تأمین کنندگان تراشه در فصل سوم سال 2021 علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، سرمایه گذاری در این زمینه را نیز افزایش داده اند که آثار خود را از اواسط سال 2022 نشان خواهد داد اما تا زمانی که روی قیمت نهایی خودرو اثر بگذارد به زمان بیشتری نیاز است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها