کد خبر : 6998

افشای نقش سعودی ها در دستگیری کارلوس گون

افشای نقش سعودی ها در دستگیری کارلوس گون

با اضافه شدن نام یک تاجر سعودی به پرونده کارلوس گون، اتهامات جدیدی علیه معمار بزرگ‌ترین اتحاد خودرویی جهان مطرح‌شده است.

به گزارش خودروتک، اتهامات جدید گون درباره تخلف مالی در شرکت نیسان ابعاد جدیدی پیدا کرده است. حالا پای یک تاجر سعودی در میان است.

دادستان ژاپنی اتهامات جدیدی علیه گون مطرح کرده که مهم‌ترین آن‌ها پرداخت وجه از سرمایه شرکت به یک تاجر سعودی است. به گفته دو منبع آگاه این تاجر در مشکلات مالی شرکت به گون کمک می‌کرده است.

سومین بازداشت گون در هفته گذشته به موضوع تخلف مالی گون ابعاد جدیدی بخشیده است.

بر اساس بیانیه منتشرشده توسط مقامات قضایی ژاپن، گون در سال 2008 تلاش داشت ضرر 16.6 میلیون دلاری حاصل از قرارداد مالی (سوآپ) با یک بانک را لاپوشانی کند.

بازرگان سعودی برای گون اعتبارنامه‌ای بانکی تهیه کرد و در ازای آن حدود 14.7 میلیون دلار از سرمایه شرکت نیسان به این شخص پرداخت شد. این‌ رفتار گون به نقض امانت‌داری و تحمیل خسارت به دارائی‌های نیسان قلمداد می‌شود.

به گفته منابعی که از رسیدگی به پرونده رئیس سابق نیسان اطلاع دارند، شخصی که به گون کمک کرده بود «خالد الجفالی» است. وی قائم‌مقام بزرگ‌ترین شرکت خوشه‌ای عربستان سعودی به نام «مجموعه الجفالی» و عضو مجمع پولی عربستان سعودی است.

او همچنین مالک شرکت «الدهانه» است؛ شرکت الدهانه نیمی از سهام شرکت «نیسان خلیج» را در اختیار دارد و نیمه دیگر سهام این شرکت در اختیار نیسان موتور است.

در بیانیه‌ای که مجموعه الجفالی در اختیار رویترز قرار داده، شیخ خالد الجفالی پاسخ و توضیحی در این رابطه نداده است.

«موتوناری اوتسارو» وکیل ژاپنی گون هم هنوز در این موضوع اظهارنظر نکرده است. نماینده خانواده گون هم از توضیح در این مورد اجتناب کرده است.

رسانه‌های محلی ژاپن گفته‌اند که گون از طریق وکیل خود ادعای این‌که «او خسارت‌های قرارداد را به نیسان منتقل کرده» رد می‌کند. به گفته وی «پرداخت‌ها به الجفالی به‌صورت قانونی بود؛ این پرداخت‌ها شامل پاداش برای حل مشکلات در نمایندگی‌های عربستان سعودی نیسان بوده است.»

دراین‌باره سخنگوی نیسان گفت: «ما نمی‌توانیم در مورد اتهامات گون مبنی بر خیانت‌درامانت اظهارنظر کنیم. تحقیقات داخلی نیسان ادامه دارد و دامنه این تحقیقات همچنان در حال گسترش است.»

تلاش گون برای پوشاندن یک ضرر مالی

بازداشت دوباره گون یک روز پس‌ازآن انجام شد که درخواست دادستان‌ها برای تمدید حبس وی توسط دادگاه توکیو رد شده بود.

برخلاف دستگیری پیشین که اتهامات علیه گون و همکار سابقش، «گرک کلی» وارد شده بود، این اتهام جدید تنها علیه گون تنظیم شده‌اند.

به گفته مقامات نیسان، گون در تنظیم یک قرارداد سواپ با یک بانک ضرری بزرگ را به شرکت نیسان تحمیل می‌کند. او برای رفع این خطا از جانب خود سعی داشت خسارت را به سمت سهامداران منتقل کند که در این کار موفق نشد. کمیسیون نظارت بر اوراق بهادار ژاپن متوجه تلاش گون برای این اقدام غیرقانونی گون شده بود ولی در ابتدا مشخص نبود غیرقانونی بودن این اقدام از چه منظری است.

پس‌ازاینکه گون در انجام این کار موفق نشد از الجفالی کمک گرفت تا مشکل ضمانت‌نامه گون برای بانک ژاپنی «شینسی» را حل کند.

مبلغی که گون به الجفالی پرداخت کرد از سرمایه داخلی نیسان که به‌عنوان «اندوخته مدیرعامل» شناخته می‌شد طی 4 برداشت از سال 2009 تا 2012 به یکی از شرکت‌های الجفالی پرداخت شده بود.

اولین پرداخت 3 میلیون دلاری در سال 2009 بود. پس‌ازآن مبالغ 3.6 میلیون دلار، 3.9 میلیون دلار و 4.2 میلیون دلار، در سه سال بعد پرداخت شد.

«مجموعه الجفالی» در سال 1946 تاسیس شد. این شرکت وظیفه تامین برق و ارتباطات راه دور برخی شهرهای بزرگ عربستان سعودی را به عهده داشت و بعدتر در حوزه‌های ساخت‌وساز، بیمه، تولید و فروش خودرو گسترش یافت.


منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها